زمین مقداری از انرژی خورشید را جذب می‌کند و باقی آن را منعکس می‌کند. طی این فرآیند طول موج نور تغییر پیدا می‌کند. بعضی از گازهای موجود در جو زمین این تابش خروجی را جذب می‌کنند. این تابش عمدتا در محدوده فروسرخ است. مولکول گازهای گلخانه‌ای بسیار بیشتر از سایر گازها نور مادون قرمز را جذب می‌کند. جذب انرژی توسط مولکول‌های گاز سبب جنبش مولکول و افزایش انرژی آن می‌شود. به این ترتیب وقتی این اتفاق در مقیاس بزرگ رخ دهد مانند این است که زمین را با یک پتو پوشانده‌ایم و دمای کل نواحی زمین افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۲۷۹۹۴۳

برخی از دانشمندان افزایش طوفان‌ها و گردبادهای سهمگین را یکی از نتایج گرم شدن کره زمین قلمداد می‌کنند. اغلب کارشناسان اقلیمی معتقدند که این روند می‌تواند به وقوع خشکسالی‌ها، سیل‌ها بادهای گرم و توفان‌های مهیب‌تر منجر شود اما برخی از آنها هم بر این باور هستند که بعضی از این حوادث رخ داده علامت گرم شدن زمین نیست چون این آشفتگی و نابسامانی ویژگی طبیعی آب و هواست. از پیامدهای دیگر بالا آمدن آب دریاها و در نتیجه رفتن مناطق ساحلی و جزایر زیر آب، رقیق شدن آب اقیانوس‌ها و در نتیجه افزایش باران در تمان جهان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، گرم شدن دمای زمین باعث شده است که درجه حرارت داخلی یخچال‌های طبیعی واقع در نقاط مختلف جهان از جمله یخچال‌های واقع در قطب شمال، قطب جنوب و چین افزایش پیدا کند و در نتیجه با آب شدن تدریجی حجم زیادی از ذخایر این یخچال‌ها ذوب شود. این مساله از آنجا حائز اهمیت است که این یخچال‌ها بخش عمده‌ای از ذخایر آب آشامیدنی جهان را تشکیل می‌دهند.

بنابراین منابع آب آشامیدنی سالم رو به کاهش می‌گذارد و احتمال شیوع بیماری‌هایی که از طریق آب آشامیدنی ناسالم شیوع می‌یابند بیشتر می‌شود. این در حالی است که طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی بیماری‌هایی که از تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین ناشی می‌شود هر ساله باعث مرگ و میر 80 هزار نفر در کشورهای آسیایی می‌شود.

حمیده سادات هاشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها