یکی از اولویت‌های برنامه یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر جدید ژاپن افزایش حمایت‌های مالی دولت از والدین برای افزایش میزان زاد و ولد است چرا که در مقایسه با کشورهای دیگر نرخ زاد و ولد در ژاپن بسیار پایین است. هاتویاما پس از پایان اولین ماموریت بین‌المللی خود در مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته به کشورش بازگشت تا به وظایف خطیرش در رسیدگی به مشکلات این کشور بپردازد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های ژاپن کاهش نرخ زاد و ولد است.
کد خبر: ۲۸۵۹۹۱

طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان ملی جمعیت و تامین اجتماعی ژاپن در صورت افزایش نیافتن زاد و ولد در کشور، جمعیت این کشور تا سال 2050 حدود 25درصد کاهش خواهد یافت.

هاتویاما در انتخابات ماه گذشته ژاپن بدنبال پیروزی مطلق حزب دموکرات به عنوان نخست‌وزیر ژاپن انتخاب شد و با این پیروزی بر سلطنت بی‌وقفه 50 ساله حزب لیبرال دمکرات پایان بخشید. دولت جدید در تلاش است با کاهش هزینه‌های رشد و تربیت کودکان، نرخ زاد و ولد را در این کشور به حد مطلوب و قابل قبولی برساند.

فوکوشیما، از وزرای دولت معتقد است دست‌اندرکاران دولت پیشین اگرچه اقداماتی در جهت بهبود مشکلات کمبود مراکز نگهداری و تربیتی کودکان انجام داده‌اند اما در فراهم کردن حمایت‌های مالی لازم عملکردی ضعیف داشته اند. ژاپن اکنون درصدد است حمایت‌های خود را از این مراکز نگهداری کودک افزایش دهد تا جامعه‌ای را که همه مردم ژاپن در آرزوی رسیدن به آن بودند ، برای آنان بسازد.

یکی از طرح‌های پیشنهادی هاتویاما اختصاص بودجه‌ای 186 میلیارد دلاری برای خروج ژاپن از رکود اقتصادی و ایجاد امکانات و تسهیلات کمک آموزشی و حمایت از کودکان است. بر اساس این طرح از ابتدای سال 2010 خانواده‌ها به ازای داشتن هر کودک زیر 15 سال ماهانه مبلغ 144 دلار از دولت دریافت خواهند کرد و در صورت موفقیت این طرح این مبلغ سال آینده دو برابر یعنی 288 دلار خواهد شد.

فوکوشیما، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات معتقد است این مبلغ که به صورت ماهانه به خانواده‌ها پرداخت خواهد شد برای آنها کافی نخواهد بود. او همچنین از طرحی که زنان نابارور را تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌دهد، حمایت کرده است.

ژاپن یکی از کشورهایی است که میانگین سنی جمعیت آ‌ن به شدت در حال افزایش است. این در حالی است که میزان زاد و ولد در این کشور در پایین‌ترین حد ممکن خود قرار دارد و این در نتیجه تغییرات اقتصادی - اجتماعی است که در دوره رشد سریع اقتصادی ژاپن بوجود آمد.

برای این که میانگین سنی جمعیت ژاپن به یک حد قابل قبول و متعادلی برسد باید نرخ میزان زاد و ولد تا 07/2 درصد افزایش یابد

از سال 1970 تاکنون تعداد افراد بالای 65 سال در ژاپن سه برابر شده و در سال 2008 نزدیک به 22 درصد جمعیت ژاپن را این افراد تشکیل می‌دادند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد افراد بالای 65 سال در این کشور تا سال 2030 به 8/31درصد افزایش یابد. در حالی که مطابق مطالعات انجام شده پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد بالای 65 سال در کشورهای هند، چین و ایالات‌متحده آمریکا تا سال 2030 به ترتیب 4/8 درصد ، 9/15 درصد و 8/19 درصد باشد.

در ضمن نرخ کلی باروری میانگین تعداد بچه‌هایی که هر زن در دوران حیاتش بدنیا می‌آورد، بطور یکنواخت از 16/2 درصد در سال 1971 به 26/1 درصد در سال 2005 کاهش یافته است. با وجودی که این رقم در سال 2008 به 37/1 درصد افزایش یافته بود اما کشور ژاپن بعد از کشورهای آلمان (33/1) و ایتالیا (35/1) همچنان جزو کشورهایی بود که کمترین میزان زاد و ولد را در جهان به خود اختصاص می‌داد. این میانگین در کشور ایالات‌متحده آمریکا 1/2 درصد است.

محققان ژاپنی معتقدند برای اینکه میانگین سنی جمعیت ژاپن به یک حد قابل قبول و متعادلی برسد باید نرخ میزان زاد و ولد تا 07/2 درصد افزایش یابد .

از سال 1970 تغییرات اجتماعی - اقتصادی کشور ژاپن باعث شد سن ازدواج در این کشور افزایش یابد. بدنبال بحران اقتصادی طولانی مدت در ژاپن بازار کار در این کشور دچار رکود شد. در نتیجه تعداد مردانی که استطاعت مالی برای تشکیل خانواده داشتند کاهش یافت.

بر طبق تحقیقات یاسوکو اوشیما از موسسه تحقیقاتی میزو، دلایلی چون ساعات طولانی کار، افزایش هزینه‌های بارداری و مسئولیت سنگین مادران برای پرورش کودکان که موجب می‌شود والدین انجام وظایف نگهداری از کودک را سازگار با کار خود نیابند موجب کاهش نرخ زاد و ولد در کشور ژاپن شده است.

اوشیما از طرح پیشنهادی دولت برای افزایش اعتبارات نگهداری کودکان بشدت استقبال کرد و تصریح کرد جامعه ما نیازمند یک تغییر اساسی در مورد این نگرش سنتی که مادران باید به تنهایی بار مسئولیت پرورش کودکان را بر دوش بگیرند، است. او اعتقاد دارد که فضای موجود در جامعه باید به گونه‌ای تغییر کند که مردان نگهداری و پرورش کودکان در کنار همسران خود را از وظایف خویش بشمار بیاورند.

منبع: نیوزویک / مترجم: بهرام مرادیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها