دولت احمدی‌نژاد در 4 سال گذشته در حوزه‌های مختلف گام برداشته است و فرصت 4 سال دیگر زمان مناسبی است تا دولت اقدامات و سیاست‌های خود را که گاه فرصت اتمام آن را نداشته، کامل کند.
کد خبر: ۲۷۸۳۲۰

در حوزه سیاست خارجی دولت نهم با تاکید براین‌که همه جهان در غرب خلاصه نمی‌شود، توجه به کشورهای آفریقایی و آمریکای‌لاتین را مورد توجه قرار داد و در این مسیر حتی تا پشت مرزهای آمریکا نیز نفوذ کرد. سفر اخیر هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا که برای هفتمین بار در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به ایران سفر کرد نیز نشانه عمق این روابط است.

در حوزه دیپلماسی هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد با اتخاذ رویکردی رو به جلو به تمامی خواسته‌های غیرقانونی کشورهای غربی مبنی بر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای پاسخ منفی داد و این در حالی بود که همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع قانونی رسیدگی‌کننده به پرونده هسته‌ای ایران همچنان ادامه یافت.

محمود احمدی‌نژاد در دوره 4ساله ریاست‌جمهوری نهم بارها پرونده جمهوری اسلامی ایران را عملا در مجامع بین‌المللی بسته شده عنوان کرد و بر عزم کشورمان برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز پای فشرد. با وجود این موفقیت‌ها اما مشکلات اقتصادی که همواره به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح بوده است در دولت نهم همچنان باقی ماند و هنوز مشکلات عدیده کشور در حوزه اقتصاد پابرجاست.

تورم و بیکاری اگر چه مختص دولت نهم نیست، اما افکار عمومی انتظار دارد در دولت دهم به آن توجه ریشه‌ای شود. روابط بهتر و سازنده‌تر با نخبگان، توجه به بحث کارشناسی در تصمیمات دولت و بسیاری از دغدغه‌های جامعه که بسیاری از آنها در مناظره‌های انتخاباتی مورد توجه و بحث قرار گرفت از جمله موضوعاتی است که دولت دهم باید سرلوحه اقدامات خود قرار دهد. سیاسیون کشور هم با عنایت به این مشکلات بر توجه دولت دهم به بررسی بیشتر این معضلات و همت برای رفع آنها تاکید دارند.

لطف‌الله فروزنده، قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درخصوص اولویت‌های دولت دهم به جام‌جم گفت: در هر 4 حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دولت باید اولویت‌هایش را مشخص کند و در قالب یک برنامه هماهنگ کار خودش را جلو ببرد. وی درخصوص اولویت‌های سیاست خارجی گفت: مهم‌ترین مساله در این حوزه دفاع از بحث هسته‌ای در صحنه بین‌المللی و ارتقاء جایگاه ایران در سطح جهان و منطقه است که تاکید بر مواضع ضداستکباری و تعامل و دیپلماسی با کشورهای مستقل می‌تواند مهم‌ترین راهکارها برای تحقق این اولویت باشد و البته باید توجه داشت که دولت در 4 سال گذشته در این زمینه تا حدودی موفق بود.

فروزنده مهم‌ترین مساله در بحث سیاست داخلی را ثبات سیاسی و به کارگیری مدیران قوی مخصوصا در بخش استانداران دانست و گفت: ایجاد یک فضای نشاط برای فعالیت احزاب،NGO ها، ساماندهی به وضعیت شوراها و به طور کلی رویکرد ارتباط گسترده با مردم که می‌تواند در سفرهای استانی محقق شود اثرات مثبتی در افزایش اعتماد مردم به همراه دارد.

وی با بیان این‌که دولت باید بحث سرمایه‌ اجتماعی را به‌طور جدی مورد توجه قرار دهد، افزود: ارتباط و توجه به نخبگان و گرفتن نظرات آنها و رویکرد مبارزه با فقر و فساد و تبعیض می‌تواند در برطرف کردن شکاف‌های موجود مثمرثمر باشند.

قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس ساماندهی وضعیت فرهنگ کشور و تهیه نقشه جامع فرهنگی و عملیاتی کردن آن را از اولویت‌های بخش فرهنگ کشور عنوان و تاکید کرد که دولت باید در بخش‌های دانشگاهی به طور جدی این مقوله را مورد توجه قرار دهد. فروزنده درخصوص اولویت‌های بخش اقتصادی هم گفت: بحث اجرای سیاست‌های اصل 44، ایجاد فضای کسب و کار، مبارزه با فساد و رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های تحول اقتصادی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است که همه اینها باید در یک بسته هماهنگ به اجرا گذاشته شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها