گروه سیاسی: همان‌طور که انتظار می‌رفت، اعلام آمادگی ایران برای ارائه بسته پیشنهادی، موج جدیدی در تصمیم‌گیری‌های گروه 1+5 ایجاد کرد به نحوی که این گروه نشست با ایران را پیش از مجمع عمومی سازمان ملل خواستار شد.
کد خبر: ۲۷۸۴۱۹

نمایندگان 6 کشوری که در تلاشند به نگرانی‌هایشان درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده شود چهارشنبه گذشته در فرانکفورت آلمان با یکدیگرملاقات کردند و این در حالی بود که برخی از کشورهای غربی ایران را به تحریم‌های جدید تهدید می‌کردند.


از سوی یک دیپلمات آلمانی بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، اعلام شد که در این نشست که پشت درهای بسته برگزارشد و مدیران سیاسی وزارت امورخارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در آن حضور داشتند، هر 6 کشور تاکید کردند که مسیر رسیدن به راه‌حل از طریق مذاکره با ایران باز است.فولکر اشتانتسل، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه آلمان پس از میزبانی همتایان خود از 5 کشور عضو گروه 1+5 در بیانیه‌ای از ایران خواست درباره برنامه هسته‌ای گفتگو کند.او با اشاره به اظهارات جلیلی گفت: انتظار دارم ایران به پیشنهاد گفتگوها که در آوریل ارائه شد، برای ملاقات تا پیش از نشست عمومی سازمان ملل موافقت کند.


همچنین در واشنگتن یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: 6 کشور نشستی سازنده داشتند و بیشتر بر راه‌های واداشتن ایران به بازگشت بر سر میز (مذاکرات) متمرکز شدند.


2 روز پس از نشست فرانکفورت، در سطحی بالاتر یعنی در سطح وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، نشستی در استکهلم سوئد از دیروز برگزار شده است که یکی از موضوعات مورد بررسی، موضوع ایران بوده است. کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به ‌عهده دارد، تاکید دارد: این اتحادیه همچنان درباره مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران باز برخورد می‌کند.


ارائه بسته پیشنهادی ایران، هفته آینده


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که چند روز پیش درباره بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 خبر داده بود، در حاشیه مراسمی سخنان خود را تکمیل کرد و گفت: این بسته این هفته به گروه 1+5 ارائه می‌شود.به گزارش مهر، سعید جلیلی در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته بسته پیشنهادی را برای همکاری‌ها ارائه کردیم تا بتوانیم درخصوص نگرانی‌های مشترک بر مبنای تعهدات دسته جمعی گفتگو و مذاکره کنیم و به راه‌حل‌های مشترک برسیم؛ ولی این گفتگوها به دلیل مشکلاتی که طرف‌های مذاکره داشتند، دچار وقفه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها