اسپانیا و صربستان فینال بسکتبال مردان اروپا در سال 2009 را برگزار کردند. از قبل پیش‌بینی می‌شد اسپانیایی‌ها فینالیست شوند، اما درباره صرب‌ها تردید‌هایی وجود داشت. صرب‌ها یا همان بسکتبال برگرفته از یوگسلاوی سابق از تیم‌های مقتدر جهان در تمامی سطوح به شمار می‌روند. تنها پس از جنگ جهانی اول بود که این سرزمین با رژیم پادشاهی اعلام استقلال کرد ولی در سال‌های جنگ جهانی دوم به دست آلمان‌ها افتاد. پس از جنگ نیز به بلوک شرق پیوست و با سرزمین‌های بوسنی و هرزگوین، کرواسی، کوزوو، مقدونیه، اسلوونی و مونته‌نگرو فدراسیون یوگسلاوی را ساختند که پس از فروپاشی شوروی و بلوک شرق از هم پاشید.
کد خبر: ۲۸۴۰۶۹

در 3 ژوئن 2006 و در پی اعلام استقلال مونته‌نگرو این فدراسیون به طور کل ملغی شد. حذف مونته نگرو، صربستان واحد را تشکیل داد.

سال 2007 وقتی تیم جوانان صربستان قهرمان جهان شده بود بازیکنان بزرگسال نتوانستند در بازی‌های مادرید انتظارات را برآورده کنند و در میان 16 تیم در جای سیزدهم قرار گرفتند. دوشان یوکوویچ ماموریت داشت تا صربستان را بازسازی کند.

او از این که توانست موفقیت بزرگی را به فاصله کوتاهی طراحی کند، از مربیان موفق 2009 است. در واقع بسکتبال صربستان غرور ملی را به مردم هدیه کرد.

استفان مارکوویچ در تیم دفاعی بسکتبال اروپا دیده می‌شود. این بازیکن صرب در کنار نام‌هایی چون نیکلاس باتوم (فرانسه)، پرینسیس (یونان)، رودی فرناندز و پو گسول که عملکرد دفاعی خوبی داشتند دیده می‌شود.

پارتیزان‌ها بازی‌های این دوره را با برد برابر اسپانیا در اولین مسابقه و باخت برابر همین تیم در بازی نهایی به پایان بردند تا باز هم شگفتی‌های جام با حضور تیم‌های غیرمنتظره بیشتر شود. اسپانیا قهرمان بازی‌های پیش‌بینی نشده است. آنها 2 سال به خاطر از دست دادن فینال 2007 در مادرید حسرت خوردند. این لحظه تاریخی در بسکتبال اسپانیا تا زمان طولانی ثبت خواهد شد. آنها از سال 1935 و با شروع بسکتبال مردان اروپا تا یکشنبه شب هفته گذشته نتوانسته بودند قهرمانی قاره سبز را به دست آورند، اما این اتفاق بزرگ بالاخره در سال 2009 رخ داد.

اسپانیا دیگر به خاطر از دست دادن قهرمانی سال 2007 حسرت نمی‌خورد. آنها 2 سال پیش در مادرید جام را دودستی تقدیم روس‌ها کرده بودند. به غیر از این سال، ماتادورها از سال 1999 مقام‌های دوم و سوم اروپا را به دست آورده بودند تا این که بعد از 74 سال برای اولین بار قهرمان اروپا شدند.

اسپانیا قهرمانی جهان در سال 2006 و نایب‌قهرمانی المپیک در سال 2008 را در کارنامه دارد. در مسابقه‌های لهستان آنها ابتدا به صربستان باختند. شکست بعدی برابر ترکیه نگرانی‌هایی را به وجود آورده بود، اما اسپانیا خوب خودش را جمع و ‌جور کرد و در فینال با اقتدار و با نتیجه 85 بر 63 صربستان را شکست داد. سرجیواسکاریولو مربی ایتالیایی بعد از په په سانچز و آیتو گارسیا به این تیم آمد و افتخار قهرمانی را نصیب خود و مردم اسپانیا کرد. او پیش از بازی‌ها اعلام کرده بود با اسپانیا به دنبال اهداف تازه است و با مجموعه‌ای از بازیکنان هماهنگ می‌تواند به این اهداف دست پیدا کند.

پو گسول ستاره اسپانیا از این پیروزی بیشتر از همه خوشحال است. او در رقابت‌های فصل 2009 - 2008  NBA‌ به‌ همراه تیم لس‌آنجلس لیکرز قهرمان شد و اینک جام‌قهرمانی اروپا را با تیم‌ملی کشورش بالای سر می‌برد. قهرمانی جهان، اروپا وNBA در کارنامه پو است و هیچ بازیکنی از اروپا چنین افتخاراتی ندارد. در فینال و نبرد با پارتیزان‌های صربستان، پو گسول 18 امتیاز به‌دست آورد و با اقدام به 11 ریباند بهترین بازیکن میدان شد. این اسپانیایی 2 متر و 14 سانتی‌متری در 9 بازی 168 امتیاز کسب کرد و لقب امتیازآورترین بازیکن را به خود اختصاص داد. با ثبت 20 بلاک‌شات او در دفاع نیز خودنمایی کرد.

مارک گسول برادر کوچکترش هم در این دوره نشان داد در حال پیشرفت است و می‌تواند آینده خوبی در تیم حرفه‌ای ممفیس‌گریزلیز داشته باشد. در واقع پو تشنه قهرمانی بود.

قبل از بازی‌ها موضوع نرسیدن پو به بازی‌ها مردم اسپانیا را نگران کرده بود، اما وقتی این بازیکن تصمیم گرفت بر تردیدها غلبه کند همگان را به قهرمانی اسپانیا در لهستان امیدوار کرد.این بازیکن در104 مسابقه شرکت داشته و طبیعی بود فرسوده شود اما شرایط را به گونه‌ای پیش برد تا به تیم کشورش کمک کند.

حضور گسول قوت قلب سایر بازیکنان اسپانیا بود که برای قهرمانی انگیزه داشتند. رودی فرناندز در دفاع و توپ ربایی نفر اول شد. ریکی روبیو تازه واردی که نزدیک به 19 ساله شدن است در 9 بازی 53 امتیاز به دست آورده است. گاربا خوسا و فیلیپ ناوارو دیگر بازیکنان شاخص اسپانیا هستند که گذرشان به NBA هم افتاده و تجربیات ارزنده‌ای دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها