نماینده امریکا خطاب به کرزای:

تقلب در انتخابات محکوم است

کاخ سفید پس از دیدار بین «ریچارد هالبروک»، فرستاده ویژه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «حامد کرزی»، رئیس جمهوری افغانستان هرگونه تقلب احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته گذشته افغانستان را محکوم کرد.
کد خبر: ۲۷۶۰۹۶
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌‌ «میچل هامر»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد این کشور هر گونه تخلف و تقلب در انتخابات را محکوم می‌کند.

وی تاکید کرد: «نتیجه این انتخابات باید نمایان‌گر خواسته مردم افغانستان باشد و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.»

هامر در عین حال گفت: «ساز و ‌کارهایی برای برخورد با موارد تخلف وجود دارد که کمیسیون بررسی شکایات انتخابات یکی از آنها است و باید اجازه دهیم این کمیسیون و بخش‌های دیگر کار خود را انجام دهند.»

وی تاکید کرد که آمریکا همچنان مقام‌های افغان را تشویق می‌کند تا اقدامات جامع‌ و قاطعی برای مقابله با تقلب انجام دهند.

روز جمعه هم «ریچارد هالبروک» پس از مطرح شدن ادعاهای گسترده درمورد تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر افغانستان، در دیدار با «حامد کرزی» با وی مشاجره لفظی کرد.

هالبروک در این دیدار نگرانی‌های آمریکا درباره تقلب و دستکاری صندوق‌های رای را مطرح کرد و گفت که برگزاری دور دوم انتخابات می‌تواند این فرآیند را اعتبار بیشتری بخشد.

وی به‌خاطر نگرانی‌هایی که درباره فرآیند رای‌گیری دارد، پیشنهاد کشیده شدن انتخابات به دور دوم را دو بار مطرح کرد.

یک مقام آمریکایی تصریح کرد که هالبروک در دیدار با کرزی و دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان تاکید کرد که واشنگتن در این رقابت‌ها بی‌طرف است. 

کمیسیون انتخابات افغانستان هم اعلام کرد که حدود دو هزار و 207 شکایت در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری هفته گذشته دریافت کرده است.

این کمیسیون در بیانیه خود آورده است که از بین این شکایت‌ها یک هزار و 140 شکایت مربوط به روز رای‌گیری است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات که توسط سازمان ملل متحد منصوب شده است و دارای اعضای افغان و غیرافغان است در ادامه اعلام کرده است که 270 شکایت مهم در مورد انتخابات دارد که اگر اعتبار آنها ثابت شود می‌تواند تاثیر مهمی بر نتیجه انتخابات بگذارد.

بحث و گفت‌وگوها درباره دیدار میان هالبروک و کرزی پس از آن اوج گرفت که نگرانی‌ها راجع به تخلف در انتخابات افغانستان و مشارکت کم‌رنگ مردم در این انتخابات شدت پیدا کرد. افزایش شمار تلفات سربازان آمریکایی و سایر نیروهای بین‌المللی در افغانستان نیز در علنی شدن این دیدار موثر بود.

شورای امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر درباره دیدار میان هالبروک و کرزی که ظاهرا یک روز پس از انتخابات صورت گرفته است خودداری کرد. با این وجود شورای امنیت ملی آمریکا وعده داد که همچنان مراقب تخلفات انتخاباتی در افغانستان باشد.

این در حالی است که یکی از مقامات آمریکایی مطلع از برگزاری دیدار میان هالبروک و کرزی که خواست نامش فاش نشود، در این‌باره گفت: «فرستاده آمریکا به گفت‌وگو درباره ادعاهایی پرداخت که راجع به وقوع تقلب گسترده در انتخابات مطرح می‌شود.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها