حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که روش‌های مختلفی را برای از بین بردن و پاک کردن لکه‌های جوهر خودکار از روی لباس، فرش یا سطوح مختلف تجربه کرده باشید و در نهایت هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی به دست نیاورده باشید. متاسفانه ماده اصلی تشکیل‌دهنده جوهر خودکار یا خودنویس ماده‌ای است که به آسانی و با استفاده از شوینده‌های معمولی مانند صابون و آب نمی‌توانید از دست لکه‌های ناشی از پخش شدن آن در بافت‌ پارچه که ردپایی را روی لباس شما برجای گذاشته است، خلاصی پیدا کنید.
کد خبر: ۲۸۲۹۷۵

 اما بررسی‌های انجام شده روی مواد مختلفی که اغلب از آنها به عنوان نوعی حلال شیمیایی استفاده می‌شود نشان داده است که انجام این کار به راحتی و با استفاده از موادی ساده و ارزان‌قیمت که به آسانی قابل دسترسی هستند، امکان‌پذیر خواهد بود. الکل چوب یا الکل صنعتی (ایزوپرپیل)‌، خمیرریش، اسپری مو یا شوینده‌های غیرقابل اشتعال که در خشکشویی از آنها استفاده می‌شود از جمله موادی هستند که می‌توانید به وسیله آنها پاک کردن اثر جوهر روی پارچه یا سطوح مختلف را آزمایش کرده و نتیجه شگفت‌انگیز آن را به چشم خودتان ببینید. برای این کار ابتدا مقداری از الکل صنعتی را در محل موردنظر و روی لکه جوهر بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا الکل بتدریج در سطح نفوذ کرده و با مواد موجود در جوهر وارد واکنش شود. در این مرحله می‌توانید با استفاده از چند لایه حوله کاغذی یا پارچه سفیدرنگی که از قبل آن را با آب یا الکل مرطوب کرده‌اید، جوهر را از محل مورد نظر پاک کنید، اما اگر به کمک الکل نتوانستید لکه جوهر را به طور کامل از سطح مورد نظر پاک کنید این بار می‌توانید از خمیر ریش استفاده کنید، اما اگر باز هم نتوانستید به نتیجه دلخواه خود دست یابید در نهایت کاربرد اسپری مو را نیز تجربه کنید. از آنجایی که ممکن است اسپری مو به برخی از سطوح یا بعضی از انواع پارچه‌ها آسیب برساند با وجود این که تاثیر قابل توجهی در از بین بردن لکه جوهر دارد معمولا به عنوان آخرین راهکار از آن استفاده می‌شود. در روش خشکشویی انواع پارچه و لباس از موادی غیرقابل اشتعال برای خشکشویی و از بین بردن لکه جوهر استفاده می‌شود که بسیار موثر است. باید توجه داشت که در صورت استفاده از این نوع مواد باید پس از آن بلافاصله آن محل را با آب شستشو داد.

در خودکارهای ژله‌ای از نوعی جوهر ژله‌ای استفاده می‌شود که در مقایسه با جوهر خودکارهای معمولی از ماندگاری و دوام بیشتری برخوردار است و به همین علت استفاده از الکل یا حتی اسید برای از بین لکه‌های ناشی از این نوع جوهر چندان موثر نخواهد بود، اما جالب است بدانید که گاهی ممکن است بتوان با روشی ساده و تنها با استفاده از یک پاک‌کن ردپای این نوع جوهر را از روی سطوح مختلف پاک کرد. در بسیاری از موارد وقتی جوهر روی سطح چوبی ریخته می‌شود در بافت چوب نفوذ می‌کند و بنابراین پاک کردن آثار از روی آن سطح مشکل‌تر خواهد بود و باید الکل بیشتری را در سطح چوب بریزید. در چنین شرایطی باید مراقبت باشید تا پس از پاک کردن جوهر از سطح چوب، محل آغشته به الکل را به دقت با آب تمیز کنید و سپس مقداری از یک ماده نرم‌کننده مخصوص چوب در آن منطقه بریزید تا از خشک شدن چوب در نتیجه نفوذ الکل به بافت چوب جلوگیری کند.

مریم وکیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها