نیکلاسارکوزی رئیس جمهور فرانسه امروز برای دیداری رسمی راهی قزاقستان شد. این دیدار در شرایطی انجام می‌شود که سارکوزی در دوران ریاست جمهوری خود داعیه دار فعالیت برای احیای جایگاه جهانی فرانسه و به نحوی بازسازی دیدگاه امپریالیستی و استعمارگونه کشورش بوده است.
کد خبر: ۲۸۵۰۰۰

با توجه به تحرکات گذشته فرانسه در آسیای مرکزی و قفقاز و حوزه بالکان  سفر کنونی سارکوزی که اولین سفر رئیس جمهور فرانسه از سال 1993 به این کشور می باشد ،می‌تواند با اهداف و سیاستهای خاصی صورت گرفته باشد که بعضا عبارتند از

1-فرانسه به رغم ادعاهای بسیار در عرصه سیاست داخلی به ویژه در بخش اقتصادی با چالشهای گسترده‌ای مواجه است. سیاست خارجی فرانسه نشان می‌دهد که این کشور با ورود گسترده به عرصه خارجی سعی دارد با منابع خارجی به ویژه با استفاده از بازار فروش سلاح به کاهش بحران اقتصادی بپردازد. باتوجه به این رویکردها می‌توان گفت که از ابعاد سفر سارکوزی به قزاقستان تحکیم روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی برای رسیدن به اهداف اقتصادی خواهد بود.

2-فرانسه نیز مانند بسیاری از کشورها تلاش دارد تا به عنوان بازیگری مهم در آسیای مرکزی و قفقاز و حوزه بالکان ایفای نقش کرده و از چرخه رقابت دور نماند. در شرایطی که سایر کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی روسیه و چین فعالیتهای بسیاری برای حضور در این منطقه استراتژیک انجام می‌دهند، فرانسه نیز با حضور و توسعه روابط با این کشورها تلاش دارد تا از ظرفیتهای موجود برای توسعه نفوذ خود بهره برداری داشته باشد.میانجی گری فرانسه در دوراتن جنگ اوستیا میان روسیه و گرجستان در تابستان سال گذشته نمونه بارز این سیاست است.

3-از نکات مطرح در تحولات آسیای مرکزی و قفقاز و حوزه بالکان تلاش کشورهای اروپایی برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه و به نحوی دست‌یابی به منابع جایگزین است. اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی از فرانسه با رایزنی‌های گسترده با بسیاری از کشورهای این حوزه تلاش دارند تا زنجیره‌ای جدید از بازار انرژی را کسب کنند هرچند که نفوذ مسکو در منطقه تا حدودی این امر را به چالش کشانده است.

3- مسئله مهم دیگر در سیاستهای غرب از جمله فرانسه جلب رضایت آسیای مرکزی و قفقاز برای ورود به عرصه جنگ افغانستان از جمله در زمینه پذیرش ترانزیت کالا از این مناطق است فرانسه که اکنون فرماندهی یکی از دو رکن ناتو را به عهده گرفته و تلاش دارد در افغانستان نیز موفقیتهایی کسب کند تلاش دارد تا در جلب رضایت این کشورها گامهایی بردارد که سفر سارکوزی بخشی از آن است.

4-با توجه به همکاری نزدیک سارکوزی با صهیونیستها و گزارش این رژیم به آسیای مرکزی و قفقاز که با سفر پرز به قزاقستان تشدید شده، می‌توان گفت که بخشی از سفر سارکوزی به قزاقستان برای خدمت به صهیونیستها و کسب منافع جدید برای آنها است  چنانکه وی در سفرهای گذشته‌اش به سایر کشورها نیز این امر را پیگیری کرده است.

در مجموع می‌توان گفت که سفر سارکوزی به قزاقستان بخش دیگری از سیاست سلطه طلبی و بازیگری جهانی فرانسه است که در آسیای مرکزی و قفقاز و در فضایی از سکوت انجام می‌شود تا مانع از تحریک سایر کشورها شود. فرانسه نشان داده که با بازیگری جهانی به دنبال احیای دیدگاه امپریالیستی گذشته است هرچند که به دلیل بحران اقتصادی و حضور سایر بازیگران هنوز موفقیت چندانی در این عرصه نداشته است.

قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها