پونه شیرازی: بحران غذا خطری جدی‌ است، جدی‌تر از آن که تصورش را می‌کنید. این بحران آنقدر بزرگ است که بسیاری از دانشمندان فعال در عرصه تولید و تامین غذا را طی سال‌های اخیر به فکر یافتن راه‌های جایگزین انداخته است. این راهکارها مختلف و متفاوت هستند از دستکاری‌های ژنتیک و تولید محصولات بیولوژیک بگیر تا بررسی یافتن محصولات دارای ارزش غذایی بالا که بتوانند جایگزین خوبی برای گندم و پس از آن برنج باشند.
کد خبر: ۲۷۹۵۰۴

این محققان البته محترم در تازه‌ترین راهکار پیشنهادی خود برای نجات جهان از بحران گرسنگی توانسته‌اند با ایجاد تغییرات ژنتیک در گیاه پنبه و زدودن رنگدانه سمی‌ دانه‌های این گیاه، به منبع جدیدی از غذا دست یابند که در آینده ای نه چندان دور قابل ارائه در عرصه صنایع غذایی است.

پس کاربرد پنبه تنها صنعت نساجی و پوشش نخواهد بود و از این به بعد می‌شود به چشم یک خوردنی به گونه‌های تغییر ژن داده‌اش نگریست. این محصول که به کمک مهندسی ژنتیک به دست آمده، قادر به تامین بخش عمده‌ای از نیاز غذایی بشر خواهد بود.به بیان دیگر دانه‌های روغنی این محصول منبعی غنی از پروتئین به شمار می‌رود که می‌تواند به صورت سالانه نیاز 500 میلیون انسان را تامین کند.

البته فراموش نکنید که این دانه‌ها تنها زمانی قابل استفاده خواهند بود که دوره پیچیده و پرهزینه پالایش را پشت سر بگذارد تا از رنگدانه سمی‌ که گیاه را از هجوم آفات در امان نگه می‌دارد، پاک شود زیرا جانداران توانایی هضم این ماده را ندارند. با این حال زدودن این ماده از دانه‌های پنبه باعث هجوم آفات به دانه‌ها و الیاف آن خواهد شد. به همین منظور هم محققان تلاش کرده‌اند تا بتوانند موفق به خاموش کردن ژن ماده سمی‌ در دانه پنبه شوند؛ در حالی که سیستم دفاعی گیاه همچنان پابرجا باقی بماند. با کسب این موفقیت امکان استفاده ایمن از بیش از 40 میلیون تن دانه پنبه در سال به عنوان منبعی با ارزش از پروتئین فراهم خواهد شد.

البته با تمام این تفاسیر مساله تامین غذا برای جمعیت روبه رشد این کره خاکی همچنان کابوسی بزرگ تلقی می‌شود بعلاوه آن که اما و اگر‌های بسیاری نیز در سایه دستکاری‌های ژنتیک در محصولات کشاورزی باقی است، که گذشت زمان پاسخی واقعی به آنها خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها