پژوهشگران استرالیایی و آمریکایی در بررسی های خود موفق شدند باکتریهای تراریخته ای را ایجاد کنند که جوینده طلا هستند.
کد خبر: ۲۸۵۹۶۴

محققان دانشگاه آدلاید و دانشگاه «نبراسکا - لینکولن» دریافتند که این میکروارگانیسم که Cupriavidus metallidurans  نام دارد به صورت طبیعی قادر است طلای محلول در محیط زیست خود را جمع آوری کند سپس در ادامه تحقیقات خود ، با دستکاری ژنتیکی این میکروارگانیسم موفق شدند گونه تراریخته ای از آن را ایجاد کنند که حضور این فلز با ارزش را به دقت نشان می دهد.

به گفته این محققان، طلا به ندرت در حالت منفی، به شکل «پپتیدی» و یا «ذره ای» دیده می شود و در بیشتر موارد با فلزات دیگر آمیخته است این فلزات از جمله ترکیبات محتوی فلز روی اغلب برای باکتری Cupriavidus metallidurans سمی هستند. ترکیبات فلز روی ، عملکردهای آنزیمی باکتری را متوقف می کنند.

در این حالت این میکروارگانیسم با فعال کردن گروهی از ژنهای سم زداینده نسبت به این سموم واکنش نشان می دهد. این ژنها آنزیمی را تولید می کنند که طلا را به شکل یک فلز شناسایی می کند و آن را از دیگر مواد سمی جدا کرده و سایر مواد را از آن حذف می کند.

براساس گزارش Popular Science ، به همین منظور این محققان تصمیم گرفتند از این توانایی منحصر به فرد به روشی موثر استفاده کنند بنابراین باکتری Cupriavidus metallidurans را به گونه ای اصلاح ژنتیکی کردند که هربار ژنهای سم زداینده را فعال می کند این نور تابیده شده و با یک طیف سنج قابل حمل قابل مشاهده باشد.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند:«ما می دانستیم که برخی از باکتریها می توانند تولید طلا را افزایش دهند ، اما این اولین بار است که توانستیم نشان دهیم باکتریها به چه روشی می توانند این عمل را انجام دهند».

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها