«عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه روز پنج شنبه برای دیداری رسمی با مقامات فرانسه راهی پاریس شد. این سفر که بسیاری آن را گامی مهم از سوی ترکیه برای ورود به دروازه‌های اروپا می‌دانند، در حالی صورت گرفته که در بررسی ابعاد آن چند نکته قابل توجه است.
کد خبر: ۲۸۵۸۹۱

1-از نکات مطرح در سیاست خارجی ترکیه را عضویت دائم در اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد. هرچند که ترکیه فعالیتهای بسیاری برای رسیدن به این مهم انجام داده اما همچنان اتحادیه اروپا از پذیرش آن خودداری کرده و صرفا به مراودات سیاسی و اقتصادی با آنها می‌پردازد. ترکیه در حالی برای رسیدن به این امر تلاش می‌کند که فرانسه به عنوان یکی از اعضای اصلی اتحادیه اروپا با بهانه‌های مختلف از جمله با برجسته سازی مساله نسل کشی ارامنه (1914) به مانعی برای ترکها مبدل شده است. با توجه به این مسئله ،سفر گل به فرانسه می‌تواند برای جلب رضایت پاریس و برخوردارشدن از حمایتا ین کشور در روند ورود به اتحادیه اروپا باشد.

2-هرچند که ترکیه و فرانسه در زمینه اتحادیه اروپا با هم اختلافاتی دارند اما در برخی تحولات منطقه‌ای و جهانی دارای اشتراک منافع می‌باشند. تحولاتی مانند پرونده فلسطین و چگونگی روند سازش که میانجی گری ترکیه و فرانسه به خوبی در آن مشاهده می‌شود، مسائل مربوط به لبنان و سوریه، مسائل مربوط به اقتصاد اروپا به ویژه تامین انرژی از آسیای مرکزی و قفقاز برای این قاره بامحوریت ترکیه،اجرای شدن طرح اتحادیه مدیترانه ای و... را می‌توان در این چارچوب دانست.در این میان از مهمترین نکات مشترک برای طرفین پرونده افغانستان است که در قالب ناتو اجرا می‌شود.در شرایطی که فرانسه یکی از دو فرماندهی اصلی ناتو را بر عهده گرفته و ترکیه نیز فرماندهی کابل را بر عهده دارد، دیدگاه مشترک طرفین مبنی بر یافتن راه حلی برای خروج از بحران افغانستان می‌تواند به نزدیکی بیشتر دو کشور منجر شود. آنچه مسلم است غرب برای ادامه فعالیت در افغانستان به تجهیزات و نیروهای ترکیه نیاز دارد لذا کشوری مانند فرانسه باید امتیازاتی را برای آنکارا در نظر داشته باشد.

به هر تقدیر می‌توان گفت که سفر عبدالله گل به فرانسه گامی دو جانبه برای توسعه مناسبات دو کشور و کاهش تنشها است که می‌تواند منافع طرفین را تامین کند. هرچند که فرانسه همچنان در پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا کارشکنی می‌کند اما پاریس برای برخوردار شدن از ظرفیتهای اقتصادی ترکیه، نیاز اروپا به انرژی‌های منتقل شده از شاه راه ترکیه به این قاره، جنگ افغانستان و حتی بازیگری در جهان اسلام به ویژه در میان کشورهای عربی، به ترکیه نیاز دارد و اجبارا باید برخی از سیاستهای گذشته خود را در قبال آن تعدیل سازد هرچند که همچنان از برخی ابزارهای فشار برای امتیازگیری از ترکیه بهره برداری خواهد کرد.


قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها