برای چند لحظه به آسمان نگاه کنید؟ فکر می‌کنید هوا چقدر آلوده است؟ بدون شک شما هم مثل هر فرد دیگری تصویر و تخمینی از میزان آلودگی هوای شهر خود دارید. نکته مهم و نگران‌کننده این است که هوای شهرهای آلوده همواره آلوده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. آلودگی هوا همواره و بر اساس عادت علمی که از سال‌ها پیش به کار گرفته شده است در سطح زمین اندازه‌گیری می‌شود. متاسفانه بسیاری از آلوده‌ترین شهرهای سراسر دنیا در کشورهای در حال توسعه قرار دارند.
کد خبر: ۲۷۸۲۰۲

در این شهرها به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌توان از سیستم‌های پیشرفته و فوق مدرن بررسی و کنترل آلودگی هوا استفاده کرد و این مساله موجب می‌شود که همواره در چنین شهرهایی تخمین کاملا دقیقی از میزان آلودگی هوا به دست نیاید.

دانشمندان در چند سال اخیر به استفاده از طیف فوق مدرنی از ماهواره‌ها برای بررسی دقیق‌تر سطوح آلاینده هوا روی آورده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که در بسیاری از آلوده‌ترین شهرهای دنیا، هوا آلوده‌تر از آن چیزی است که همواره تصور می‌شود. این روزها در مناطق بحرانی از جهان نظیر هند، برخی کشورهای آمریکای لاتین و حتی کشوری همچون چین که برای برگزاری بازیهای المپیک پکن راهکارهای گوناگونی را برای مقابله با آلودگی هوا اتخاذ کرد، آلودگی هوا قوی هر روز وارد مرحله تازه‌تری می‌شود. پس اگر اکنون به آسمان شهر خود نگاه می‌کنید و توده یا لایه‌ای از هوای آلوده را که به رنگ تیره‌ای است مشاهده می‌کنید، این گونه تصور کنید که این هوا آلوده‌تر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد و البته برای رهایی از این شرایط باید دست به هر کاری زد حتی ابتکار عمل‌های موقتی و کوتاه‌مدت.

* مقاله نویس نشریه دیسکاور
مترجم : زهرا شفاعت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها