بر اثر انفجار شدید یک خودروی بمب گذاری شده در مقابل حرم امام علی (ع) در شهر نجف اشرف آیت الله سیدمحمدباقر حکیم ، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به شهادت رسید.
کد خبر: ۲۸۲۷۱
بر اثر این انفجار که تا لحظه چاپ خبر ، 82کشته و 230زخمی بر جای گذاشت ؛قسمتی از مرقد حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرو ریخت و شمار زیادی از نمازگزاران زیر آوار مدفون شدند. همچنین سقف رستوران مجاور حرم حضرت علی (ع) نیز که مملو از جمعیت بود فرو ریخت . گفته می شود خودروی بمب گذاری شده در مقابل در جنوبی بارگاه امیرالمومنین (ع) پارک شده بود و به نظر می رسد تروریست ها از برنامه ورود و خروج آیت الله حکیم از این در اطلاع داشتند. آخرین گزارش ها هم حاکیست زخمی های این انفجار به بیمارستان های مرکزی و التمیمی شهر نجف منتقل شده اند و حال بسیاری از آنها وخیم است . سید عبدالعزیز حکیم ، برادر آیت الله محمدباقر حکیم با محکوم کردن این حادثه تاکید کرد: مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به راهش و راه امام حسین (ع) ادامه خواهد داد و راه جهاد و شهادت را در پیش روی دارد. علی القبان ، عضو رهبری مجلس اعلا هم گفت : حکیم خود را فدای عراق و پیروزی اسلام در عراق کرد و زندگی اش مملو از خدمت به اسلام و مسلمین بود. در این حال حامد البیاتی ، مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق انفجار شهر نجف را به عناصر بعثی نسبت داد و گفت عناصر و طرفداران صدام این انفجار را صورت داده اند. همه گروههای عراقی نظیر اتحادیه میهنی کردستان عراق و کنگره ملی عراق و نیز پل برمر ، حاکم امریکایی عراق نیز این اقدام را محکوم کردند.کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند با توجه به افزایش ناامنی درعراق سوئ قصد به جان مراجع تشییع در این کشور ، مردم عراق آتش زیر خاکستر هستند و هر آن احتمال دارد مردم عراق در اعتراض به وضع موجود کشورشان و ناتوانی نیروهای اشغالگر در اداره عراق و ایجاد ثبات در این کشور بپاخیزند. گفتنی است آیت الله محمدباقر حکیم 64ساله و پسر آیت الله محسن حکیم ، رهبر شیعیان از سال 1955 تا 1970 بود. در سال 1980 در زمان شهادت همرزمش آیت الله محمدباقر صدر در عراق به ایران پناهنده شد. وی در دهه 1970 دو بار دستگیر شد. پلیس عراق در سال 1983 ، 125 تن از اعضای خانواده آیت الله حکیم را بازداشت و سپس 29 تن از آنان را به قتل رساند. سید مهدی حکیم برادر آیت الله حکیم نیز در سال 1988 توسط عوامل رژیم عراق در سودان به قتل رسید. در حالی که یک ماه از زمان باز شدن درهای زندان های عراق می گذشت ، خانواده حکیم اعلام کردند 18عضو دیگر این خانواده که تا آن روز از آنان اطلاعی در دست نبود به شهادت رسیده اند. وی در دسامبر 1982 با همکاری چند تن دیگر در پایه گذاری مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق شرکت کرد و در سال 1984 به سمت ریاست این حزب منصوب شد. تقریبا در همان زمان بود که مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق یک شاخه نظامی تشکیل داد که بعدها سپاه بدر نام گرفت آیت الله حکیم شخصا فرماندهی سپاه بدر را بر عهده داشت وی به رغم فعالیت گسترده سیاسی ، حدود چهل جلد کتاب از خود به یادگار گذاشته است .

اظهارات آیت الله حکیم پیش از شهادت

آیت الله سید محمد باقر حکیم دقایقی پیش از شهادت در آخرین نماز جمعه شهر نجف ، امریکا را مسوول ناامنی در عراق دانست . به گزارش واحد مرکزی خبر ، شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم درخطبه های نماز جمعه نجف که در حرم مطهر حضرت علی (ع) برگزار شد ، بااشاره به ناامنی های اخیر در عراق گفت : مردم عراق باهمبستگی و اتحاد می توانند صلح و امنیت را درکشورشان برقرار کنند. رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق درباره انتخاب وزرای آینده این کشور تاکید کرده بود: باید وزرای آینده عراق افرادی صالح ، توانمند و از همه اقوام و گروهها انتخاب شوند و با جدیت تمام به مشکلات مردم عراق رسیدگی کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها