وزیر بازرگانی گفت: با وجودی که با ورود کشور به عملیاتی شدن طرح تحول اقتصادی انتظار شوک قیمتی و تورمی می‌رود، اما تلاش بر آن است با کمک بخش خصوصی، بازار کنترل شود.
کد خبر: ۲۸۵۰۵۸

به گزارش ایرنا غضنفری وزیر بازرگانی امروز سه شنبه در نشست خبری افزود: برای اجرایی شدن لایحه هدفمندسازی یارانه ها که بزودی به قانون تبدیل می شود، قیمت حامل های انرژی بالا می رود و برهمین مبنا وزارت بازرگانی موظف به ذخیره سازی احتیاطی است.

وی این نکته را نیز گفت که هرچند وزارت بازرگانی بسیاری از فعالیت های اقتصادی همچون سیلوسازی و واردات خود را به بخش خصوصی واگذار کرده، اما ذخیره سازی همچنان از سوی این وزارتخانه صورت می گیرد.

وزیر بازرگانی واگذاری امور بازرسی و تنظیم بازار به بخش خصوصی را جزء اعتقادات برنامه ای این وزارتخانه برشمرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بخش عمده ای از فعالیت های مربوط به تامین، تولید و توزیع به بخش خصوصی سپرده شده، بر آمادگی کامل برای واگذاری تمام این سه بخش تاکید کرد.

فعالیت های بازرگانی داخلی

غضنفری سپس به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته درحوزه معاونت توسعه داخلی وزارت بازرگانی پرداخت و گفت: در زمان حاضر چند پروژه در وزارت بازرگانی در حال انجام است که بخشی از آنها محقق شده است.

وزیر بازرگانی، اجرایی شدن 80 درصد فعالیت های مرتبط با ملت کارت اصناف، انجام کد گذاری و طبقه بندی رسته های صنفی، تدوین و تعریف عناوین اتحادیه ها مجامع صنفی و هماهنگی با شرکت های توزیعی را از جمله اقدامات صورت گرفته ذکر کرد.

وی با بیان اینکه شکل گیری پایگاه اطلاع رسانی اصناف، بسیاری از مشکلات را مرتفع می کند، افزود: کاهش هزینه های توزیع، جلوگیری از ورود کالاهای غیراستاندارد و قاچاق از جمله اقداماتی است که در پی ساماندهی شبکه توزیع فراهم می شود.

غضنفری، از ایجاد پنج اتحادیه کشوری (طلافروشی، پوشاک، بافندگان فرش دستباف و املاک) خبر داد و ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال مجموع اتحادیه های کشوری به عدد 30 برسد.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری، برگزاری آموزش های تخصصی از جمله فعالیت اتحادیه های کشوری محسوب می شود.
به اعتقاد مقام عالی وزارت بازرگانی، اصناف بعنوان بخشی از تولیدکنندگان نقش مهمی در صادرات دارند و اتحادیه های کشوری نیز در این بخش تاثیرگذار هستند.

فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت تاخیر در راه اندازی فروشگاه های زنجیره های خرده فروشی، گفت: شاید علت عمده موضوع تسهیلات باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه سهمی از تسهیلات وزارت بازرگانی باید به فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی تعلق گیرد، موضوع نحوه ایجاد و یا فعالیت فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی را به چالش کشاند.

غضنفری با طرح این مطلب که چه شکلی ازفروشگاه های زنجیره ای می تواند برای کشور مفید باشد؟ گفت: قرار گرفتن فروشگاه ها زیر یک چتر، توجه به برندهای خارجی، تقویت فروشگاه های زنجیره ای درحال فعالیت از جمله مواردی است که در خصوص نحوه فعالیت فروشگاه ها مطرح می گردد.

وی تا پیش از تصدی وزارت بازرگانی در اظهار نظرهایی مخالفت کارشناسی خود را نسبت به راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی به شیوه کنونی بیان کرد اما امروز در مقام وزیر از هرگونه ابراز نظری خودداری کرد.

خرید نقدی گندم از کشاورزان

وزیر بازرگانی همچنین با استناد به گزارش شرکت بازرگانی دولتی از خرید نقدی 9/3 میلیون تن گندم درسال زراعی جاری تا 13 مهر ماه امسال خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بانک ملت بانک عامل این طرح انتخاب شده، گفت: 29 هزار میلیارد ریال از طریق شبکه جام به کشاورزان پرداخت شده است.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

غضنفری با بیان اینکه در پیش گرفتن سیستم پیشگیرانه بجای جریمه و کنترل قبل از بازرسی باید در برنامه های آتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گیرد، گفت: این نوع اقدامات در کاهش تخلفات بیشتر تاثیرگذار است.

وی سپس رصد قیمتی و تحلیل بازار، پیش بینی بحران ها بعلت کاهش عرضه و ارایه راهکار های مناسب را از جمله برنامه های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد.

وزیر بازرگانی با ابراز امیدواری نسبت به ابلاغ قانون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از سوی مجلس در آینده نزدیک، ایجاد تشکل های حمایتی بخش خصوصی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان را مورد توجه قرار داد.

یارانه نان فانتزی ها پزها

موضوع یارانه نان فانتزی ها نیز یکی دیگر از پرسش های خبرنگاران بود، وزیر بازرگانی گفت: مسئولان شرکت بازرگانی دولتی در این خصوص توضیحات مفصلی را ارایه می دهند.

به گزارش ایرنا، برخلاف اینکه بخش عمده واحدهای نان فانتزی در استان های مختلف کشور از یارانه آرد محروم هستند، اما هنوز استان تهران از یارانه بهره مند است و این میزان اکنون به 50 درصد می رسد.

وزیر بازرگانی می گوید که وی پیشتر به شرکت بازرگانی دولت اعلام کرده یارانه فانتزی ها پلکانی کاهش یابد ضمن اینکه هدف اصلی که همان ضرورت انجام اصلاحات درحوزه یارانه نان است، نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

وضعیت برنج هندی

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت سنجش میزان آلودگی برنج های وارداتی، گفت: براساس توافق های حاصله مقرر شده 100 نوع برنج در آزمایشگاه های ویژه و تخصصی وزارت بهداشت با همکاری موسسه استندارد به روش هایی که مورد قبول دو دستگاه است، انجام شود.

غضنفری افزود: در مدت بررسی نیز افرادی برای ثبت نام تمام مراحل انجام کار حضور دارند.

وی بابیان اینکه وزارت بازرگانی در انتظار پاسخ دستگاههای تخصصی است، افزود: هرگونه اظهار نظر در این خصوص به بعد از بررسی های کاملا تخصصی ارجاع شد.

وزیر بازرگانی درعین حال بر حفظ حقوق مصرف کننده تاکید کرد و گفت: اظهارنظرهای مختلف بر قیمت بازار تاثیر می‌گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها