امسال اتفاق منحصر به فردی در سینمای ایران رخ داده است. البته اگر دعا کنیم سال‌های بعد هم همین اتفاق ادامه داشته باشد دیگر یک روند منحصر به فرد نیست. امسال در ماه رمضان قرار شده بلیت‌ها بعد از افطار نیم‌بها باشد و تا ساعت 2 بامداد هم می‌شود فیلم دید، اما این تنها اتفاق نیست و قرار است در روزهای 23 و 24 شهریور همزمان با روز ملی سینما حالا یکی دو زودتر یا دیرتر در سینماها فیلم‌هایی به صورت رایگان نشان داده شود.
کد خبر: ۲۷۷۶۵۰

فیلم‌هایی که جزو بهترین‌های سینمای ایران هستند. خدا را شکر آنقدر هم تعدادشان زیاد است که انتخاب بین آنها خیلی کار سختی است. این فیلم‌ها در 12دوره جشن سینمای ایران برگزیده شده‌اند. حالا یک فرصت است تا مردم آنها را مرور کنند. هر کدام از ما شاید آنها را در زمان خودشان دیده باشیم، شاید هم نه ! حالا این یک فرصت مرور را داریم. از قدیمی‌ترها شروع می‌کنیم.

رقص در غبار

کارگردان این فیلم اصغر فرهادی است. همین تازگی‌ها فیلم «درباره الی» او هم مطرح بود و روی پرده سینما کلی جایزه از این طرف و آن طرف جهان به خاطر 4 فیلم اش گرفته است. او از تلویزیون به سینما آمد.داستان یک شهر یادتان هست؟ آن موقع‌ها بچه مدرسه‌ای بودید. خوب حالا یک فرصت هست تا فیلم او را با هم ببینیم. رقص در غبار، بازیگرانش باران کوثری و فرامرز قریبیان هستند ماجرا هم در بیابان می‌گذرد و مردی که مار می‌گیرد. فضایی که در کمتر فیلمی تجربه شده است. ستاره‌سازی در فیلم وجود ندارد و تحمل آن همه سختی برای کمتر بیننده‌ای تحمل‌پذیر است. این روند در فیلم شهر زیبا این کارگردان هم وجود دارد، اما شکلش عوض شده است. پسری متهم به قتل غیرعمد است. هر دو خانواده کاملا فقیر هستند. قرار می‌شود یک معامله صورت بگیرد پسر تا رسیدن به 18 سالگی فرصت دارد تا پول را جور کند، چند روز مانده به اعدام. دوست و خواهرزنش در حال تلاش برای آزادی او هستند اما هیچ چیز جور در نمی‌آید. پیشنهاد غافلگیرکننده‌ای به آنان داده می‌شود. آنها بر سر دوراهی انتخاب مانده‌اند. بازی ترانه علیدوستی یکی از نقاط قوت فیلم است. چهارشنبه‌سوری دیگر فیلم این کارگردان است که با حضور هدیه تهرانی و حمید فرخ‌نژاد و ترانه علیدوستی یکی از بهترین‌های سینمای ایران درباره خیانت است. فضای خانه مدرن و اتفاق‌ها فقط در آن سطح زندگی رخ می‌دهد. هیچ کس مقصر نیست و همه مقصرند. ما تا آخر هم نمی‌فهمیم چه اتفاقی افتاده است. شاید هم بفهمیم اما دوست نداریم بدانیم.

زیر پوست شهر

فیلمی خوب و دیدنی و غمگین از رخشان بنی‌اعتماد شاید جای یک فیلم یگر بنی‌اعتماد در این اکران خالی باشد؛ «روسری آبی.» هر کدام از این فیلم‌ها فضایی متفاوت دارند، اما در یک مساله مشترک هستند در محوریت زنان و ماجراهایی که به واسطه زن بودن بر سر آنها می‌آید. زیر پوست شهر که محمدرضا فروتن و گلاب آدینه بازی می‌کنند زندگی زنی را روایت می‌کند با مشکلات خود. زنی با فرزندانش. زنی که باید هم به زندان برای دیدن پسرش برود و هم کار سخت خانه‌های مردم را انجام دهد. در فیلم گیلانه بنی‌اعتماد ماییم و معتمدآریا و بهرام رادان. رادان یک نقش عالی بازی کرده است مجروحی است از دوران جنگ ناتوان و افتاده روی تخت. این مادرش است که در شمال در فضای سبز و مرطوب آن باید او را تر و خشک کند. خون‌بازی درباره اعتیاد است. درباره شکل جدیدی از اعتیاد که در آن دیگرفقر و گوشه خیابان ماندن مطرح نیست. بلکه دختری است جوان و از خانواده‌ای شناخته شده که خود این مسیر را انتخاب کرده است و در این راه هم گوشه خیابان می‌افتد و هم درون گل‌ها را می‌کاود.

آتش سبز

این فیلم یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است و دومین فیلم سینمایی محمدرضا اصلانی مستندساز است. این فیلم روند تاریخی و قصه‌های مکرر در مکرر عشق را روایت می‌کند. مهتاب کرامتی، پگاه آهنگرانی و عزت‌الله انتظامی هر کدام نقش شخصیت‌های گوناگونی را در این فیلم بازی می‌کنند. هم شاهزاده می‌شوند و هم خدمتکار. هم خوبی می‌کنند و هم ستم. حرف زدنشان هم کمی سخت است.

زیر نور ماه

فیلمی از سیدرضا میرکریمی مردی که به شدت ساخته هایش طرفداران ایرانی و مذهبی دارد. زیر نورماه شخصیتی جدی و پرسشی متفاوت را درباره روحانیت مطرح کرد. نگاه جدید به روحانیت. نگاه طلبه جوانی که با مردم می‌خواهد از نزدیک آشنا شود. میرکریمی در فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» مقوله مرگ را مورد توجه قرار می‌دهد، پزشکی برای پیدا کردن پسرش روانه کویر می‌شود. در به همین سادگی به سادگی داستان زنی بیان می‌شود. زنی شهرستانی در دنیای مدرن تهران که خواسته هایش از سوی اطرافیان نادیده گرفته می‌شود.

شوکران

شوکران وقتی ساخته شد بسیاری به افخمی اعتراض کردند. اعتراض جامعه پرستاران و خیلی‌ها هم به چادر سر کردن دختر اعتراض داشتند. اما هدیه تهرانی با همان صورت سنگی معروف خود این بار نقش یک اغواگر را بازی نمی‌کرد او می‌خواست برای داشتن مردی که از آن زن دیگری بود همه کار انجام دهد. خیلی‌ها زندگی او را سخت دیدند خیلی‌ها به او حق دادند و خیلی‌ها اما مرد را مقصر دانستند. شما فیلم را یک بار دیگر ببینید.

«متولد ماه مهر»، «دوئل« و «سرزمین خورشید»

مرور خاطرات جنگ از سوی احمدرضا درویش اتفاقی خوب درسینمای ایران بود. اکنون بیش از 5 سال فاصله افتاده است همه منتظر روز رستاخیزی هستند که مدام ساخته نمی‌شود. اکنون می‌توانید هم دوئل را ببینیم - که یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است - و هم می‌توانیم مردان دیگر را ببینیم که برای نجات کشورمان در جنگ کارهای مهمی کرده‌اند. تغییر عقیده‌ها و نگاه دوباره به جنگ هم در متولد ماه مهر قابل دیدن است. فیلمی با بازی میترا حجار و محمدرضا فروتن.

آدم‌برفی

یکی از جذاب ترین و خنده دارترین کمدی‌های ایرانی آدم برفی بود، ساخته داود میرباقری، که وقتی روی پرده آمد به شدت طرفداران خودش را داشت. اکبر عبدی در دو نقش زن و مرد بازی کرد تا بسیاری بار دیگر به او آفرین بگویند. مهاجرت تم اصلی این فیلم بود.

خانه‌ای روی آب

بهمن فرمان‌آرا از فیلمسازان قدیمی ایران است. او تجربه حضور در آمریکا و فیلمسازی در آنجا را داشته است. حالا می‌توان در کنار هم دو بخش از سه گانه مرگ او را دید؛ یعنی فیلم‌های خانه‌ای روی آب و بوی کافور عطر یاس و هم جدیدترین تجربه او درباره جوانان را.

فیلم‌های دیگر را هم از دست ندهید

شما را به دیدن این فیلم‌ها هم توصیه می‌کنیم: «ارتفاع پست» و «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا، «بودن یا نبودن» و «بیدار شو آرزو» کیانوش عیاری.«کافه ستاره» سامان مقدم، «دایره زنگی» پریسا بخت‌آور، «هم‌نفس» مهدی فخیم‌زاده، «کافه ترانزیت» کامبوزیا پرتوی، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور، «سربازهای جمعه» مسعود کیمیایی، «نان، عشق، موتور 1000» و «تقاطع» ابوالحسن داودی، «اسکادران عشق» سعید حاجی‌میری، «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» علی رفیعی. «ما همه خوبیم» بیژن میرباقری. «قدمگاه» محمدمهدی عسگرپور، «بانو»، «لیلا» و «میهمان مامان» داریوش مهرجویی، «شام آخر» و «صورتی» فریدون جیرانی، «دختری با کفش‌های کتانی» رسول صدرعاملی، «کاغذ بی‌خط» ناصر تقوایی، «باغ فردوس پنج بعد از ظهر» سیامک شایقی، «جنایت» محمدعلی سجادی، «مصائب شیرین» علیرضا داوودنژاد، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» سامان سالور و «باد در علفزار می‌پیچد» خسرو معصومی.

هیلدا احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها