برای نخستین‌بار صورت می گیرد

افزایش نامزدهای اسکار بهترین انیمیشن

برای نخستین‌بار از سال 2002 احتمال افزایش تعداد نامزدهای اسکار بهترین انیمیشن سال از سه به پنج فیلم در این دوره مراسم اسکار وجود دارد.
کد خبر: ۲۸۵۹۰۷

 لس آنجلس تایمز اعلام کرد پس از افزایش تعداد نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال به 10 فیلم ، این احتمال به وجود آمده است که تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم اسکار هم پس از سال‌ها به پنج فیلم برسد. اسکار بهترین فیلم سال 2001 بنیان نهاده شد و تنها در سال 2002 بیش از سه فیلم نامزد دریافت آن شدند.

بر اساس قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا ، اگر هر سال بین هشت تا 15 فیلم انیمیشن برای رقابت در بخش بهترین انیمیشن اسکار نامزد شوند، تعداد نامزدهای نهایی این بخش سه فیلم خواهد بود اما اگر تعداد فیلم‌های حائز شرایط حضور در اسکار 16 فیلم یا بیشتر باشد، نامزدها می‌تواند از سه به پنج فیلم افزایش یابد.

امسال به لطف فعالیت استودیوهای دیسنی ، فوکوس ، فاکس ، سونی و تقریبا هر شرکتی که یک یا چند انیمیشن برای اکران عمومی تولید کرده است، تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند برای حضور در بخش بهترین انیمیشن سینمایی سال نامزد شوند بیش از چند سال اخیر است حداقل روی کاغذ و به نظر می‌رسد می‌توان روی افزایش تعداد نامزدهای این بخش هم حساب کرد.

امسال تا این لحظه انیمیشن‌های سینمایی «بالا» ، «پونیو روی صخره کنار دریا» ، «کورالاین» ، «عصر یخبندان: ظهور دایناسورها» ، «هیولاها علیه بیگانگان» و «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی» با موفقیت به نمایش عمومی درآمده و 2009 را به سالی پربار از هر دو منظر تجاری و هنری برای عرصه انیمیشن تبدیل کرده‌اند.

انیمیشن «آقای فوکس شگفت‌انگیز» ساخته وس اندرسن هم به زودی روی پرده می‌رود و با اکران سه محصول دیگر استودیو دیسنی در آینده نزدیک می‌توان با احتمال قریب به یقین از افزایش تعداد نامزدهای بهترین انیمیشن سال اسکار هشتاد و دوم به پنج فیلم خبر داد. اگر انتخاب 10 فیلم برای نامزدی در اسکار چندان آسان نباشد، اما انتخاب پنج انیمیشن کاری ساده خواهد بود.

کریس میلر یکی از نویسندگان و کارگردان انیمیشن سینمایی بسیار موفق «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی» محصول استودیو سونی در این باره می‌گوید: امسال فیلم‌هایی شگفت‌انگیز به نمایش درآمده‌اند و تعداد بیشتری هم در راهند. سال 2009 برای انیمیشن دنیا بسیار ماندگار و خاطره‌انگیز خواهد بود.

میلر و همکارش فیل لرد در نخستین تجربه انیمیشن‌سازی خود بسیار موفق عمل کرده و حالا در پی نامزدی در اسکار هستند. «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی» نه تنها در گیشه بسیار موفق بوده، بلکه 85 درصد نقدهای موافق منتقدان سایت معتبر روتن تومیتوز را هم از آن خود کرده و این نشان می‌دهد فیلم می‌تواند نامزد اسکار باشد.

اما این اتفاق در صورتی محقق می‌شود که تعداد نامزدهای اسکار انیمیشن به پنج افزایش یابد. چون اگر قرار باشد همین امروز سه فیلم را برای اسکار نامزد کنیم، «بالا» محصول دیسنی و پیکسار ، «کورالاین» شاهکار هنری سلیک محصول فوکوس و «پونیو» ساخته خدایگان انیمیشن ژاپن و فیلمساز برنده اسکار هایائو میازاکی بی‌تردید سه رقیب اصلی خواهند بود.

دیگر فیلم‌هایی که می‌توان برای حضور احتمالی آنها در بخش اسکار بهترین انیمیشن بختی قائل شد عبارتند از «9» ، «نبرد برای ترا» ، «شاهزاده و قورباغه» ، «سیاره 51» ، «پسر ستاره‌شناس» و «گنج گمشده». انیمیشن‌های استرالیایی «مری و مکس» و ژاپنی «ایوانجریون» هم احتمالا وارد رقابت اسکار خواهند شد.

ضمن اینکه کارتون فرانسوی «شهری به نام پنیک» هم قصد دارد بخت خود را در اسکار امسال بیازماید. به نظر می‌رسد با توجه به انتخاب 10 فیلم در بخش بهترین فیلم اسکار و درخشش فیلم‌های «بالا» و «آقای فوکس شگفت‌انگیز» ، شاید امسال این دو انیمیشن را در میان نامزدهای بهترین فیلم اسکار هشتاد و دوم هم ببینیم.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها