گزارش جام‌جم از تودیع و معارفه روسای سازمان محیط‌ زیست

محیط‌ زیست دست به دست شد

با پایان یافتن دوره 4 ساله ریاست پر اما و اگر فاطمه جوادی بر سازمان حفاظت محیط‌زیست، دیروز او صندلی معاونت رئیس‌جمهور را به محمدجواد محمدی‌زاده تحویل داد تا پس از 12 سالی که زنان سکان هدایت این سازمان را به عهده داشتند، این بار مردی از نزدیکان رئیس‌جمهور توان خود را در حراست از میراث طبیعی کشور بیازماید.
کد خبر: ۲۷۸۸۴۴

محمدی‌زاده، استاندار خراسان رضوی بوده است و کمی دورتر، زمانی که رئیس‌جمهور در شهرداری تهران حضور داشت، صندلی معاونت خدمات شهری را به مدت 2 سال در اختیار داشت. همان کسی که در دوران ریاست علی لاریجانی بر سازمان صداوسیما نیز برای 4 سال مرد شماره اول مرکز نظارت و ارزشیابی به حساب می‌آمد. او حالا قرار است تا پایان دولت دهم در سازمان پرچالش حفاظت از محیط‌زیست بماند تا همان‌گونه که فاطمه جوادی می‌گفت، فرماندهی محیط زیست را به عهده بگیرد.

دیروز قرار بود چهره‌های سیاسی بیشتری از جمله رئیس‌جمهور چشم به مراسم دست به دست شدن محیط‌زیست بدوزند؛ ولی مشغله احمدی‌نژاد برای تعیین کابینه و برخی تداخل جلسات سبب شد اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رازینی، معاون حقوقی قوه قضاییه سرشناس‌ترین چهره‌های حاضر در مراسم باشند.

دیروز رحیم‌مشایی وقتی پشت تریبون قرار گرفت، هر چند به قول خودش به خاطر همراهی با رئیس‌جمهور در جلسه‌ای دیگر، فرصت اندکی برای سخنرانی در اختیار داشت، اما سخنانش را بقدری طولانی کرد تا هم بتواند از فضیلت شب قدر بگوید و هم از انقلاب که فرصتی برای به اوج رسیدن بوده است. او البته دیروز خیلی محتاط سخن می‌گفت؛ تا آنجا که کسی آماج سخنانش نباشد، رحیم‌مشایی از فاطمه جوادی هم زیاد تمجید کرد و اگر گاهی لب به انتقاد می‌گشود، این گونه توجیه می‌کرد که چون خودش 4 سال ریاست سازمانی مشابه سازمان میراث فرهنگی را به عهده داشته است، خوب می‌داند که نظارت بر میراث یک کشور چه مفهوم گسترده‌ای دارد.

او گفت: من هم این درد مشترک را داشته‌ام که همه فکر می‌کنند فقط سازمانی که مسوولیت می‌پذیرد باید پاسخگو باشد، در حالی که کل دولت هم نمی‌تواند کاری کند مگر این که همه افراد کاری چون حفاظت از محیط‌زیست را واجب عینی بدانند.

مشایی البته در بخشی از سخنانش از خسارت‌های سنگین وارد شده به محیط‌زیست جهانی سخن گفت و قدرت‌طلبی‌های سردمداران و قدرت‌های جهانی را که یا از روی نادانی یا از روی غفلت یا سودجویی عمل می‌کنند را عاملان تخریب محیط‌زیست معرفی کرد.

با رفتن رحیم‌مشایی و بدرقه چند دقیقه‌ای او از سوی دو رئیس‌ قدیم و جدید، فاطمه جوادی در حالی که مرتب حجابش را درست می‌کرد، سخنانش را با یک خاطره، این‌گونه شروع کرد: 15 شهریور سال 84 وقتی اینجا ایستاده بودم و متنی را از رو می‌خواندم در حالی که احساس مسوولیت زیادی می‌کردم، گفتم خدایا من چطور باید به تو پاسخ دهم. وقتی رئیس‌جمهور در دفترش حکمم را به من داد، موقع خروج احساس کردم که خمیده شده‌ام و آنچنان خسته بودم که توان حرف زدن نداشتم. آن موقع گفتم خدایا من چطور باید به 70 میلیون نفر پاسخ دهم. البته خدا خیلی کمک کرد، چون همه چیز از اوست و امروز پس از 4 سال در خدمت خدا و مردم بودن، آمده‌ام خداحافظی کنم. او که این جملات را خیلی آرام و با احساس ادا می‌کرد، از همه کسانی که در این مدت خسته شده‌اند یا کدورتی از او به دل گرفته‌اند، خواست تا او را حلال و برایش دعا کنند.

جوادی در ادامه گفته‌هایش به بخشی از دستاوردهایش نیز اشاره کرد و در حالی که قبل از بیان هر یک از اقداماتش جمله الحمدلله رب‌العالمین را تکرار می‌کرد، شکل‌گیری معاونت دریایی، راه‌اندازی سامانهGIS در همه استان‌ها، راه‌اندازی بانک ژن در 5 منطقه کشور، توسعه بخش بیوتکنولوژی، تولید محصولات تراریخته و تغییر نگاه به طبیعت‌گردی را از نقاط مثبت کارنامه عملکردش معرفی کرد.

اما تشویق ممتد حضار مقدمه‌ای برای حضور محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس جدید سازمان روی سن بود، کسی که حالا با رفتن زنی که خیلی‌‌ها منتقدش بودند، باید عملکردی ارائه کند تا ثابت شود نقش جنسیت در اداره سازمان محیط‌زیست چقدر است.محمدی‌‌زاده نیز البته سخنرانی طولانی‌ای ایراد کرد و با تشریح وضعیت محیط‌زیست از آغاز خلقت تاکنون بیان کرد که معضل امروز ما دخالت ناجوانمردانه بشر در دنیایی به ظاهر پیشرفته اما بی‌‌رحم است که به استثمار طبیعت پرداخته است. او در سخنانش از مشکلات موجود زیاد گفت و بر مشکلات ساختاری،‌ اعتباری و تجهیزات ناکافی انگشت گذاشت ولی برخلاف تمام مدیرانی که نهادی را از کسی تحویل می‌گیرند اعلام کرد که نمی‌خواهد اشکالات را به یک فرد یا سازمان نسبت دهد چرا که او می‌خواهد گیر کار را پیدا کند.

محمدی‌زاده در همین ارتباط و در حالی که می‌‌گفت راه نرفته و کار نکرده کم نیست تلاش برای آموزش و پژوهش در حوزه محیط‌زیست را بسیار با اهمیت خواند و با بیان این که باید دست به اطلاع‌رسانی شفاف زد و از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کرد، به اهالی قلم نوید داد برخلاف سلفش، مدیری رسانه‌ای باشد.

درحاشیه‌

* مراسم تودیع و معارفه دیروز در موزه تنوع زیستی برگزار شد که دیوار پشت سن آن با بنری بسیار بزرگ تزئین شده بود، اما نصب پلاکاردی که از میان تمامی مهمانان حاضر تنها حضور مشایی را گرامی می‌داشت، باعث تعجب خبرنگاران شد.

* مشایی در میانه سخنانش در حالی که می‌گفت من شجاعانه حرف می‌زنم و از کسی نمی‌ترسم، به دفاع از عملکرد فاطمه جوادی پرداخت و گفت مدیری که کوتاه بیاید بمب است.

* پس از پایان سخنان مشایی، رئیس جدید سازمان از دست او لوح تقدیری گرفت و پس از آن انبوهی از لوح و تابلوفرش به جوادی هدیه شد.

* زمانی که فاطمه جوادی برای ایراد آخرین سخنرانی‌اش روی سن رفت و عملکرد4 ساله‌اش را شمارش کرد، گفت که برای تصویب قانون محصولات تراریخته از فرط نگرانی 40 شبانه‌روز نخوابیده است. او همچنین اعلام کرد که تصویب این قانون عنایت خداوند بویژه حضرت زهرا بوده است.

* او که برای نخستین بار ریز تحصیلاتش را می‌گفت، اعلام کرد که دکتری زمین‌شناسی با گرایش فسیل‌های گیاهی دارد و پس از آن پشت سر هم از واژه‌های زمین‌شناسی استفاده کرد. او همچنین در ادامه گفت خدایی که برگی را میلیون‌ها سال به صورت فسیل حفظ می‌کند آیا نمی‌تواند هزار سال آقایی را حفظ کند؟

* جوادی در اواخر سخنانش، گفت: اولی که من کارم را شروع کردم می‌گفتند این‌که چیزی بلد نیست .

* او همچنین زمانی که قصد تمجید از شخصیت جانشین خود را داشت، گفت من در 3روز از ماه رمضان، خدا را به امام رضا قسم دادم کسی را بفرستد که حافظ محیط‌زیست باشد.

مریم خباز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها