رییس جمهور در گفتگو با آسوشیتدپرس:

موضوع هسته‌ای در دستور کار مذاکره با 1+5 نیست

دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور سه شنبه شب به وقت محلی ( صبح چهارشنبه به وقت تهران ) در نشستی با مدیران و سردبیران خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس , به پرسش های متنوع آنان پاسخ داد. وی در این مصاحبه گفت:موضوع هسته ای ایران در دستور کار مذاکره با 1+5 نیست
کد خبر: ۲۸۲۰۱۴

رییس جمهور در پاسخ به پرسشی دراین باره که آیا در نشست اول اکتبر میان پنج عضو دائم و آلمان با ایران بحث هسته ای نیز مطرح می شود , گفت: اینکه آنها بخواهند صحبت کنند آزاد هستند و ما نمی توانیم جلوی صحبت دیگران را بگیریم اما در دستور کار ما قرار ندارد.

احمدی نژاد در ادامه اظهارداشت: ما موضوع هسته ای را فقط از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهیم و این عین قانون و روال قانونی است.

رییس جمهور گفت: کسانی که سعی می کنند قانون را بشکند , پایه گذار ناامنی در جهان هستند . اکنون مسایل جهان به سمت دیگری منتقل شده و می توان مشکلات را با مشارکت برطرف کرد.

وی افزود: امروز باید مسایل امنیتی و ناامنی در جهان را ریشه یابی کنیم و برای آنها راه حل های نظامی پیدا نماییم.
احمدی نژاد گفت: فکر می کنم شما با من هم عقیده باشید که ادبیات بعد از جنگ دوم جهانی دیگر کارایی خود را از دست داده است و ما نیازمند نگاه جدید و رفتار جدید هستیم.
"البته موضوع هسته ای در دستور کار ما به شکل دیگری قرار دارد.
فکر می کنم سه نکته روشن از لحاظ ما قابل بحث است.
نکته اول اینکه خلع سلاح کامل هسته ای در جهان چرا که وجود سلاح های اتمی پایه تهدید و وحشت است.
باید عزم جهانی برای خلع سلاح کامل هسته ای ایجاد شود.
دوم , زمینه سازی برای استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای است.
انرژی هسته ای انرژی پاک است و در راستای محیط زیست است و اگر توسعه یابد به نفع همه جهان است و باید به گونه ای عمل شود که همه بتوانند از این انرژی پاک استفاده کنند.

وی افزود امروز ما در سطح 3 و نیم درصد غنی می کنیم و این برای فعالیت نیروگاههای تولید برق است اما راکتور تهران که داروهای هسته ای را تولیدمی کند , نیازمند غنای 19 و 75 درصد است که اصطلاحا می گویند 20 درصد و ما الان این را تولید نمی کنیم و علاقه مند هستیم که آن را خریداری کنیم و این هم موضوعی است که می تواند مورد بحث قرار گیرد.

رییس جمهور در ادامه در جواب سوالی درباره مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری و کشته شدن تعدادی از هم وطنان و اینکه آیا وی با کشته شدن این افراد مخالف است , گفت: حتما . هم وطنان ما کشته شده اند و البته آنها مقصر نبودند , مقصر برخی سیاسیون بودند که آنان را تحریک کردند.

وی افزود: من از دستگاه قضایی درخواست کرده ام که دقیقا به این موضوع رسیدگی و آنها را مجازات کند.

احمدی نژاد اظهارداشت: متاسفانه حدود 30 نفر در آن حوادث کشته شدند و البته روزانه بیش از این تعداد در ایالت های مختلف آمریکا توسط پلیس این کشور کشته می شوند و ما برای همه متاسفیم.

رییس جمهور گفت: امیدواریم به نقطه ای برسیم که همگان مسایل را از طریق قانون و منطق حل کنند و امیدواریم روزی برسد که همه اسلحه ها تبدیل به قلم شود.

وی افزود: البته برخی دولتهای خارجی هم در آن تحولات نقش داشتند و برای اطلاع شما می گویم افرادی که کشته شدند از دیدگاهها و سلائق مختلف بودند . برخی از سیاستمداران آمریکایی با مواضع غلط , عده ای را ترغیب به اغتشاش می کنند و آنها را مقصر می دانم.

احمدی نژاد اظهارداشت: آنها خیلی کار بدی کردند اما ما کاری می کنیم که از این به بعد نتوانند دست به چنین کارهایی بزنند.

از بازداشت سه آمریکایی در ایران خوشحال نیستیم

رییس جمهوری در جواب سوالی درباره سه آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند , گفت ورود غیرقانونی به یک کشور در قوانین همه کشورها جرم است و این موارد را در کشور ما قوه قضاییه رسیدگی می کند و کسی نمی تواند در کار قاضی دخالت کند.

وی افزود: ما از آنچه اتفاق افتاده , خوشحال نیستیم و علاقه مند هستیم همه زندانی ها در جهان آزاد شوند و از دستگاه قضاییه هم می خواهیم سریعتر و با اغماض حداکثری , این موضوع را رسیدگی کند.

یکی از سردبیران آسوشیتدپرس در ادامه اشاره کرد که "نیویورک بزرگترین جمعیت یهودیان را در میان شهرهای جهان دارد و برخی از آنان هولوکاست را تجربه کرده اند و..."

رییس جمهوری جواب داد: من فکر می کنم که به سازمان ملل آمده ام. درست است که سازمان ملل در نیویورک است اما به سازمان ملل آمده ایم و البته مردم نیویورک و مردم آمریکا را دوست داریم.

وی افزود: اما نکته دیگر این است که ما یهودیان را با صهیونیست ها جدا می دانیم. صهیونیسم یک حزب سیاسی است اما یهودیان پیرو یک پیامبر الهی هستند.

احمدی نژاد گفت: ما در قضیه هولوکاست هم دو سوال را مطرح کردیم و من مایلم این دو سوال را از شما هم بپرسم چرا که پاسخ شما هم ممکن است به حل مساله کمک کند.
سوال اول این است بافرض وقوع هولوکاست , این اتفاق در کجا افتاده و چه کسانی این کار را انجام داده اند؟
سوال دوم ارتباط این موضوع با فلسطین است.
رییس جمهوری پس از پاسخ خبرنگار آمریکایی گفت: پس تایید می کنید که اتفاق در اروپا افتاده و تایید می کنید که توسط اروپایی ها هم چنین اتفاقی روی داده است. حال ارتباط این موضوع با فلسطینی ها چیست؟

احمدی نژاد افزود: اگر اتفاق در اروپا افتاده و دولت های اروپایی کار خلافی را انجام داده اند چرا باید فلسطینی ها آن را جبران کنند چرا فلسطینی ها باید با نسل کشی مواجه شوند و چرا سرزمین فلسطینی ها باید اشغال شود؟

وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت : ما با همه جنایتی که در جنگ دوم جهانی اتفاق افتاده , مخالفیم . بیش از 60 میلیون نفر در جنگ دوم جهانی کشته شدند و تک تک آنها انسان و قابل احترام هستندو فرقی نمی کند که مسیحی , مسلمان و یا یهودی بودند.

رییس جمهوری اظهار داشت: مهم این است که 60 میلیون انسان کشته شده اند چرا که عده ای می خواستند دنیا را زیر سلطه خود بگیرند و ما در حقیقت با روحیه سلطه گری مخالفیم.

مسایل منطقه ما راه حل نظامی ندارد

رییس جمهوری در ادامه اظهارداشت: ما می گوییم مردم فلسطین در جنگ دوم جهانی نقشی نداشتند چرا که آنها جنایت دیگران را جبران کنند .

دکتر احمدی نژاد افزود: ما می گوییم چرا اکنون باید فلسطینی ها تحت محاصره باشند؟ برای گناهی که انجام نداده اند چرا آنها باید کشته شوند؟

وی تصریح کرد: سوال ما اینهاست اما متاسفیم که برخی رسانه ها موضوع را منحرف می کنند ما نمی خواهیم راجع به موضوعات تاریخی با هم بحث کنیم ما می خواهیم به نتیجه ای که از آن گرفته می شود و اثراتش روی زندگی امروز بحث کنیم.

رییس جمهور گفت : به مردم فلسطین بمب می دهند اما غذا نمی دهند . آنها یک تن دارو به فلسطینی ها نمی دهند اما هزاران تن بمب روی سر آنان می ریزنند. ما از اینها متاسفیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهارداشت: امروز مردم فلسطین کشتار می شوند و مهم این است که الان برای جان انسانها دلسوزی کنیم , دلسوزی برای تاریخ ممکن است برای موزه ها خوب باشد و ما باید همین امروز جلوی کشتارها را بگیریم.

احمدی نژاد گفت: اگر به بهانه هولوکاست مردم فلسطین را می کشند باید راجع به آن حرف زد و اگر می گویند که بهانه تشکیل رژیم صهیونیستی , هولوکاست نیست باید کارهای دیگری انجام داد.

یکی از سردبیران آسوشیتدپرس در ادامه از کمکهایی پرسید که ایران می تواند برای جلوگیری از تقویت القاعده در افغانستان و عراق ارائه دهد.

رییس جمهوری در جواب گفت: ما فکر می کنیم ایران از ناامنی در عراق و افغانستان بیش از بقیه کشورها آسیب می بیند و الان مرزهای شرقی و غربی ما ناامن است.

وی افزود: ایران , افغانستان و عراق دارای پیوندها عمیق فرهنگی هستند و ما از ناامنی در این کشورها هم به لحاظ عاطفی و هم امنیتی آسیب می بینیم.

احمدی نژاد گفت: ما علاقه مند هستیم که امنیت برقرار شود اما شرطش این است که اصل سیاست ها درست باشد.

رییس جمهور با اشاره به سیاستهای برخی کشورهای غربی در افغانستان و عراق اظهارداشت: اگر راننده ماشینی تصمیم گرفته با سرعت به عمق دره برود ما چه کار می توانیم بکنیم.ما کاری نمی توانیم بکنیم . ما فقط نشانه تابلو راهنمایی را داریم که می گوییم اینها دره است. اما ما با رانندگانی مواجه هستیم که گوش و چشم خود را بسته و پایشان را روی گاز گذاشته اند .

وی بقا اشاره به این که مسایل منطقه ما راه حل نظامی ندارد گفت: تجربه نشان داده که حضور نظامیان بیگانه در افغانستان شکست خورده است.

افغانستان منتظر اقدامات اقتصادی و فرهنگی است نه نظامی

رییس جمهوری گفت حدود یکصد سال پیش نیروهای انگلیس با شکست کامل افغانستان را ترک کردند و 30 پیش نیز نیروهای شوروی با همین سرنوشت مواجه شدند.
احمدی نژاد افزود: آنهایی که امروز در افغانستان حضور نظامی دارند چه نشانه ای دارند که فکر می کنند آن سرنوشت در انتظار آنان نیز نیست؟

وی اظهارداشت: توسعه نظامی گری به پاکستان , کمکی به حل مساله نمی کند.

یکی ازمعاونان آسوشیتدپرس که در این نشست شرکت داشت از رییس جمهوری سوال کرد آیا برخی از این مباحث را در جلسه اول اکتبر با گروه 5 بعلاوه یک خواهید گفت؟

احمدی نژاد پاسخ داد: شرطش این است که آن رانندگانی که اشاره کردم گوشی ها را از گوش های خود بردارند و اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد حتما نکاتی بیان خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: در خبرها خواندم که تاکنون 250 میلیارد دلار هزینه نیروهای نظامی در افغانستان شده است و من فکر می کنم با یک پنجم این عدد, مساله افغانستان قابل حل است.

وی سپس به ضرورت ایجاد شغل در افغانستان به عنوان یکی از راهکارهای غلبه بر شرایط موجود اشاره کرد و گفت: هزینه ایجاد یک فرصت شغلی در افغانستان بیش از 10 هزار دلار نیست و این ریشه برپایی امنیت در آن کشور است.

احمدی نژاد افزود: اگر در افغانستان یک میلیون شغل ایجاد کنند 95 درصد مشکلات ناامنی حل می شود.

رییس جمهوری گفت: پولی که در افغانستان صرف نظامی گری شده از جیب چه کسانی رفته است و به جیب چه کسانی ریخته شده و نتیجه اش چه بوده است؟ آیا تروریسم پایان یافته یا گسترش هم پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: باید در افغانستان کار اقتصادی و فرهنگی شود و نیازی به نیروی نظامی نیست چرا که نیروی نظامی مشکل را حل نمی کند همانطور که تاکنون نیز دیده ایم مشکل را حل نکرده است.

احمدی نژاد گفت: نظامیان به افغانستان امدند که جلوی تولید مواد مخدر را بگیرند اما تولید این مواد اکنون 5 برابر شده است و این فاجعه است.

اوباما زمان بی نهایت ندارد ، باید در جهت تغییر حرکت کند

احمدی نژاد در ادامه در جواب پرسشی درباره دیدگاهش در خصوص باراک اوباما تصریح کرد که دنیا نیازمند تغییرات است و امیدواریم اوباما در جهت تغییر حرکت کند.

رییس جمهوری گفت: یک نکته دیگر که باید به آن توجه شود این است که سیاستهای گذشته غلط بوده و باید اصلاح شودو فکر می کنم اوباما زمان بی نهایت در اختیار ندارد.

وی افزود: تغییرات باید سریع و مبنایی و حقیقی باشد و ما گفته ایم اگر در این چارچوب باشد کمک هم می کنیم.
احمدی نژاد در جواب پرسشی درباره پروتکل الحاقی و معاهده منع آزمایش های اتمی گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های متوالی خود گفته است هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران نیست.

رییس جمهوری خطاب به این سردبیر آسوشیتدپرس گفت: من از شما سوال می کنم که چه کسی باید پروتکل الحاقی را امضا کند آنکه 10 هزار کلاهک اتمی دارد و علیه دیگران هم از این تسلیحات استفاده کرده و اکنون نیز به دنبال ساخت نسل پنجم این تسلیحات است و یا کشوری به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی است؟

وی افزود: آنها حتی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا نکرده اند و آیا فکر نمی کنید آنهایی باید این پروتکل و معاهده منع آزمایش را امضا کنند که هزار هزار بمب اتم دارند.

احمدی نژاد تصریح کرد: آیا فکر نمی کنید فشار سیاسی بر ایران , آدرس غلط دادن است .

رییس جمهور گفت: دولت هایی که می گویند مخالف سلاح هستند برای اثبات صداقت خود باید اول سلاحهای هسته ای را که در انبارهایشان ذخیره کرده اند از بین ببرند.

وی افزود: البته ما در مقطعی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کردیم اما دیدیم همین بهانه ای شد تا آنها بخواهند ما را از کل حق خود محروم کنند و ان هم از سوی چه کسانی , آنانی که هزار هزار بمب اتم دارند.
احمدی نژاد تاکید کرد: این منطق شکست خورده است و باید تغییر کند.

از وی سوال شد "می گویند 9 کشور باید معاهده جامع منع آزمایش های اتمی را امضا کنند تا اجرایی شود آیا ایران این را امضا می کند"؟

رییس جمهور جواب داد: اگر تصمیم عادلانه باشد می پذیریم و اگر ناعادلانه باشد نمی پذیریم.

وی تاکید کرد: ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و ما می گوییم چیزی که دنیا را تهدید می کند سلاح های اتمی انبار شده در برخی کشورها است.

احمدی نژاد گفت: چیزی که باید به اوباما توصیه کنید این است که باید سیاستها عوض شود نه بسته بندیها. ما به بسته بندیها نگاه نمی کنیم بلکه نگاه می کنیم درون جعبه چیست؟

اوباما تاریخ را مطالعه کند ایران دوست ملتها است

در ادامه از رییس جمهوری سوال شد اوباما گفته است که سیستم موشکی جدیدی را برای مقابله با تهدید ایران در اروپا طراحی می کند , نظر شما چیست؟

رییس جمهوری پاسخ داد من هم این مطلب را شنیده ام که اوباما گفته است تهدید آینده , تهدید ایران است.
احمدی نژاد اظهارداشت: اما باید گفت ایران برای همه فرصت است و همگان می توانند با دوستی با ملت ایران از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: با این حرف ها نمی شود روی مشکلات اقتصادی و سیاسی را که دولت آمریکا و برخی از دولتهای اروپایی با آن مواجه هستند, پوشاند.

رییس جمهور گفت: با این حرفها نمی شود اشتباهات دولت آمریکا در افغانستان و عراق را جبران کرد .
وی تصریح کرد: نکته دوم این است که ایران فرصت است. اوباما باید توجه کند که او اولین رییس جمهوری آمریکا نیست که فکر می کند ایران تهدید است و شما خبرنگاران باید به اوباما توصیه کنید که تاریخ را مطالعه و سرنوشت کسانی را که اینطور فکر می کردند , مرور کند.

احمدی نژاد گفت: هر کسی که با ایران دوستی کند موفق می شود . ایران دوست ملت ها است.
رییس جمهوری افزود: یک احتمال دیگر هم که می دهیم این یک نوع انصراف محترمانه از نصب موشک ها علیه روسیه است.

وی گفت: ما فقط از خودمان دفاع می کنیم و سیستم ما دفاعی است و ما امیدواریم اندیشه ها و نیت ها عوض شود و همه دوست هم باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها