توت فرنگی برای قلب و مغز مفید است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
کد خبر: ۲۶۹۳۶۷

به گزار ش واحد مرکزی خبر، توت فرنگی قلب را محافظت می کند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، همچون یک آنتی اکسیدان عمل می کند و برای مغز مفید است.

محققان علوم پزشکی در مرکز سلامت سالمندان دریافتند زنانی که بیش از یک بار در ماه از این میوه استفاده می کنند به میزان شانزده ممیز دو دهم درصد کمتر از دیگران به بیماری کاهش قوای حافظه و آلزایمر مبتلا می شوند.

نتایج بررسی این محققان در نشستی علمی در مونترری در کالیفرنیای امریکا ارائه شده است.

محققان می گویند زنان مسنی که از این میوه به طور مرتب استفاده می کردند، کمتر به آلزایمر مبتلا شده بودند.

بیماری آلزایمر که توسط پزشکی آلمانی به همین نام کشف شد، در واقع نوعی اختلال حافظه محسوب می شود که در سنین بالا روی می دهد.

مغز ما از میلیون ها سلول عصبی تشکیل شده است و هر دسته از این سلول های عصبی با هم یک بخش را تشکیل می دهند و هر بخش عهده دار یک مسئولیت است به عنوان مثال بخش بینایی که در ناحیه پشت سری قرار گرفته، مسئول بررسی اطلاعاتی است که از چشم ها آمده است؛ بدین ترتیب ما تشخیص می دهیم که چه دیده ایم.

این سلول های عصبی برای بررسی و انتقال اطلاعات با یکدیگر و با بخش های دیگر در ارتباطند، این ارتباط به صورت جریان الکتریکی کوچکی است که از یک سلول به سلول بعدی انتقال پیدا می کند اما چون این سلول ها به یکدیگر نچسبیده اند، بین آنها یک فضای خالی کوچک وجود دارد.

این فضای خالی کوچک توسط یک ماده شیمیایی مخصوص پر می ‌شود که انتقال جریان الکتریکی بین سلول ها را سریع تر و آسان تر می کند.این ماده شیمیایی مخصوص که "سروتونین" نام دارد، توسط خود مغز ترشح می شود.

با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول ها، ترشح این ماده شیمیایی یا سروتونین کاهش می یابد، بدین ترتیب ارتباط بین سلولی و انتقال اطلاعات دچار مشکل می شود.

این مشکل بیش از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می دهد.

خاطره ها ترکیبی هستند از یادآوری دیده ها و شنیده ها و احساسات که براى یادآوری آن ها مغز نیاز به برقراری یک ارتباط پیچیده سلولی بین همه بخش ها دارد به همین دلیل با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونین در مغز، خاطره ها کمرنگ یا فراموش می شوند.

در بیماری آلزایمر ترشح سروتونین به شدت کاهش می یابد اما این مسئله همیشه به علت پیر شدن سلول ها نیست.

سکته مغزی که باعث از دست رفتن بخشی از سلول های مغز می شود یا شوک عاطفی پس از فوت عزیزان می توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.

آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می کند.

بیماری آلزایمر متاسفانه درمانی ندارد اما می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها