تاخیر دوباره دیسکاوری

شاتل‌ها در راه بازنشستگی

پرتاب شاتل فضایی دیسکاوری که قرار بود چهارشنبه گذشته راهی ملاقات با ایستگاه بین‌المللی فضایی شود، ‌بار دیگر به تاخیر افتاد.
کد خبر: ۲۷۶۰۹۲

علت این دومین تاخیر پرتاب شاتل، نقص فنی در سیستم اتصالات تانک اصلی سوخت آن اعلام شده است. این تاخیر که برای بار دوم و به علت بروز نقص فنی رخ می‌دهد احتمالا باعث خواهد شد برنامه تمدید پروازهای شاتل‌های فضایی با چالش جدی مواجه شود.

بر اساس برنامه اولیه پرواز‌های شاتل‌های فضایی، قرار بود این پروازها پس از تکمیل ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال 2010 میلادی برای همیشه متوقف شود، اما پس از چندین ماموریت موفق و بویژه پس از ماموریت موفق تعمیر تلسکوپ فضایی هابل، برخی کارشناسان پیشنهادی را که به باراک اوباما پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری ارائه کرده بودند، در دستور بررسی مجدد قرار دادند. بر اساس این پیشنهاد تا زمانی که نسل جایگزین شاتل‌های فضایی، ‌یعنی فضاپیماهای آرس) عملیاتی بودن خود را ثابت نکرده اند،‌ به کارخود ادامه دهند.

اما با تاخیرهای پیاپی و نقص‌های فنی به نظر می‌رسد این طرح مسکوت گذاشته شود و شاتل‌ها برای همیشه بازنشسته شوند.

شاتل فضایی دیسکاوری قرار بود در سفری 13روزه که 7فضانورد آن را همراهی می‌کردند محموله‌های غذایی و تجهیزات لازم را برای تکمیل ایستگاه فضایی بین‌المللی به آن حمل کند.

شاتل‌های فضایی یکی از کارآمدترین ابزارهای حمل و نقل فضایی به شمار می‌روند که خدمات زیادی به توسعه دانش فضایی انجام داده‌اند و از جمله آن می‌توان به ایفای نقش موثر در ساخت ایستگاه بین‌المللی فضایی، ‌قرار دادن ماهواره‌ها و رصدخانه‌های فضایی مهم همچون هابل در مدار زمین و انجام آزمایش‌های مختلف در شرایط بی‌وزنی اشاره کرد، اما سفر این فضا پیما‌ها همیشه هم پروازی آرام نبوده و 2 بار با وقوع فاجعه‌هایی، فضانوردان این شاتل‌های فضایی جان خود را از دست داده‌اند.

فضاپیمای چلنجر به دلیل نقص فنی سیستم سوخت‌رسانی، ‌دقایقی پس از پرتاب منفجر شد و شاتل فضایی کلمبیا هنگام بازگشت به زمین به دلیل نقصی که هنگام پرتاب برای سپر حرارتی آن پیش آمده بود در جو زمین منفجر شد و در هر 2حادثه در مجموع 14‌نفر از دانشمندان و فضانوردان کشته شدند.

پوریا ناظمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها