مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از برنامه ریزی برای قطع سهمیه بنزین خودروهایی که در هر 100 کیلومتر بیش از هشت لیتر مصرف دارند، خبر داد.
کد خبر: ۲۸۵۶۹۴
 به گزارش ایرنا، ‌"محمد رویانیان"‌ در اولین همایش ملی راهکارهای نوین تامین، نگهداشت ، انتقال و توزیع فرآورده های نفتی، ‌افزود: هم اکنون به خودروهایی که در 100 کیلومتر بالای 10 لیتر بنزین مصرف می کنند، سهمیه اختصاص نمی یابد و براساس برنامه ها قرار است تا این عدد به هشت لیتر کاهش یابد.

وی با تشریح وظایف ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، افزود: با وجودی که این ستاد یک هماهنگ کننده است اما به علت اهمیت موضوع بهینه سازی انرژی وارد بحث های قیمت سی.ان.جی و سهمیه بنزین شده است.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به سیاست های دولت در بخش کاهش مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل تصریح کرد: باید در سال 1391معادل30 درصد از مصرف بنزین کشور کاهش یابد.

رویانیان در این مراسم که با حضور "سیدمسعود میرکاظمی" وزیر نفت و "حسن شهنازی زاد" مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی،‌ اظهار داشت:‌ سرانه کشور در سال86 به ازای هر نفر یک لیتر بنزین بود در حالی که این عدد باید به 0/7 لیتر برسد و میزان مصرف در بخش گازوئیل نیز تا سال 1391 باید 25 درصد کاهش یابد.

رویانیان گفت: این درحالی است که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو و 600 هزار موتورسیکلت به ناوگان حمل و نقل افزوده می شود، بنابراین کاهش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور ضروری است.

مشاور رئیس جمهور در ادامه با تشریح راهکارهای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل، گفت: در حالی که برنامه چهارم توسعه به صراحت تکلیف کرده که باید30 درصد سبدسوختی کشور، گاز طبیعی فشرده(سی .ان.جی)
شود، برخی ها این سهم را حداکثر تا 10 درصد می دانند که این با نظر دولت کاملا مخالفت دارد.

وی با بیان آنکه قیمت سی.ان.جی هم باید نسبت به بنزین تعیین شود، افزود: هفته گذشته به دستور رئیس جمهور قرار شد این صراحت قانونی یعنی رسیدن به سهم 30 درصدی سی.ان.جی در سبد سوختی، پیگیری شود.

رویانیان گفت: هم اکنون حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو یعنی حدود 14 درصد خودروهای کشور گازسوز است که باید این میزان تا 30 درصد افزایش یابد.

وی افزود: خودروهای عمومی پایه گازسوز نیز در زمان حاضر80 درصد است که باید این رقم به 100 درصد برسد و خودروهای شخصی نیز که در زمان حاضر کمتر از 30 درصد آنها گازسوز هستند باید تا 60 درصد افزایش یابند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه توسعه استفاده از "سی.ان.جی" سیاست قاطع دولت است، ‌گفت: تا پایان امسال باید دست کم دو هزار جایگاه CNG در کشور احداث شود که این امر نیازمند هماهنگی همه دستگاه‌هاست.

رویانیان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف سوخت ذکر کرد و گفت: در زمان حاضر 40 تا 50 هزار کامیون بالای 40 سال داریم که هر کدام در صد کیلومتر 60 لیتر گازوئیل مصرف می کنند.
وی گفت: تکلیف قانونی افزایش سهم حمل و نقل عمومی به 75 درصد را تا سال90 بطور جدی پیگیری خواهیم کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها