گپی با هنرمندان استان‌ها

کوی نوجوانی در سفر به گلستان

رابعه اخلومدی، متولد گرگان است و 37 سال سن دارد. لیسانس علوم اجتماعی و تهیه‌کننده و نویسنده برنامه کودک و نوجوان در استان گلستان است؛ گلستانی که فخر می‌فروشد به جهان‌نما و خوش‌ییلاق.او تهیه‌‌کننده بچه‌ها سلام، کوی نوجوانی، پیام سلامت و برنامه خانوادگی «خانه ما» است.
کد خبر: ۲۶۸۷۳۰

خانم اخلومدی دوست دارم گفتگو را با شعری در وصف گلستان شروع کنید.

خیلی خوب است. فقط باید یک دقیقه به من فرصت بدهید (فکر می‌کند) آها یادم آمد:

دشت گرگان دشت گرگان / ای تو را سرسبز دامان

خوشه‌های گندمت پربار / بوته‌های پنبه‌ات سرشار

چون قطار آرام می‌لغزد / به روی خط آهن

پهن دشتت می‌کشد / هر سوی، دامن

چشم‌های مهربان مردمانت / خیر مقدم‌های گرم کودکانت

می‌رساند هر نفس دل را نویدی / می‌دمد در جان امیدی

الان در حال تهیه چه برنامه‌ای هستید؟

الان برنامه «کوی نوجوانی» را تهیه می‌کنم. این برنامه روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت چهار و نیم بعدازظهر از صدای مرکز گلستان پخش می‌شود.

کوی نوجوانی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

کوی نوجوانی از چند کوچه تشکیل شده. کوچه‌هایی مثل کوچه دانستنی‌ها، کوچه مشاهیر، کوچه حکایت، کوچه بالندگی شعر و ... هدف از این برنامه ارتباط نزدیک با نوجوانان 12 تا 15 ساله گلستانی است و البته استفاده از تجربیات موفق نوجوان‌های این استان. این برنامه را نوجوان هنرمندی به نام کیانا یازرلو اجرا می‌کند.

گویا برنامه دیگری هم برای کودکان در دست تولید دارید.

بله، برنامه بچه‌ها سلام که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 30/15 بعدازظهر پخش می‌شود. این برنامه برای کودکان 7 تا 12‌‌ساله در نظر گرفته شده و در هر برنامه بخش متنوعی از قبیل قصه، ضرب‌المثل و آشنایی با کتاب‌های کودک را دارد.این برنامه را خانم‌‌ها هانیه بنیامین، فریماه بختیاری و فاطمه صمیمی اجرا می‌کنند.

شما در برنامه‌هایتان از موسیقی ترکمنی استفاده می‌کنید یا موسیقی ایرانی؟

ما اگه لازم باشد از موسیقی ترکمنی هم استفاده می‌کنیم ولی از موسیقی ایرانی، موسیقی سنتی و موسیقی مخصوص کودکان و نوجوانان بیشتر استفاده می‌کنیم.

موسیقی در استان ما بسیار متنوع است مثل موسیقی کتولی، ترکمنی، خراسانی و حتی سیستانی. حضور اقوام مختلف، مهاجرت یا کوچ اجباری در این تنوع تاثیرگذار بوده. در این منطقه رابطه نزدیکی بین موسیقی و مظاهر طبیعی مثل صدای حرکت اسب، صدای کوبیدن شانه قالیباف برقالی، صدای پرندگان مختلف و حرکت آب در رودها و ... وجود دارد.

اولین برنامه‌ای که در مرکز گلستان نوشتید یا ساختید به خاطر دارید؟

بله. اولین برنامه‌ای را که نوشتم در سال 76 بود و اولین برنامه‌ای که تهیه‌کنندگی کردم در سال 78 بود. الان علاوه بر برنامه بچه‌ها سلام و کوی نوجوانی برنامه‌ دیگری هم در دست تهیه دارم به نام «خانه‌ ما.» این برنامه هر روز ساعت 10 صبح پخش می‌شود و شامل قسمت‌هایی مثل تازه‌های پژوهش، ریزه‌کاری‌های خانه‌داری، پزشکی و سلامت و آشپزی است.

در بخش ریزه‌کاری‌های خانه‌داری خانم‌ها با فوت و فن جدید خانه‌داری آشنا می‌شوند و با اطلاعاتی که کسب می‌کنند کارهای مربوط به خانه و محیط کار خود را بهتر، آسان‌تر و در مدتی کوتاه‌تر انجام می‌دهند. تزئین منزل، لکه‌زدایی، گل‌آرایی، گیاه و گل‌پروری، تعمیرات کوچک خانگی، مبارزه با حشرات خانگی و ... نسخه‌های مفیدی است برای بهتر کردن زندگی.

معصومه پارسامهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها