وزیر بهداشت گفت: حوادث و تصادفات مهمترین عامل بستری کودکان در بیمارستان است، 42درصد این حوادث به علت غفلت والدین در خانه و 20 درصد آن نیز در نزدیکی محل زندگی آنها رخ می‌دهد بنابراین آموزش به خانواده‌ها برای مراقبت از فرزندانشان یک ضرورت است.
کد خبر: ۲۸۵۵۳۴

به گزارش خبرگزاری فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز پنجشنبه در مراسم افتتاح بیست و یکمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) افزود: حدود 50 درصد سلامت انسان‌ها به خدمات وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی وابسته نیست و به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت وابسته است، خدمات بهداشتی و درمانی فقط می‌تواند 25 درصد عوامل موثر بر سلامت را در بهترین شرایط کنترل و مدیریت کند.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل موثر بر سلامت تربیت و زندگی در دوران کودکی است به خصوص 8 سال اول زندگی که رشد شناختی و مغزی اتفاق می‌افتد. نقش بی بدیلی در سلامت آ‌ینده فرد از نظر جسمی، روانی و رفتاری دارد و البته متخصصان اطفال می‌توانند نقش مهمی در آموزش مردم و بهبود سلامت نسل آینده داشته باشند.

نخستین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ قبل از انقلاب میزان مرگ و میر کودکان در کشور 120 به ازای هزار تولد زنده بود که امروز به 18در هزار تولد زنده کاهش یافته است. گر چه با استقرار نظام شبکه بهداشتی و درمانی که آن هم به همت گروه متخصصان اطفال در کشور راه‌اندازی شد، پیشرفت‌های بزرگی در این عرصه داشته‌ایم اما هنوز هم جای کار وجود دارد و به خصوص برای کاهش ناهنجاری‌های مادرزادی که نگرانی اصلی است و کمتر در کنترل آن نقش داشته‌ایم باید اقدام کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ‌امروزه مهمترین عامل مرگ کودکان زیر 59 ماه در کشور ناهنجاری‌های مادرزادی و کروموزومی است که برای کنترل آنها باید آزمایشگاه‌های ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری در کشور گسترش یابد و از این نظر نگران هستیم.

وحید دستجردی گفت: با وجود این مهمترین عامل مرگ و میر کودکان کشور بعد از سن 59 ماهگی تصادفات و حوادث است که عامل بیشترین میزان بستری کودکان در بخش‌های PICU است و این جزء وظایف ماست تا با آموزش مردم از این میزان کم کنیم.

وی افزود: 42 درصد مرگ‌های ناشی از حوادث کودکان به علت حوادثی است که در خانه به علت غفلت والدین رخ می‌دهد، 20 درصد دیگر این حوادث مرگ ‌آور نیز در خیابان‌ها و مناطق اطراف منزل اتفاق می‌افتد و با آموزش مناسب به مادران بسیاری از این حوادث اصلاً اتفاق نمی‌افتد.

وزیر بهداشت گفت:‌ مسئله تغذیه اطفال نیز برای ما مهم است، این روزها مطالب زیادی درباره سلامت مواد غذایی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما به نظر من صنایع غذایی جزء بهترین صنایع کشور هستند و می‌توانند با برنامه‌ریزی برای تغذیه بهتر کودکان نیز وارد عمل شوند و من از همین جا از آنها خواهش می‌کنم، همان طور که ما در ترویج تغذیه با شیر مادر پیشرفت داشتیم با تولید محصولات مناسب تغذیه برای کودکان کمک کنند تا در این زمینه هم به توفیقاتی برسیم.

وی اضافه کرد: درباره تغذیه با شیر مادر نیز در گذشته وزارت بهداشت و سازمان‌های غیر دولتی زحمات زیادی کشیده‌اند اما هنوز جای کار دارد، هنوز اگر مادری در ساعتی از شبانه روز برای شیردادن به فرزندش دچار مشکل شد،‌ جایی نیست که به آنجا مراجعه کند یا مشاوره بگیرد و به راحتی نمی‌تواند مشکل خود را حل کند.

وحید دستجردی گفت:‌ من نمی‌خواهم همه ابعاد این مشکلات را که برای شیردهی مادران وجود دارد باز کنم اما حتی اگر یک مورد آن را هم بتوانیم حل کنیم به سلامت نسل آینده کمک کرده‌ایم، حالا این مشکلات نوک نداشتن پستان مادر باشد یا هر مشکل دیگر نیاز به آموزش در این زمینه احساس می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: مسئله دیگر افزایش موارد سزارین در کشور است که نگران کننده است، باید با ترویج زایمان طبیعی به خصوص زایمان بدون درد این مسئله را در کشور کنترل کنیم، علاوه بر آن باید واکسیناسیون‌های جدیدی در کشور داشته باشیم، باید موفق شویم واکسن‌های جدیدی را در کشور بسازیم و با در اختیار گذاشتن آن به مردم، سطح سلامت مردم را بالا ببریم و در این بین متخصصان اطفال نقش ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به نام دکتر قریب و دکتر سیادتی به عنوان پزشکانی که حق بزرگی بر گردن همه متخصصان اطفال و همه پزشکان دارند، اضافه کرد: متخصصان اطفال جزء با اخلاق‌ترین و معنوی‌ترین اقشار جامعه پزشکی هستند که همه ما در دوران تحصیل پزشکی از آنان خاطره‌های فراموش نشدنی داریم.

وی گفت: ما باید از حضور این متخصصان دلسوز در کشور بیشتر استفاده کنیم و همان طور که دکتر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی فرمود، باید سعی کنیم مسائل بهداشتی و درمانی را به صورت جامع نگر و جامعه نگر گسترش دهیم، امروزه خدمات بهداشتی درمانی در بسیاری از نقاط کشور عرضه می‌شود اما هنوز نقاط بسیاری داریم که خارج از روستاها از این خدمات به نحو مناسبی برخوردار نیستند.

وی افزود: باید پزشکان خانواده را در همان دوران آموزش پزشکی عمومی تربیت کنیم، امسال قرار است این طرح که اکنون در روستاها و شهرهای زیر 20 نفر اجرا شده البته نه همه این مناطق، به شهرهای زیر 100هزار نفر گسترش یابد و امیدواریم برای آموزش این گروه از پزشکان نیز متخصصان اطفال همکاری کنند.

وی گفت: امسال زمان اجرای برنامه پنجساله چهارم به پایان می‌رسد، متن برنامه پنجساله پنجم نیز در دولت تصویب شد و به زودی برای تصویب نهایی تقدیم مجلس می‌شود. ما در دولت موظف به اجرای این برنامه هستیم و البته تعهدات دیگری نیز در برنامه توسعه 20 ساله کشور و برنامه توسعه هزاره سوم داریم که باید همواره به آنها نیز توجه داشته باشیم.

بیست و دومین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان از امروز 16 مهر تا دوشنبه 20 مهر در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) ادامه دارد و مباحث مختلفی از نظر بیماریهای عفونی، اعصاب، غدد، روماتولوژی، نفرولوژی، هماتولوژی، جراحی، ایمونولوژی، گوارش و قلب اطفال در این همایش مطرح می‌شود.

در مراسم افتتاحیه این همایش که صبح امروز با حضور وحید دستجردی، وزیر بهداشت، باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و علی ربانی، رئیس مرکز طبی کودکان و رئیس این همایش برگزار شد از خدمات دکتر ولی زاده، سردبیر نشریه تخصص طب اطفال قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها