فوق تخصص بیماری‌های گوارش اعلام کرد

غذاهای آماده مهم‌ترین علت بروز سرطان

دکتر رامین قدیمی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این‌که سرطان روده بزرگ یاکولون ، بعد از سرطان ریه و پستان سومین سرطان شایع در بین مردم جهان است، تاکید کرد: با رعایت رژیم غذایی ، نخوردن غذاهای آماده و استفاده از غذاهای گیاهی و فیبردار (حبوبات، غلات، سبزیجات و میوه‌ها) می‌توان مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ یا کولون شد.
کد خبر: ۲۸۴۹۷۵

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در این بیماری ، سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان آنرا درمان کرد؛ اما متاسفانه این بیماری در این مراحل هیچ‌گونه علامتی ندارد.

وی افزود: سرطان روده بزرگ ممکن است در هر سنی بروز یابد، اما میزان بروز این بیماری در افراد بالای 50 سال بیشتر است. به همین علت سرطان کولون پس از سرطان ریه و پستان بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است.

دکتر قدیمی اضافه کرد: علایم این بیماری ممکن است شبیه علایم سایر بیماری‌ها نظیر عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی روده باشد که افراد درصورت مشاهده هر کدام از علایم چون خونریزی از راست روده یا وجود خون در مدفوع، معده دردها، استفراغ، ضعف و خستگی و کاهش وزن بدون علت باید به پزشک مراجعه کنند.

وی درخصوص راه‌های تشخیص سرطان روده بزرگ گفت: استفاده از روش‌های غربالگری در بیمارانی که دچار این بیماری هستند یا این‌که علایم فوق را داشته باشند توصیه می‌شود. ازجمله روش‌های تشخیص که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به آزمایش‌های معاینه راست روده، پروکتوسکوپی و کولونوسکوپی اشاره کرد.

این فوق تخصص گوارش افزود: پیش آگهی و درمان سرطان روده بزرگ به مرحله بیماری در زمان تشخیص و شرایط روحی و جسمانی فرد بیمار بستگی دارد.

دکتر قدیمی در خصوص نحوه تشخیص عود این سرطان گفت: بعد از درمان به منظور اندازه‌گیری نوعی آنتی‌ژن در خون، آزمایش خون داده می‌شود، سپس عکسبرداری انجام می‌شود تا مشخص کند که آیا سرطان کولون عود کرده است یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها