حامد حدادی و جابر روزبهانی برای اولین بار چشم‌ها را به سوی بازیکنان بلند قامت در بسکتبال ایران خیره کردند. روزگاری امیر ایلیاوی ، بلندترین بازیکن بسکتبال ایران بود و بعد محسن صادق‌زاده، اما اینان هیچ‌کدام قد 2 متر و 18 سانتی‌متر حدادی یا 2 متر و 23 سانتی‌متر روزبهانی را نداشتند.
کد خبر: ۲۷۷۴۱۱

 این قامت‌ها شرایط استثنایی برای بسکتبال ایران به وجود آورد. بسکتبال ایران تکنیک بازیکنانی مثل توفیق یا تابش نیا یا پرتاب‌های 3 امتیازی حاتمی ‌و امثال این بازیکنان را بارها دیده بود، اما برج‌های دوقلو فصل تازه‌ای در بسکتبال ما باز کرد.

سال 2002 که اولین نایب‌قهرمانی ما در بسکتبال جوانان آسیا رقم خورد این برج‌ها در زیر حلقه‌ها جولان دادند و برای نخستین بار بسکتبال ایران را با حال و هوای متفاوت به آسیایی‌ها نشان دادند. از آن به بعد دلال‌های توپ و سبد دست از سر بازیکنان بلند بالای ما برنداشتند.

جابر برای مدتی کوتاه به آمریکا رفت، اما نبود تجربه کافی در انتقال بازیکنان به خارج از کشور باعث شد این بازیکن نرفته به ایران بازگردد. حامد حدادی روی برخی سهل‌انگاری و اشتباهات خودش روزهای خوبی را در بسکتبال از دست داد.

او وقتی دوباره به حدادی بازگشت، روزهایش را با موفقیت و پیشرفت همراه کرد. بسکتبال ایران با حامد و جابر می‌تواند بازهم در آسیا جولان بدهد. اگر چینی‌ها هر چند سال یک بازیکن بلندقامت را در تیم خود دارند ما تا مدت‌ها به حضور حدادی و اگر جابر بجنبد با هر دو نفر می‌توانیم برابر آنها بایستیم.

با این حال جریان بلندقامتان بسکتبال ایران نباید با این دو نفر خاتمه یابد. بازیکنان دیگری را به عنوان جایگزین این دو باید پیدا کرد تا بسکتبال ایران یک وقت مثل چین بدون یائو نشود.

ممفیس و دوران حدادی

باشگاه ممفیس گریزلیز از تازه‌ترین تیم‌های لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکاست که در سال 1995 از شهر ونکوور کانادا به این لیگ پیوست. مشکلات مالی سبب شد تا سال 2001 محل این باشگاه از ونکوور، به شهر ممفیس در ایالت تنسی (در شرق آمریکا) منتقل شود. این تیم که در آن بازیکنان سرشناسی همچون پوگسول (برادر بزرگ‌تر مارک گسول) و شریف عبدالکریم بازی کرده‌اند، در سال 2002 و 2003 به مرحله حذفی (پلی آف) مسابقه‌های بسکتبال آمریکا رسید.

اما در 2 فصل گذشته شرایط مناسبی نداشته است. این تیم که در گروه‌بندی 30 تیم لیگ در گروه دشوار جنوب غرب با تیم‌های نیو اورلئان هورنتز، سن آنتونیو اسپرز، هیوستون راکتز و دالاس ماوریکز قرار دارد، در فصل گذشته تنها 22 مسابقه از 82 مسابقه فصل عادی را برد و با قرار گرفتن در انتهای گروه نتوانست به مرحله حذفی صعود کند. حامد حدادی در این تیم با لقب امیددهنده همبازیانش، بهترین بازی‌های خود را با ممفیس مقابل تیم‌های گلدن استیت، پورتلند و دنور می‌داند.

برابر گلدن استیت در بازی دهم توانسته بود طی 10 دقیقه بازی 11 امتیاز کسب کند. 8 ریباند و یک بلاک شوت هم در آمارش دیده می‌شود. او در المپیک پکن در پایان دیدارهای مرحله مقدماتی به عنوان موفق ترین بسکتبالیست در ریباند معرفی شد.

پس از حدادی که با میانگین 2/11 ریباند در هر بازی به عنوان بهترین ریباند کننده معرفی شده بود، یائومینگ از چین (2/9) و نووتیزکی از آلمان (5/8) در رده‌های دوم و سوم ایستادند تا به این ترتیب شایستگی بازیکن ایرانی در میان برترین‌های جهان ثابت شود. درNBA حدادی 120 دقیقه و در 19 بازی رسمی ‌با ممفیس به میدان رفت.

از 31 پرتاب 15 پرتاب موفق داشته است. 16 ریباند حمله و 31 ریباند دفاع در مجموع با 47 ریباند به کارش خاتمه داد. او 8 پاس منجر به گل به همراه یک توپ‌ربایی، 12 بلاک شوت، 9 ترن اوور (توپ لو داده)، 20 خطا و 48 امتیاز در کارنامه‌اش ثبت کرد.

در جام ملت‌های آسیا او در جدول امتیازآورترین بازیکنان در جای نهم است. در ریباند اما حامد حدادی بی چون و چرا اول است. 118 ریباند برابر 94 ریباند لیان جیان چینی، فاصله حامد را با دومین نفر ریباند نشان می‌دهد. در بلاک شات و در بالای همه نام‌ها نام حدادی به چشم می‌خورد.

حدادی و دیگران

حامد حدادی از همان روزی که به NBA رفت مورد توجه کارشناسان داخلی و خارجی قرار گرفت. نظرسنجی باشگاه بسکتبال ممفیس گریزلیز در مورد محبوب‌ترین بازیکنان در رقابت‌های لیگ تابستانی امسال، حاکی از این بود که حامد حدادی ستاره ایرانی این تیم در رتبه سوم پرطرفدارترین‌ها قرار دارد.

براساس نظرسنجی که در صفحه نخست وب‌سایت باشگاه ممفیس قرار گرفت، از کاربران و هواداران پرسیده شد در رقابت‌های لیگ تابستانی امسال مایلند بازی‌های کدام بازیکن را دنبال کنند.

حامد حدادی، با کسب 14 درصد آرا (636 رای) در رتبه سوم قرار گرفت، سام یونگ تنها با 17 درصد آرا در رتبه دوم و هاشم ثابت با اختلاف بسیار که 55 درصد آراست، از نظر هواداران در صدر ایستاده است.

بعد از بازی‌های جام ملت‌های آسیا، مهران شاهین‌طبع یکی از مربیانی که چند مقطع با حدادی کار کرد و بازی او را بخوبی می‌شناسد به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «تیم ما بازیکنان بزرگی دارد. صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق و دیگر بازیکنان اما در میان اینها حامد حدادی نشان داد چه ارزشی برای تیم ما دارد. همه بازیکنان ما با ارزشند ولی در تاکتیک تیم ما حامد جایگاه ویژه‌ای دارد. من فقط دوست دارم از سرنوشتی که چین دچارش شد درس بگیریم. این‌که تیمی‌ مثل چین که سال‌ها همه تیم‌های آسیایی را با اختلاف شکست می‌دهد در نبود یک ستاره‌اش اینچنین متزلزل می‌شود و در نبود یائو مینگ این طور به ایران می‌بازد، این برای ما زنگ خطر است که تاکتیک تیم را یا به حضور حامد وابسته نکنیم یا آلترناتیوی برای او پیدا کنیم تا در نبودش قوای ما از 100 درصد نشود 40 درصد. برای این کار فقط لازم است فرهنگ بسکتبال به همه نقاط کشور برود و همه بسکتبال را ببینند. نه بعد از قهرمانی، همیشه آن را ببینند. اگر این طور شود ما هم مثل صربستان 9 میلیونی که 2 هزار بازیکن بسکتبالش در خارج از کشور بازی می‌کنند می‌توانیم صادرات بازیکن داشته باشیم. بازیکنان ما فوق‌العاده باهوش و با استعدادند و فقط باید به آنها توجه کنیم.»

سعید فتحی فردای روزی که شنید حامد گفته می‌خواهد به ایران بازگردد گفته بود: «حامد باید حس زیاده‌خواهی خود، را قوی‌تر کند. اگر حدادی در NBA بماند نه تنها به خود بلکه به بسکتبال ایران خدمت کرده است.»

مصطفی‌ هاشمی ‌اما چند روز قبل از جام بیست و پنجم در گفتگو با «جام‌جم» به نکات خوبی اشاره کرده بود. سرمربی مهرام در پاسخ به این‌که در غیاب یائو مینگ چه پیش‌بینی‌‌ای از نتیجه ایران چین دارید؟ گفت: «تیم ملی در جام ملت‌های بسکتبال باز هم فینالیست می‌شود. تیم ملی با چین بازی خواهد کرد و در غیاب یائو مینگ و اگر شرایط به سودمان باشد می‌توانیم چین را شکست دهیم.» ‌

هاشمی ‌آن روز گفته بود: «غیر از حدادی نمی‌توانیم کسی را بهNBA بفرستیم. با این که حدادی بهNBA رفته اما غرور ندارد. ساده و بی‌غل و غش است. او الگوی خوبی برای جوان‌ترهاست.»

روزی که وسلین ماتیچ، سرمربی تیم ملی به ایران آمد از همه بازیکنان ایران خاطرات خوبی داشت که از المپیک در ذهن او نقش بسته بود. ماتیچ درباره حامد گفته بود: «از 4 سال پیش حامد حدادی را بخوبی می‌شناسم. نباید از شاغل بودن این بازیکن درNBA براحتی گذشت. او می‌تواند به درجات بسیار بالاتری برسد، بخصوص این‌که فاصله حدادی تا بهترین‌های لیگ حرفه‌ای آمریکا قابل کم کردن است.»

ماتیچ در روزهای قبل از بازی‌های چین نگران نیمکت نشینی حدادی و تاثیر منفی آن روی تیم ملی بود: «حامد آماده نیست. نیمکت نشینی در ممفیس روحیه او را خراب کرده است و ما باید حدادی را به بازی‌ها برگردانیم.»

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال بعد از پایان جام ملت‌ها با این تعبیر که «بسکتبال بازی مغز‌هاست» به تحلیل بازی‌های ایران پرداخت و در گزارش خود بازی حامد حدادی را ستایش کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: «حدادی و یارانش ثابت کردند تاکتیک‌های زیادی می‌توانند در بازی اجرا کنند و با تغییرات حین بازی مشکلاتی را برای تیم‌ها به وجود می‌آورند، در حالی که مرکز ثقل برنامه‌ها حدادی است.»

پیش از بازی‌های چین، حدادی در جریان برگزاری مسابقه‌های بسکتبال لیگ تابستانی آمریکا Summer League در گفتگوی اختصاصی با سان لاس وگاس در مورد استقبال ایرانیان می‌گوید: «هموطنانم در ایران واکنشی از نوع ویژه و خاص نسبت به من داشتند. من انتظار چنین واکنشی را از سوی هموطنانم نداشتم. فکر می‌کنم حضور در NBA نگاه آنها نسبت به من را این‌گونه تغییر داده است.»

او از تفاوت‌های بسکتبال ایران و آمریکا گفت: «بسکتبال برای من در ایران بسیار ساده بود، اما اینجا در آمریکا شرایط فرق می‌کند. بسکتبالیست‌های شاغل در آمریکا خیلی سریع‌تر از ما و دیگر آسیایی‌ها بازی می‌کنند. فکر می‌کنم برای آن‌که بتوانم عملکرد بهتری در بسکتبال آمریکا داشته باشم به مدت زمان بیشتری نیاز دارم.»

در روز مصاحبه مطبوعاتی که فدراسیون بسکتبال برای حدادی ترتیب داده بود بازیکن ملی پوش ما درباره تفاوت بازیکنان اروپا با آمریکا گفته بود: «مهم‌ترین تفاوت، شوت بازیکنان اروپایی نسبت به بازیکنان آمریکایی است. اروپایی‌ها شوت خوبی دارند و فکر می‌کنم در آینده بر تعداد آنها درNBA افزوده شود.» در تیم ملی ایران می‌توانیم از «مثلث آتشین» نام ببریم که با وجود کامرانی، نیکخواه بهرامی‌ و حدادی ساخته می‌شود.

این مثلث ما را به یاد مثلث ویرانگر در تیم شیگاگو بولز می‌اندازد. دوران پر فروغ بولز با جردن، پیپن و رادمن چند قهرمانی پی در پی را برای این تیم به دنبال داشت و کمی‌ دورتر در آسیا شاهد مثلث آتشین تیم ملی هستیم که دوران پر فروغ بسکتبال ایران را به ارمغان آورده است.

بدون آن‌که بخواهیم زحمات دیگر بازیکنان را در تیم ملی نادیده بگیریم، اما تیم‌های 3 نفره در قالب هر تیمی‌ نقش بسزایی دارند. مثل هولدن، خریاپا و کریلنکو در روسیه یا کالدرون، گارباخوسا و گسول در اسپانیا و... آنها می‌توانند از تجربه کسب شده از این بازی‌ها در آینده بسیار بهره ببرند.

خوشبختانه بسکتبال ایران در هر پست، پنج شش بازیکن نزدیک به هم دارد. آنها می‌توانند براحتی در پست‌های غیرتخصصی هم بازی کنند. به قول ماتیچ صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد حدادی از جمله این نفرات هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها