گروه سلامت: یک متخصص گوش و حلق و بینی اعلام کرد: علل خون دماغ‌های مختلف متفاوت است و در افراد مختلف با محدوده‌های سنی متفاوت با علل گوناگون ظاهر می‌شود.
کد خبر: ۲۸۵۷۵۸

دکتر پدرام برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا با اشاره به این‌که خون دماغ در همه سنین شایع است، گفت: خونریزی‌های قدامی (قسمت‌های جلویی‌تر بینی) در همه سنین به ویژه در سنین پایین شیوع دارند و خونریزی‌های خلفی (قسمت‌های عقب‌تر بینی) در بزرگسالی شیوع بیشتری دارد.

وی عوامل تشدیدکننده خون دماغ را به دو دسته موضعی و سیستمیک تقسیم کرد و در توضیح دسته اول گفت: ضربه، شکستگی‌های بینی یا جراحی که بر روی بینی صورت می‌گیرد از جمله عوامل موضعی تشدید‌کننده خون دماغ هستند به علاوه افرادی که عادت به دستکاری بینی دارند مستعد خونریزی هستند.

وی درخصوص دسته دوم عوامل تشدیدکننده خون دماغ (عوامل سیستمیک) افزود: افراد مبتلا به هموفیلی و بیماری‌های کبدی و کلیوی بیشتر از سایرین مستعد خونریزی از بینی هستند.

دکتر برقعی ادامه داد: سوء تغذیه مانند کمبود ویتامین‌های آ و دی به خصوص ویتامین کا باعث خونریزی بینی می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی به افراد مبتلا به خون دماغ توصیه کرد: پایه بینی را حدود 4 تا 5 دقیقه به صورت ثابت به نحوی که دست برداشته و گذاشته شود فشار دهید تا محل خونریزی بسته شود. همچنین خنک کردن سر و صورت و استفاده از کمپرس‌های یخ می‌تواند باعث بند آمدن خونریزی شود. وی هشدار داد: فرد مبتلا به خون دماغ به هیچ وجه نباید دراز بکشد زیرا باعث افزایش خون در سر و گردن می‌شود؛ در این مواقع فرد باید در حالت نشسته آرام و سر به سمت بالا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها