گروه جامعه: سرپرستی از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست (فرزندخواندگی) با مصوبه مجلس شورای اسلامی به واگذاری بخشی از دارایی به کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی مشروط شد.
کد خبر: ۲۸۵۷۱۷

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی موادی از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست تصویب کردند: دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می‌کند که درخواست‌کننده، بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملیک کند.

بر این اساس، تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است و در مواردی که دادگاه تشخیص دهد، اخذ تضمین عینی از درخواست‌کننده ممکن یا به مصلحت نیست و سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی به تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر و پس از قبول درخواست‌کننده و اجرای دستور، حکم سرپرستی صادر می‌کند.بر اساس ماده دیگری از این لایحه، درخواست‌کننده منحصر یا درخواست‌کنندگان سرپرستی باید متعهد شوند، همه هزینه‌های مربوط به نگهداری، تربیت و تحصیل افراد تحت سرپرستی را تامین کنند.

این حکم حتی پس از فوت سرپرست منحصر یا سرپرستان نیز تا تعیین سرپرست جدید برای کودک یا نوجوان جاری است. به همین منظور سرپرست منحصر یا سرپرستان موظفند با نظر سازمان بهزیستی، خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بیمه عمر کنند.

همچنین ماده 16 این لایحه به دلیل آن‌که خلاف قانون اساسی شناخته شد، برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع یافت.بر اساس این ماده قرار بود، اداره امور و دارایی‌های صغار با نظارت سازمان بهزیستی تا زمان رسیدن به سن رشد بر عهده سرپرست منحصر یا سرپرستان باشد و آنها مکلف باشند به تملیک و انتقال دارایی‌های کودک یا نوجوان به نام وی اقدام کنند مگر این‌که به حکم دادگاه صالح ترتیب دیگری برای اداره اموال این دسته از افراد مقرر شده باشد.

در ادامه بررسی مواد این لایحه نمایندگان تصویب کردند که حقوق و تکالیف سرپرست کودک یا نوجوان تحت سرپرستی از لحاظ نگهداری، تربیت، نفقه و احترام نظیر حقوق و تکالیف پدر و مادر و اولاد باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها