پس از گذشت 8 ماه از جنگ 22 روزه غزه سرانجام ریچارد گلدستون رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در گزارش 500 صفحه ای ابعاد گسترده ای از جنایات صهیونیست ها علیه فلسطینی ها را آشکار ساخت.
کد خبر: ۲۸۴۷۴۸

این گزارش از سوی این نهاد بین المللی در حالی منتشر شد که در کنار آن فلسطینی ها به دادگاه لاهه نیز شکایت کرده اند. هرچند که گزارش گلدستون امیدها را برای مجازات سران رژیم صهیونیستی در میان فلسطینی ها و افکار عمومی جهان زنده کرد اما برخی تحرکات این را با چالش هایی مواجه ساخت. در این چارچوب در اقدامی سوال برانگیز تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست ابومازن موافقت خود را با تعویق 6 ماهه بررسی این گزارش در شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد.این اقدام که با انتقاد شدید گروههای فلسطینی و بسیاری از ملتها و دولتها مواجه شد که در حاشیه اقدامات تشکیلات خودگردان چند نکته قابل توجه است.

اولا ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان تلاش دارد تا به هر نحوی ضمن حفظ موقعیت خود ، در سایه استمرار اختلافها میان گروههای فلسطینی و اعمال فشار بر غزه ، خود را تنها ناجی و تصمیم گیرنده برای فلسطینی ها معرفی کند. وی که با اقدامات خود لطمات بسیاری بر فلسطین وارد ساخته با قرار گرفتن در برابر گزارش گلدستون عملا به قدرت نمایی در برابر فلسطینی ها پرداخته است. در شرایطی که آزاد سازی 20 اسیر فلسطینی در بند صهیونیست ها از سوی حماس موجب برتری مقاومت در صحنه سیاسی شده ابومازن با قدرت نمایی در پرونده گلدستون به نحوی سعی در تضعیف این مسئله دارد.نکته قابل توجه آنکه اقدام ابومازن در آستانه برگزاری نشست گروههای فلسطینی در قاهره می تواند ادامه سیاست وی باری استمرار اختلافات میان گروههای فلسطینی در جهت حفظ موقعیت تشکیلات خودگردان باشد.

ثاینا این نکته قابل توجه است که تشکیلات خودگردان و برخی کشورهای عربی در هراسند لذا با به تاخیر انداختن زمان بررسی گزارش گلدستون سعی دارند تا به اقدامات خود سرپوش گذارند.

ثالثا نکته دیگر در قبال گزارش گلدستون را باید درخواست و مواضع کشورهای غربی مشاهده کرد. کشورهایی که تلاش دارند خود را سردمدار جهان معرفی کنند ارائه گزارش گلدستون بدون تایید نظرات آنها را مغایر با اهداف خود می دانند از سوی دیگر بسیاری از آنها از وابستگان به صهیونیست ها هستند و هرگز پذیرنده تحرکی مغایر با خواست صهیونیست ها نمی‌باشد.به عبارت دیگر می توان گفت که سلطه طلبی و زیاده خواهی قدرت های بزرگ از دلایل این تعویق است.

در مجموع می توان گفت که اقدامات صورت گرفته از سوی تشکیلات خودگردان در قبال گزارش گلدستون برگرفته از اهداف شخصی ابومازن ، خواست صهیونیست ها و برخی کشورهای عربی و آمریکا برای اعمال فشار بر فلسطینی ها و جلوگیری از افشای نقش آنها در جنایات غزه است که عملا افشاگر پیامدهای منفی ادامه فعالیت سازشکاران و دلیلی برای ادامه راه مقاومت است.


قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها