کد خبر: ۲۷۷۴۶۱

اگر شما هم خدای ناکرده گاهی بیمار شده باشید می‌دانید که چقدر سخت است وقتی در ماه رمضان ناچار شوید به خاطر مصرف دارو یا بیماری از روزه‌داری دست بکشید. در سنین میانسالی بیماری‌های دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، بیماری‌ها و اختلالات گوارشی و مواردی از این دست افراد زیادی را درگیر می‌کند. گرچه روزه گرفتن از عهده بیمارانی که نمی‌توانند شرایط روزه‌داری را داشته باشند ساقط است اما برخی از بیماران نیز می‌توانند روزه بگیرند. چه کسانی می‌توانند با وجود بیماری روزه بگیرند و چه کسانی نمی‌توانند؟ آنچه مسلم است تصمیم پزشک و وضع جسمی‌ بیمار در این زمینه تعیین‌کننده است اما دانستن نکاتی در مورد بیماری‌ها در ماه رمضان خالی از فایده نیست؟

بیماری قلبی و ماه رمضان

مطالعات نشان داده‌اند روزه‌داری می‌تواند با کم کردن عوامل خطر، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. دکتر مظهری درباره اثر روزه می‌گوید: «در طول ماه مبارک رمضان، سطح هموسیستئین خون به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و این اثر در کنار کاهش میزان چربی‌های خون و حتی تعدیل وزن بدن، می‌تواند باعث کنترل بیماری‌های قلبی ‌ عروقی شود.»

اما درباره افرادی که کارشان از این مرحله گذشته و به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند، چون باید داروهای خود را را‡س ساعت مشخصی مصرف کنند، اغلب اجازه روزه گرفتن به آنها داده نمی‌شود. افت سطح داروهای قلبی، باعث عوارض جبران‌ناپذیری نظیر بزرگ شدن قلب و حتی سکته و حملات قلبی می‌شود. ضمن این که به دلیل حساسیت این بیماران به انواع استرس‌ها، حتی احساس گرسنگی برایشان مناسب نیست.

آن دسته از افرادی که دارای اختلالات قلبی و عروقی پیشرفته هستند نیز باید توجه داشته باشند که کاهش حجم مایعات بدن تاثیر بسزایی در پمپاژ قلب و افزایش مشکلات دستگاه قلبی و عروقی آنها می‌تواند داشته باشد.

بیماران گوارشی

به اعتقاد پزشکان صرف غذای نامناسب با حجم زیاد و به صورت سریع وضعیت جسمانی روزه‌داران دستگاه گوارشی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

این بیماران فقط با شرایطی خاص امکان روزه گرفتن دارند. بیمارانی که دارای اختلال آب و الکترولیت هستند و کنترل مناسبی بر نگهداری آب در بدنشان ندارند نباید روزه بگیرند و این بیماران تنها در صورتی که تحت نظر پزشک معالج خود قرار داشته باشند می‌توانند روزه‌داری کنند.

گروه دیگر از بیمارانی که امکان روزه‌داری را ندارند افرادی هستند که از نارسایی کلیه رنج می‌برند، چراکه آب و در کل مایعات نقشی اساسی در کارکرد مناسب این عضو از بدن دارد و کمبود آن می‌تواند برای وضعیت جسمانی این دسته از بیماران چندان خوشایند نباشد.

بیماری سیروز کبدی نیز که با تجمع مایعات در شکم افراد همراه است امکان روزه‌داری را تا حدودی منتفی می‌کند، چرا که در این نوع از بیماری کنترل آب و عمل الکترولیت صورت نمی‌گیرد و فرد بیمار روزه‌دار با مشکلی اساسی مواجه خواهد شد. البته بیمارانی نیز هستند که روزه‌داری می‌تواند شرایط متفاوت‌تری را برای وضعیت جسمانی آنها به همراه داشته باشد؛ افرادی که از رفلاکس مری به معده رنج می‌برند با روزه‌داری علایم جسمانی آنها ممکن است بهتر شود.

بیماران مبتلا به زخم معده زیر نظر پزشک معالج خود می‌توانند روزه‌داری کنند، اما افرادی که دارای سوء‌هاضمه هستند ممکن است با روزه‌داری علایم بیماری‌شان تشدید شود.

روزه‌داری یبوست را تشدید می‌کند و این افراد در صورت روزه‌داری باید میزان مناسب آب و سبزیجات را در دستور غذایی خود داشته باشند.

وی اظهار کرد: روزه‌داری برای بیماران سنگ کلیه و مجاری ادراری و همچنین اسهالی موجب تشدید بیماری می‌شود.

روزه‌داری و بیماران دیابتی

بیماران دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند نیز تنها در صورتی که بیماری دیابت‌شان از نوع خفیف باشد امکان روزه گرفتن را دارند و در غیر این صورت باید از اقداماتی که موجب تشدید علایم بیماری‌شان می‌شود به شدت پرهیز کنند.

اگر قند خون بیمار دیابتی در حد قابل قبولی (در حالت ناشتا زیر 160) باشد و اخیرا دچار افت قند خون نشده باشد، به احتمال زیاد می‌تواند روزه بگیرد.

خطرناک‌ترین عارضه روزه‌داری، برای افراد دیابتیک کاهش بیش از حد قند خون است. شما طی روزه‌داری بیش از هر چیز افت قند خون با علامت‌هایی مانند ضعف و بی‌حالی شدید، عرق سرد فراوان،‌ تپش قلب، سرگیجه، تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و در نهایت بیهوش شدن مشخص می‌گردد.

در صورتی که قند خونتان کمتر از 50 باشد حتما روزه خود را افطار کنید. اگر گلوکومتر ندارید، با پیدایش چنین علایمی‌، سریعا روزه خود را افطار نمایید و با مصرف شربت یا شیرینی مختصر از عوارض بعدی پیشگیری کنید.

بهتر این است که آب کافی بنوشید تا طی روز دچار کمبود آب بدن نشوید. توصیه می‌شود بعد از خوردن سحری و قبل از شروع روزه، حداقل 2 1 لیوان آب بنوشید.

اگر رژیم خود را رعایت کنید، می‌توانید منتظر کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خونتان باشید. این مساله در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی هم به شما کمک می‌کند. طی ماه رمضان رژیم غذایی در بسیاری از خانواده‌ها حاوی مواد قندی و نشاسته‌ای فراوان است که ضمن اثر نامطلوب بر قند خون، تری‌گلیسرید خون را هم بالا می‌برد.

با وجود تمام آنچه گفته شد برخی از همین بیماران نیز در وضعیت کنترل‌شده‌ای قرار دارند و با مشورت پزشک می‌توانند از ماه رمضان و فیض روزه‌داری بهره‌مند شوند و نتایج جسمی ‌و معنوی آن را حس کنند.

ماندانا ملا‌علی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها