شاید اغراق نباشد اگر بگوییم کلمه گوگل را همه پس از کلمه اینترنت می‌شناسند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بعید است میلیاردها نفری که در روز آنلاین شوند به سایت گوگل یا یکی از سایت‌ها و خدمات اقماریش مراجعه نکنند و شاید این جمله نیز اغراق نباشد اگر بگوییم، گوگل در حال بلعیدن اینترنت است. اگرچه خیلی‌ها سال‌ها پیش به هدف گوگل پی بردند و در محافل جهانی نیز به این موضوع اشاره‌ای شد که این غول اینترنتی در آینده قصد دارد با ذخیره‌سازی همه اطلاعات موجود در اینترنت چه کند.
کد خبر: ۲۸۵۵۶۸

نگرانی درخصوص این موضوع چندان هم بی‌ربط و دلیل نیست، چراکه گوگل در حالی مشغول افزایش سلطه خزنده خود بر دنیای اینترنت است که هرازگاهی تصمیم به تحریم برخی کشورها نیز می‌گیرد. برای مثال شرکت گوگل همچنان از دسترسی کاربران ایرانی به برخی سرویس‌های خود جلوگیری می‌کند. هفته گذشته و در تازه‌ترین محدودیت این شرکت علیه کاربران ایرانی، سرویس جستجوی خبری ویژه این شرکت برای ایرانی‌ها مسدود شد. این سرویس جدید اخبار که از پانزدهم سپتامبر معرفی شده است، اخبار را از رسانه‌های معتبر و شناخته شده انتخاب و منتشر می‌کند. گوگل آنقدر قدرتمند شده که توانسته برخلاف سال‌ها تلاش ناکام رقیب پیشکسوت خود یعنی یاهو نام شرکت خود یعنی گوگل را به جای واژه جستجو در فرهنگ لغات دنیا جایگزین کند. این شرکت آنقدر قدرتمند شده که کل اتحادیه اروپا با صرف میلیاردها دلار به جنگ علیه سرویس جستجو و به عبارتی تنها یکی از خدمات گوگل برخاسته‌اند. حال این که در آینده موفق به شکست این شرکت شوند یا نه معلوم نیست. گوگل آنقدر قدرتمند شده که در حال حاضر این دولت‌ها هستند که از ایشان تقاضای همکاری و کمک داشته و ده‌ها فقره پرونده‌های میلیارد دلاری علیه این شرکت در دنیا روی میز قضات است.

با وجود تمام این مسائل و فشارهای جهانی، گوگل همچنان ایستاده، اینترنت را می‌بلعد و اثری از رقبای کوچک و بزرگ خود به جای نمی‌گذارد، اما در جدیدترین جنجال‌سازی گوگل، ناشران و نویسندگان فرانسوی با طرح شکایت در دادگاه، خواهان دریافت غرامت از این شرکت اینترنتی برای دیجیتالی کردن و ارسال کتاب‌هایشان به اینترنت شدند. شاکیان که مورد حمایت 530 عضو انجمن ناشران فرانسه و جامعه نویسندگان این کشور هستند برای دیجیتالی کردن کتاب‌ها بدون کسب اجازه از ناشران و نویسندگان آنها به پروژه 2005 گوگل اعتراض کرده‌اند. وکیل شاکیان، خواهان 15 میلیون یورو خسارت و جریمه روزانه 100 هزار یورو تا زمان ادامه این طرح از سوی گوگل شده است. در حالی که وکلای گوگل با زیرسوال بردن صلاحیت این دادگاه برای رسیدگی به پرونده، خواهان اجرای قوانین آمریکا شده‌اند. این پرونده تا چند ماه دیگر به تاخیر افتاده است.

بر این اساس در آخرین مرحله از طرح پرسر و صدای گوگل برای ایجاد بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال جهان، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد توافق‌نامه بین این شرکت و نویسندگان و ناشران کتب باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

علی شمیرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها