قزوین - خبرنگار جام‌جم: اولین جشن زیتون استان قزوین که طی سال‌های گذشته به صورت سنتی در مناطق مختلف استان برپا می‌شد، این بار همزمان با آغاز برداشت محصول زیتون از باغ‌های منطقه طارم‌سفلی در روستای «آلتین کش» به‌صورت نمادین برگزار و با استقبال گردشگران مواجه شد. در این جشن علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری، محصولات کشاورزی، صنایع دستی و هنرهای سنتی منطقه به گردشگران برنامه‌هایی از جمله اجرای موسیقی و آواهای محلی و برپایی بازارچه محلی نیز برگزار شد.معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان این‌که منطقه طارم سفلی یکی از قطب‌های زیتون‌خیز در سطح کشور است، هدف از اجرای این جشن را فراهم کردن زمینه ترغیب کشاورزان برای توسعه باغ‌های زیتون و نیز شناساندن این محصول به گردشگران عنوان کرد.
کد خبر: ۲۸۵۶۳۰

نادر محمدی با مهم ارزیابی کردن نقش این جشنواره‌ها در رونق صنعت گردشگری، تصریح کرد: تنوع قومیت‌ها، اقلیم و آب و هوا در استان قزوین باعث گوناگونی آداب و رسوم در هر منطقه برای برگزاری جشن‌‌ها و شادی‌ها شده است که برگزاری اولین جشن شکرگزاری زیتون از آن‌جمله است.

قزوین دارای 64 هزار هکتار زمین زراعی و 30 هزار هکتار باغ است که از این سطح 8 هزار هکتار زمین زراعی و 8 هزار باغ در منطقه طارم سفلی واقع شده که 7 هزار و 150 هکتار باغ زیتون در این منطقه وجود دارد.طارم سفلی در تولید زیتون رتبه دوم کشور را داراست و در تولید محصولاتی از جمله ذغال‌اخته، فندق، گیلاس و ... رتبه‌های بالایی را به خود اختصاص داده است. همچنین روستای آلتین‌کش با 500 خانوار جمعیت دارای800 هکتار باغ زیتون بوده که سالانه بیش از 19 هزار تن زیتون از باغ‌های این روستا و دیگر باغ‌های استان برداشت می‌شود. در بخش صنایع تبدیلی زیتون نیز 5 کارخانه فعال با 2 هزار و 480 تن ظرفیت فعال هستند و بیش از 600 واحد سنتی تولید کنسرو زیتون در منطقه دایر است.

منطقه زیبا و گردشگری طارم‌سفلی به لحاظ جغرافیایی در کنار دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود و در موقعیت بسیار مناسبی به لحاظ کشاورزی واقع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها