آنکارا روز گذشته احمد داوود اوغلو ، وزیر امور خارجه خود را برای میانجیگری در حل بحران پیش آمده در روابط عراق و سوریه که متعاقب انفجارهای اخیر بغداد شکل گرفت به‌ پایتخت عراق اعزام کرد تا بعد از مذاکره با مسوولان عراقی راهی دمشق، پایتخت سوریه شده و مذاکرات خود را با مسوولان سوری ادامه دهد.
کد خبر: ۲۷۶۸۱۹

شواهد و قرائن نشان می‌دهد عراق همچنان بر موضع خود در قبال سوریه اصرار می‌ورزد و اعتراف‌های یکی از افراد بازداشت شده تبعه عربستان‌سعودی ،‌مقامات این کشور را در پیگیری خواسته‌های خود مصمم‌تر کرده است.

این تبعه سعودی در اعترافاتی ادعا کرده در پادگان نظامی لاذقیه سوریه و تحت نظارت افسران اطلاعاتی سوری آموزش‌های نظامی و دینی را فرا گرفته و از طریق مرز آلبوکمال به همراه سه نفر دیگر (یک سعودی‌تبار، یک لیبیایی و یک تبعه الجزایر) وارد خاک عراق شده بود، در استان دیاله استقرار یافته و از سوریه و عربستان‌سعودی کمک مالی دریافت می‌کرده است.

علاوه بر آن سطام فرحان، یکی از دو متهم اصلی در انفجارهای اخیر از سران حزب بعث در منطقه مقدادیه در استان دیاله بوده که نیروهای آمریکایی در سال 2004 برای دستگیری او مبلغ 2500 دلار پاداش مالی اختصاص داده بودند.

این فرد بعد از انجام عملیات تروریستی مختلف در دیاله توانست از دست نیروهای عراقی گریخته و به سوریه فرار کند.

دولت عراق بعد از انفجارهای 19 آگوست گذشته بغداد که به «چهارشنبه سیاه» معروف شده محمد یونس الاحمد و سطام فرحان، دو عضر سابق حزب منحله بعث عراق را متهم اصلی در این انفجارها معرفی کرده و از سوریه خواسته است که این دو متهم عراقی را تحویل دهد اما سوریه این اتهامات را رد کرد و خواستار ادله و مدارک بیشتر و موثق‌تر شده است.

در چنین فضایی که دو کشور سفرای خود را از پایتخت دیگری فراخوانده و عراق تهدید کرده موضوع انفجارهای چهارشنبه سیاه را به دادگاه بین‌المللی می‌کشاند، داووداوغلو برای میانجیگری وارد این پرونده «گره‌خورده» شده است.

احمد داووداوغلو حامل سه پیشنهاد برای طرفین نزاع یعنی عراق و سوریه است؛ نخست ارائه دلایل موثق و مدارک مستند توسط عراق مبنی بر دست داشتن افراد مقیم سوریه در عملیات تروریستی در عراق، دوم تلاش آنکارا برای متقاعد کردن بغداد به دست کشیدن از طرح شکایت در مراجع بین‌المللی و سوم برگزاری نشستی فوری بین وزرای خارجه عراق و سوریه در نزدیک ترین زمان ممکن .

سوال این است که آیا ترکیه که خود طی سال‌های گذشته متهم به اقدامات پشت پرده علیه روند سیاسی در عراق است و آخرین مورد آن امضای پروتکل محرمانه اخیر بین آمریکا و گروه‌های مسلح بعثی در استانبول ترکیه بود، می‌تواند در این بحران نقش میانجی حقیقی، بی‌طرف و قابل اعتماد را بازی کند؟

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها