مازندران،‌ سهیل جانی‌پور - خبرنگار جام‌جم: ماه رمضان در فرهنگ عامه ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و در تمامی شهرهای کشور ماهی مقدس به شمار می‌رود. از جمله آداب و رسوم و اعتقادات مردم، در این ماه نذورات مختلفی است که مردم به آن توجه خاصی دارند. مردم استان مازندران برای برآورده شدن آرزوها و تربیت معنوی در 30 روز مانده به ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن به پیشواز این ماه می‌روند. در مازندران افرادی که حاجتی داشته باشند، برای برآورده شدن آن نذر ختم انعام می‌کنند و برای این کار از کسانی که در قرائت قرآن تبحر دارند، دعوت می‌کنند و به هنگام خواندن قرآن مقداری نمک، چند قرص نان و چند ظرف آب در سینی بزرگی می‌گذارند و در مجلس قرار می‌دهند. پس از خواندن سوره انعام افراد روزه خود را با غذاهایی که در سینی قرار دارد باز می‌کنند و نان‌های باقی‌مانده را به عنوان تبرک در سفره نان قرار می‌دهند تا برکت پیدا کند و در ادامه صاحب مجلس سفره افطار را پهن می‌کند.
کد خبر: ۲۷۷۳۳۶

سحرخوانی: سال‌های دور در مازندران رسم بود افرادی که فرزند پسر می‌خواستند نذر می‌کردند که در طول ماه مبارک رمضان مردم را برای خوردن سحری بیدار کنند، به این صورت که یک پیت حلبی خالی به گردن خود می‌آویختند و با چوب به آن ضربه می‌زدند تا مردم برای سحری بیدار شوند. بسیاری از مردم مازندران در ماه مبارک رمضان تا سحر نمی‌خوابند، زیرا نماز نافله شب می‌خوانند و به ویژه مناجات حضرت امیر در مسجد امیر را به نام مولا یا مولا زمزمه می‌کنند. مردم برخی از روستاهای استان مازندران یا با صدای خروس و یا با سحر‌خوانی آواز‌خوانان خود را برای سحر آماده می‌‌کنند. ساک با کوکو، تخم‌مرغ و برنج و در قدیم نیز قرقناق از غذاهای محلی مازندران بود که اعتقاد داشتند خوردن این غذاها در سحر مانع گرسنگی و ضعف در طول روز می‌شود. دعوت از اقوام و فامیل به افطاری یکی از مهم‌ترین مراسمی است که مردم مناطق مازندران به آن پایبند هستند.

نذر حلوا: نذر حلوا از دیگر نذورات مردم این منطقه است، در شب 15 ماه مبارک رمضان نیز زنان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) قند، چای، خرما و زغال را به عنوان نذر به مسجد می‌برند که این کار تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

همچنین در کنار این مواد حلوا، آش، زولبیا و بامیه سنتی، فرنی، آبگوشت و باقلای پخته با پلو به میان روزه‌داران می‌برند. قدیم در ساری در زمان افطاری هر کسی که نذر داشت، مجمعی از کل نذورات خود را به عنوان افطاری درست می‌کرد و به زندان شهر می‌برد.

روزه‌سری: کسانی که در مازندران برای نخستین بار به سن تکلیف می‌رسند و روزه می‌گیرند تا زمانی که از جانب بزرگ‌ترها هدیه‌ای نگیرند، افطار نمی‌کنند. معمولا این هدایا شامل چادر نماز و طلاجات برای دختران و پول و انواع نقره‌جات قدیمی برای پسران است که در فرهنگ این استان به روزه سری معروف است.

وداع با ماه مبارک رمضان: این مراسم در مازندران از شب 27 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. در این شب‌ها مداحان و مبلغان دینی ندای خوش‌‌ الوداع یا رمضان، الوداع شهر نور و القرآن را سروده و با اشعار زیبایی از سروده‌های محلی با ماه رمضان وداع می‌کنند و برای ورود به ماه شوال و بزرگ‌ترین عید اسلامی آماده می‌شوند. در این ماه فوت کردن به قند و بستن گره به نخ هنگام خواندن دعای جوشن کبیر و دادن آن به مریض برای شفا نیز رسم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها