عربستان در تب و تاب میزبانی است

شمارش معکوس برای آغاز حج

مقام های بهداشتی عربستان سعودی در آستانه حج تمتع اعلام کردند: تجهیزات جدیدی برای نصب در فرودگاه ها و بنادر این کشور جهت کنترل بهداشتی مسافران خریداری کرده اند.
کد خبر: ۲۸۵۰۸۲

به گزارش ایرنا ، تلویزیون رسمی عربستان سعودی در گزارشی اعلام کرد : مسوولان بهداشتی این کشور گفتند که تجهیزات و دستگاههای رایانه ای که در فرودگاه مدینه نصب شده قادر به تشخیص «‌تب» در مسافران است.

بر اساس این گزارش ، با عبور مسافران از مقابل دوربین های رایانه ای، تصویری گرافیکی از آنها روی مانیتور رایانه نشان داده می شود که در آن میزان دمای بدن مسافران با رنگ های خاص نشان داده می شود.این تجهیزات را عربستان با این انگیزه که بتواند جلوی بیمار و از جمله افراد مبتلا به آنفلوآنزای نوع A را بگیرد، نصب کرده است.

«حسن الشهری» پزشک فرودگاه مدینه در این باره گفت: بنا به تصمیم وزارت بهداشت عربستان، چنانچه فردی آلوده به ویروس آنفلوآنزا و یا هر نوع بیماری واگیردار تشخیص داده شود ، از عربستان اخراج خواهد شد.برای اطمینان از سلامت مسافران مشکوک، آنها مدتی را در قرنطینه بسر می برند و در صورت تایید سلامت اجازه خواهند داشت از فرودگاه خارج شده و در غیر این صورت به کشور خود بازگشت داده می شوند.

وزارت بهداشت عربستان همچنین اعلام کرد که در دوره عمره مفرده امسال هیچ مورد مرگ دراین کشور بر اثر ابتلا به آنفلوانزای نوع A ، تایید نشده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود افزود: آزمایش 24 زایر مراسم عمره امسال مثبت اعلام شد. اما، با توجه به اقدامات پیشگیرانه که مسوولان بهداشتی انجام دادند، مراسم عمره بدون مرگ بر اثر آلودگی به ویروس آنفلوآنزا انجام شد.

شیوع ویروس موسوم به آنفلوانزای خوکی و قربانی شدن چندین شهروند عربستانی و زایران عمره، موجب شده است که بسیاری از کشورهای اسلامی، محدودیت های شدید در اعزام زایران به عمره و حج اعمال کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با تشدید این بیماری در عربستان ، اعزام گروههای پرخطر به موسوم حج را ممنوع کرد.

به گفته مسوولان اجرایی حج، امسال حدود 65 هزار زایر ایرانی به حج اعزام می شوند.

اعزام زایران برای حج تمتع از دهم آبان ماه آغاز خواهد شد.

اختصاص یک میلیون راس گوسفند

یک میلیون راس گوسفند از کشورهای حوزه شاخ آفریقا ، استرالیا ، اوروگوئه ، آرژانتین ، سوریه و اردن برای انجام قربانی مناسک حج ، وارد عربستان می شود.
 
زارت کشاورزی عربستان با واردات چهار میلیون راس دام زنده به این کشور برای تامین نیازهای داخلی و نیز قربانی کردن آن توسط زایران در ایام حج تمتع موافقت کرد.این گوسفندان از کشورهای حوزه شاخ آفریقا و نیز استرالیا، اوروگوئه ، آرژانتین ، سوریه و اردن وارد خواهد شد.

به نوشته روزنامه عکاظ  ، یک میلیون راس از این تعداد گوسفند برای قربانی کردن در مراسم حج تمتع در نظر گرفته شده است. بر این اساس، قیمت گوسفند در عربستان نسبت به سال قبل افزایش یافته که علت آن نیز بالا رفتن قیمت علوفه اعلام شده است. 

ویزای آزاد حج صادر نمی کنیم

سرکنسول عربستان در مشهد اعلام کرد: تنها به همان اندازه که از سوی وزارت خارجه عربستان مجوز داده شده ، روادید صادر می شود و بقیه سهیمه ها در اختیار سازمان حج و زیارت خواهد بود.
 
«بندر محمد بن جمیل» در دیدار با «مسعود مجردی» مدیر حج و زیارت استان خراسان رضوی افزود: کنسولگری عربستان در مشهد ویزای آزاد برای حج تمتع صادر نمی کند. سرکنسولگری عربستان در مشهد تاکنون به کسی قول صدور روادید در غیر از چارچوب سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی را نداده است.

اخیرا و درپی کاهش تعداد زایران اعزامی به حج تمتع ، برخی دلالان با هدف سو استفاده از روادیدهای اضافی اقدام به سودجویی کرده اند.

مصطفی خاکسار قهرودی رییس سازمان حج پیشتر نسبت به سو استفاده این افراد هشدار داد و از مردم خواست هوشیاری خود را حفظ کنند.

نیمی از روادیدهای زایران حج و عمره از چند سال پیش توسط سر کنسولگری عربستان در مشهد صادر می شود.

اعزام زایران ایرانی از دهم آبان ماه آغاز می شود و حدود 65 هزار نفر به حج تمتع می روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها