با هجوم قاچاقچیان به کهگیلویه و بویراحمد

جلسات کمیته حفاظت از ابنیه تاریخی تعطیل شد

گروه شهرستان ها: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش حفاری‌های غیر مجاز و هجوم قاچاقچیان آثار باستانی به این استان خبر داد و از تعطیلی جلسات کمیته حفاظت از ابنیه تاریخی در استان انتقاد کرد. به گزارش مهر، یدالله مرادی با اعلام این خبر گفت: از کمیته حفاظت از ابنیه تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد تنها اسمی باقی مانده و جلسات این کمیته در استان و شهرستان‌ها برگزار نمی‌شود.
کد خبر: ۲۷۹۴۹۱

وی بیان کرد: پس از کشف گورستان 3000 ساله «لما»، سکه‌های باستانی در «دشتروم» بویراحمد و اطلاع‌رسانی در این خصوص، سیل باندهای قاچاق برای تاراج آثار باستانی به این استان سرازیر شده است.

مرادی افزود: در برخی از روستاهای استان، باندهای قاچاق با عنوان کارگر، فروشنده، مبلغ مذهبی، انجام امور تجارت و مواردی دیگر از روستانشینان سوءاستفاده کرده و اقدام به حفاری‌های غیرمجاز در مناطق مختلف می‌کنند.

وی ادامه این روند را برای حفظ آثار باستانی و ابنیه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد خطرناک عنوان و اظهار کرد: لازم است تمامی مردم، دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی در‌این‌خصوص هوشیارتر باشند.

مرادی از مسوولان دادگستری استان خواست قضات ویژه‌ای را برای تسریع در شناسایی و صدور رای دادگاهی متخلفان و قاچاقچیان آثار باستانی مشخص کنند و با این قاچاقچیان برخورد قاطع صورت گیرد.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از 14 پرونده حفاری غیرمجاز در دادگاه یاسوج، 14 پرونده در دهدشت و 8 پرونده نیز در دادگاه شهرستان دنا در حال پیگیری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها