چند نکته درباره افتادگی پلک

خوابی یا بیدار؟

حوصله‌تان را سر می‌برد چون هر وقت نگاهش می‌کنید خواب آلود به نظر می‌رسد اما در واقع نه خسته است و نه خواب آلود بلکه او مبتلا به بیماری پتوز( افتادگی پلک ) است که باعث شده نتواند چشم‌هایش را کاملا باز نگه‌دارد و مجبور باشد شما را از لای پلک‌های نیمه‌بازش تماشا کند.
کد خبر: ۲۷۹۱۰۷

«پتوز» اصطلاحی علمی‌ در چشم پزشکی است و به بیماری‌ای گفته می‌شود که بر اثر آن پلک بالایی یک یا هر دو چشم دچار افتادگی می‌شود و حتی در شرایطی چنان حاد شود که تمامی‌ مردمک را بپوشاند و دید طبیعی چشم را محدود یا حتی به شکل کامل مسدود کند.

نکند فسقلی، پتوز داشته باشد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شفا، افتادگی پلک ممکن است وراثتی باشد و از بدو تولد بروز کند. شایع‌ترین علامت آشکار افتادگی پلک مادرزادی در کودکان، نا متقارن بودن چین پلک فوقانی پلک است. کودکان مبتلا به افتادگی پلک مادرزادی ممکن است برای دیدن مجبور باشند گردن خود را به عقب خم کنند یا ابروها را به سمت بالا بکشند. این حرکت‌های سر و صورت نشان می‌دهند که کودک سعی می‌کند برای دیدن از هر دوچشم استفاده نماید. بعد از گذشت چند سال، این وضعیت‌های غیر طبیعی سر ممکن است منجر به اختلالات ظاهری سر و گردن شوند.

اگر کودکی با پتوز متوسط تا شدید متولد شود، ممکن است برای تکامل بینایی نیازمند درمان فوری باشد.

افتادگی پلک مادرزادی اغلب در اثر نقص در تکامل عضله بالابرنده پلک فوقانی که عضله لواتور نام دارد، اتفاق می‌افتد. به هر حال یک مساله در افتادگی پلک مادرزادی کودکان واضح است و آن این است که به هیچ وجه نباید درباره آن سهل‌انگاری کرد، چراکه اولا با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد و ثانیا این بیماری در برخی از موارد با اختلالات و ناهنجاری‌های دیگری همراه می‌شود که بسیار خطرناکند و ثالثا این بیماری مشکلات دیگری را هم برای کودکان به ارمغان می‌آورد که از جمله می‌توان به آمبلیوپی (تنبلی چشم) اشاره کرد. ضمن آن که به دلیل نیمه باز بودن پلک‌های کودک ممکن است او دچار انحراف چشم شده باشد و شما متوجه آن نشوید.

در بیشتر موارد، پتوز کودکان با جراحی درمان می‌شود و اگر تنبلی چشم هم وجود داشته باشد، ممکن است درمان با قرار دادن پوشش روی چشم سالم، استفاده از عینک یا قطره چشمی‌ انجام شود.

البته این را هم در نظر بگیرید که در اوایل دوران زندگی معمولا ضرورتی برای انجام جراحی برای موارد خفیف تا متوسط افتادگی پلک وجود ندارد.

آقابزرگ، شما چرا؟!

نکند هنوز فکر می‌کنید «پتوز» فقط مخصوص کودکان است ودر بزرگسالان بروز نمی‌کند ؟ اگر چنین خیالی دارید کاملا در اشتباهید چون بزرگسالان هم ممکن است در هر سنی بنا‌به‌دلایل گوناگون دچار افتادگی پلک شوند. شایع‌ترین علت پتوز در بالغین، کشیدگی یا جداشدگی تاندون عضله لواتور از روی پلک است که بر اثر افزایش سن جراحی کاتاراکت (آب مروارید) یا سایر جراحی‌های چشمی ‌و حتی ضربه به چشم به وجود آید.

پتوز بالغین همچنین ممکن است عارضه‌ای از دیگر بیماری‌ها مانند بیماری‌های عصبی یا عضلانی و در موارد نادر تومورهای حدقه چشم باشد.

افتادگی پلک بزرگسالان هم درد بی‌درمانی نیست. چشم پزشک ممکن است برای تشخیص علت افتادگی پلک و انتخاب بهترین روش درمانی نیازمند نتایج انجام آزمایش خون، عکسبرداری‌های ویژه و یا آزمایش‌های دیگر باشد. در بیشتر موارد، درمان نهایی این بیماری جراحی است که بر اساس شدت آن و دیگر یافته‌های بالینی انجام می‌شود. با این حال جراحی روش بیخطری نیست و احتمال دارد با مشکلاتی همراه باشد.

تیغ و خطرهایش

خطرهای جراحی افتادگی پلک شامل عفونت، خونریزی و کاهش بینایی است، ولی وقوع این نشانه‌ها بسیار نادر است. بلافاصله بعد از عمل، احتمال دارد چشم به طور کامل بسته نشود، ولی این عارضه معمولا مقطعی است.

در طول این مدت می‌توان از قطره و پماد برای محافظت چشم استفاده کرد. اگرچه ظاهر پلک به طور قابل توجهی اصلاح می‌شود، اما شاید پلک‌ها کاملا قرینه به نظر نرسند. در بیشتر موارد بعد از جراحی در نگاه به پایین پلک عمل شده نسبت به طرف مقابل مختصری بالاتر قرار می‌گیرد و شب‌ها مختصری باز می‌ماند که این دو عارضه مشکل‌آفرین نیستند. در موارد نادر، حرکات کامل پلک قابل برگشت نیست. در برخی موارد، ممکن است بیش از یک بار عمل جراحی لازم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها