دوست عزیزی داشتم که می‌گفت باغ، بالفعل شدن فطرت آفرینش و زایش در انسان‌هاست و به همین خاطر پیشنهاد این هفته ما، باغ شاهزاده ماهان کرمان است.
کد خبر: ۲۸۴۹۳۶

باغ شاهزاده ماهان کرمان یعنی مهربانی، یعنی 5/5 هکتار زمین سبز وسط کویری بزرگ و گرم و بی‌آب و علف، یعنی دوستی نسیمی خنک با قناتی که از آب کوه‌های تیگران سرچشمه می‌گیرد با خاکی که حاصلخیز است و پربرکت. باغ شاهزاده ماهان کرمان یعنی ردیف‌های منظم سرو، چنار، تبریزی، شونگ، سپیدار، ‌بید، کاج، درختان میوه و گل‌های رنگارنگ، یعنی واحه‌ای در لحظه!

چه شد؟ وسوسه شدید باغ را ببینید؟ حق دارید! حتی اگر از آن همه حوض‌های آب و فواره‌های سرکش روبه‌روی عمارت اصلی باغ بی‌خبر باشید، حتی اگر ندانید این باغ یادگاری از اواخر دوره قاجار است که به دستور عبدالحمید میرزا حاکم کرمان ساخته شد، حتی اگر نشنیده باشید که یکی از نمونه‌های منحصر به فرد «باغ تخت» در ایران است یا بی‌خبر باشید که کاشیکاری‌ها و معماری بناهای داخلش چقدر تحسین‌برانگیز هستند و نمونه‌ای زیبا و ستودنی از معماری دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد، باز هم برای دیدن باغ وسوسه خواهید شد چون زیبایی ذاتی باغ بی‌آن که تاریخچه‌اش را بدانید وادارتان می‌کند تا 35 کیلومتری جنوب خاوری کرمان بروید و گرمای جاده کرمان بم را تحمل کنید تا ناگهان وارد بهشتی سبز شوید.

این باغ علاوه بر فضای سبز بناهایی هم دارد که از آن جمله می‌توان به سردر، عمارت شاه‌نشین و حمام اشاره کرد. عمارت شاه‌نشین این باغ مدتی است به غذاخوری تبدیل شده است و بخش خصوصی آن را اداره می‌کند.

همچنین یکی از تارنماهای مربوط به معرفی جاذبه‌های کرمان درباره عمارت سردر این باغ می‌نویسد: «بنایی است 2 طبقه که تقریبا به صورت منفرد ساخته شده و طبقه همکف آن از طبقه اول حجیم‌تر و پرتر است. به علت آن که ساختمان نیمه‌تمام باقی مانده، جزو بخش‌های مختصری از نمای طبقه همکف، فاقد نماسازی و تزیینات است.»

جام‌جم - علی یوشی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها