گروه اقتصاد: قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی گفت: تاکنون 24 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های زودبازده قرارداد منعقد شده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، قضاوی در گردهمایی استانداران سراسر کشور افزود: مقرر شده است بانک‌ها 50 درصد افزایش سپرده‌های خود را به طرح‌های زودبازده اختصاص دهند.
کد خبر: ۲۸۵۷۸۳

وی اضافه کرد: در 6 ماهه نخست امسال و یک ماه انتهایی سال گذشته در مجموع 18 درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم که 60 درصد آن برای پرداخت تسهیلات بوده است.

قضاوی گفت: در 4 ماه گذشته رشد سپرده‌های بانکی دو برابر تسهیلات بوده، به این معنی که بانک‌ها ظرفیت مناسب برای دادن تسهیلات را دارند.

وی افزود: در جلسه شورای عالی مسکن مقرر شد، برای ساخت200 هزار واحد مسکونی روستایی مصوب سال گذشته، هر بانکی که این اعتبار را تامین نکرده است تا آبان آن را تامین مالی کند.

قضاوی با بیان این که نامه‌های مکرری از برخی بانک‌ها داشته‌ایم، اضافه کرد: این بانک‌ها معتقدند چون خصوصی شده‌اند نباید تسهیلات تکلیف شده را انجام دهند.

وی گفت: از 24 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که قرارداد آن برای طرح‌های زودبازده منعقد شده، 6000 میلیارد تومان سررسید شده که 4000 میلیارد تومان آن وصول شده و 2000 میلیارد تومان معوق است که این به معنی وجود 31 درصد معوقه در طرح‌های زود بازده است در حالی که میانگین معوقه‌های بانکی در کشور 21 درصد است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان این که نگرانی ما درخصوص معوقه‌های بانکی جدی است، افزود: رشد 70 درصدی معوقه‌ها در سال‌جاری قابل توجه است. وی با اشاره به حذف جریمه دیرکرد در بازپرداخت تسهیلات اضافه کرد: با این قبیل کارها نمی‌توانیم اقتدار و مدیریت نظام بانکی را در وصول مطالبات اعمال کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها