پوران محمدی: برج آزادی که به قولی 20 سال و به روایتی دیگر، از ابتدای ساخت آن در سال 52 تاکنون شسته نشده بود، روز گذشته سرانجام طی مراسمی ویژه و مقابل چشم خبرنگاران و دوربین عکاسان شاهد آغاز کار شستشوی خویش بود، اما این کار نه یک روز و یک هفته بلکه حدود 3 ماه طول خواهد کشید و این در حالی است که حمام کردن برج آزادی 300 تا 400 میلیون تومان خرج روی دست مسوولان شهرداری تهران خواهد گذاشت. به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران صرف 3 ماه زمان به همراه حدود 400 میلیون تومان هزینه به این دلیل است که همراه با عملیات شستشو قرار است، بندکشی بین سنگ‌ها نیز مرمت و لایه‌ای به منظور محافظت از سنگ نمای برج در برابر آلودگی‌های شهری روی آن کشیده شود.
کد خبر: ۲۷۷۸۰۱

شاید برایتان جالب باشد که بدانید غول سیمانی پایتخت قرار است چگونه شسته شود؟

از آنجا که در عملیات شستشو و مرمت، آسیب ندیدن سنگ‌های برج مهم‌ترین مساله است، قرار است برای عملیات جرم‌گیری، از جدیدترین ماشین‌آلات مکانیزه و تکنولوژی روز کشورهای اروپایی بویژه آلمان استفاده شود.

دقت این ماشین آلات در حد یک سانتی‌متر و میزان تخریب و آسیب‌رسانی آن در حد صفر است و همین عوامل موجب شده سازمان میراث فرهنگی کشور این روش را تایید کند.

همچنین لایه محافظی که قرار است روی سنگ‌نمای خارجی برج کشیده شود، تولید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده اروپایی برای لایه‌های محافظ بناها و آثار تاریخی است که ماندگاری اثر را تا مدت‌های طولانی‌ تضمین می‌کند. اما نکته مهم در این حرکت شایسته این است که سهم سازمان میراث فرهنگی در نگهداری، مرمت و محافظت از بناهایی همچون برج آزادی که سال گذشته به ثبت ملی رسید، چیست؟ جای خالی سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی محافظت از بناها و آثار تاریخی و ملی زمانی بیشتر احساس می‌شود که بدانیم در بسیاری از کشورهای دنیا که به دلیل برخورداری از آثار و بناهای تاریخی و قدیمی جاذب توریست هستند یا این آثار و بناها به عنوان نمادی از کشورشان، شناخته می‌شوند، سازمان‌های متولی طرح‌ها و برنامه‌های جامع و مدونی برای حفاظت و نگهداری از این آثار ملی کشورشان دارند و با جدیت ویژه‌ای وظیفه خود را انجام می‌دهند.

اگرچه طرح شستشوی برج آزادی با نظارت و تایید سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته، اما لازم است این سازمان در اجرای چنین طرح‌هایی از نقش نظارتی صرف خارج شود و نقش پررنگ‌تری برای اجرای چنین برنامه‌هایی ایفا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها