گفت وگو با مهدی شیری، هافبک جدید سرخپوشان

تولدی‌‌ دوباره ‌‌در ‌‌پرسپولیس

در اولین دوره لیگ برتر فوتبال در برق شیراز آنقدر خوب کار کرد که به عنوان پدیده مطرح شد و پایان همان فصل در فهرست بازیکنان مورد نظر علی پروین قرار گرفت، اما مهدی شیری با برق شیراز قرارداد داشت و نمی‌توانست آزادانه درباره این انتقال تصمیم بگیرد. پس از آن در مقاطع مختلف باز هم مورد نظر باشگاه پرسپولیس بود، اما این باشگاه هرگز در جلب رضایت مسوولان برق شیراز برای دریافت رضایت‌نامه شیری موفق نبود تا این که به استقلال اهواز منتقل شد و از آنجا با تصمیم 2 باشگاه همنام به طور قرضی به استقلال تهران پیوست. مهدی شیری پس از استقلال چون با برق شیراز همچنان قرارداد داشت، فصل پیش را در این تیم سپری کرد و برای لیگ نهم به عنوان بازیکن آزاد در حالی که با باشگاه استقلال به توافق رسیده و حتی قرارداد داخلی هم امضا کرده بود به دلیل مسائلی که خودش به عنوان سوءتفاهم با مدیرعامل استقلال از آن یاد می‌کند این قرارداد را به هم زد و به پرسپولیس پیوست تا سرانجام پیراهن تیمی را که می‌گوید از کودکی به آن علاقه داشته است، بر تن کند. او در 30 سالگی امیدوار است پس از یک فصل درخشش در پرسپولیس، علی کریمی دیگری برای تیم ملی فوتبال کشورمان شود. گفتگوی ما با هافبک جدید پرسپولیس را بخوانید.
کد خبر: ۲۶۷۹۰۳

در چند فصل اخیر بجز زمانی که به استقلال پیوستی اغلب هنگام نقل و انتقالات در فهرست پرسپولیس قرار داشتی. چرا این امکان تابه حال برایت فراهم نشد؟

در سال‌های گذشته شرایطی بود که نمی‌توانستم خودم به تنهایی تصمیم بگیرم، چون با باشگاه برق شیراز قرارداد داشتم. پیشنهاد پرسپولیس هم که در مقاطع مختلف یعنی زمان حضور آقایان پروین، غمخوار و انصاری‌فرد مطرح می‌شد خیلی با جدیت پیگیری نمی‌شد و بیشتر در حد حرف و پیشنهاد باقی می‌ماند. باشگاه برق هم براحتی رضایت نمی‌داد تا این که پرسپولیس را این فصل به عنوان بازیکن آزاد انتخاب کردم تا به نوعی محبت هواداران این تیم را که حتی در زمان حضور در استقلال هم به من لطف داشتند، جبران کنم.

اما پیش از پرسپولیس با استقلال قرارداد داخلی هم بسته بودی؟

بله. اول استقلال با من مذاکره کرد. من هم قرارداد یکساله داخلی بستم، اما پس از آن مشکلاتی به وجود آمد و صحبت‌هایی شد که به نظرم بیشتر سوءتفاهم بود، من هم با آقای واعظ آشتیانی صحبت کردم و دلایلم را برای فسخ قرارداد مطرح کردم. وی هم دیدگاه خود را گفت و چون قلبا راضی نبودم که ادامه دهم با توافق، قرارداد را به هم زدیم.

تا چند سال پیش انتقال از استقلال به پرسپولیس یا برعکس چندان جا نیفتاده بود. این موضوع حتی از دید بیشتر هواداران 2 باشگاه یک گناه نابخشودنی تلقی می‌شد، اما ظاهرا این مسائل در فوتبال ما حل شده است. درست است؟

دقیقا. به هر حال وقتی می‌گوییم فوتبال حرفه‌ای باید این مسائل طبیعی باشد. قبلا این حساسیت‌ها بود، اما الان طرفدار هم منطقی فکر می‌کند. هواداران از تیم خودشان حمایت می‌کنند و بازیکن‌ها هم جزیی از تیم هستند. بازیکن حق دارد برای پیشرفت خودش تیم را انتخاب کند. این حساسیت‌ها کم شده است، اما در مورد خودم نه این که حالا پرسپولیسی شده‌ام بگویم، بلکه من از همان زمان که فوتبال را شروع کردم دوست داشتم پیراهن پرسپولیس را بپوشم، اما به هر حال تا امروز قسمت نشده بود.

همان زمان که از پرسپولیس پیشنهاد جدی داشتی، چند تیم دیگر هم خواهان جذب شما بودند. چرا برق موافقت نمی‌کرد؟

من از سال 79 تا 82 از پرسپولیس پیشنهاد داشتم، یعنی در آن مقطع خیلی مورد نظر کادر فنی بخصوص آقای پروین بودم، چون خیلی دلم می‌خواست به پرسپولیس بروم. برای هیچ پیشنهاد دیگری تمایل نشان نمی‌دادم. به همین علت برق هم چندان مایل به جدایی من نبود تا این که به استقلال اهواز رفتم و به خاطر شرایط به استقلال تهران پیوستم.

خیلی‌ها معتقدند برای پیوستن مهدی شیری به پرسپولیس کمی دیر شده است. شاید اگر همان زمان به این تیم می‌آمدی مسیر ورزشی زندگی‌ات تغییر می‌کرد. با این نظر موافقی؟

نه. به نظر من ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. به هر حال من تمام سعی خودم را می‌کنم که در پرسپولیس تولد دوباره‌ای داشته باشم. درست است که 30 سال دارم، اما اگر بخواهم می‌توانم با یک فصل درخشش در پرسپولیس احیا شوم. مطمئن باشید آنقدر انگیزه دارم که قول می‌دهم در این مدت، علی کریمی دیگری برای تیم ملی بشوم.

پس به دعوت شدن دوباره به تیم ملی هم امیدواری؟

اصلا یکی از اهدافی که به پرسپولیس آمدم همین است. می‌خواهم حقی را که 2 سال گذشته نتوانستم بگیرم یا بهتر بگویم حقی را که به من ندادند بگیرم و شک ندارم که می‌توانم موفق شوم.

با این همه امیدواری. حتما از موفقیت پرسپولیس مطمئن هستی، اما این تیم هنوز کار جدی خود را آغاز نکرده و حتی سرمربی‌اش را هم نمی‌شناسد. وضعیت تیم را چطور می‌بینی؟

درست است که ما کمی دیر شروع کردیم، اما روز به روز وضعیت بهتر می‌شود، به تعداد بازیکنان افزوده می‌شود و آقای عابدزاده هم تمرین‌های خوبی را انجام می‌دهند. وقتی سرمربی خارجی هم بیاید و کادر فنی کامل بشود مشکلی باقی نمی‌ماند. به هر حال بازیکنان هم حرفه‌ای هستند و می‌دانند دیگر وقتی برای استراحت نیست و باید 2 برابر تمرین کنند تا جبران روزهای از دست رفته بشود.

ظاهرا علی کریمی هم با مسوولان باشگاه به توافق رسیده است. با ماندن او فکر نمی‌کنی در سایه قرار بگیری؟

درست است که 30 سال دارم، اما اگر بخواهم می‌توانم با یک فصل درخشش در پرسپولیس احیا شوم. قول می‌دهم علی کریمی دیگری برای تیم ملی بشوم

زمانی که پرسپولیس را انتخاب کردم، می‌دانستم باید برای رقابت آماده باشم. من تجربه بازی در تیم بزرگ استقلال را دارم. ماندن یا نماندن هیچ کس تاثیری در کار من ندارد. من تمرین‌های خودم را انجام می‌دهم و سعی می‌کنم از هر کسی که آماده‌تر است چیزی یاد بگیرم. ضمن این که باید سرمربی بیاید و ببینم از چه سیستمی قرار است استفاده شود و هر بازیکن چه وظیفه‌ای دارد.

تجربه نشان می‌دهد خیلی روی بازی در پست تخصصی‌ات حساس نیستی. مشکلی با جابه‌جایی در میدان نداری؟

نه. من در طول سال‌هایی که فوتبال بازی کردم بارها در سه، چهار پست جابه‌جا شدم، مربی هر نظری داشته باشد سعی می‌کنم آن را پیاده کنم و اصراری ندارم که در پست تخصصی خودم بازی کنم.

تماشاگر از فوتبال تکنیکی لذت می‌برد و مهدی شیری را هم به عنوان یک بازیکن دریبل زن، تکنیکی و فانتزی می‌شناسد. این توقع کارت را در پرسپولیس سخت نمی‌کند؟

هواداران پرسپولیس که همیشه طرفدار فوتبال هجومی و روبه جلو هستند با این حرکات به وجد می‌آیند، حتی وقتی در برق بودم و مقابل پرسپولیس از این حرکات به نمایش می‌گذاشتم توسط آنها تشویق می‌شدم. طبیعی است دوست دارم آنها را خوشحال کنم، اما رضایت مربیان در اولویت است. تکنیک و حرکات فانتزی باید در چارچوب حرکات تیمی باشد. در مجموع ‌عقیده دارم هر وقت طوری باشم که از فوتبالم لذت ببرم تماشاگر و مربی هم ابراز رضایت می‌کنند. امیدوارم این اتفاق در پرسپولیس هم بیفتد.

تجربه بازی دوباره در کنار برادرتان مجتبی این بار در پرسپولیس؟

ما قبلا در برق کنار هم بازی کردیم. امیدوارم امسال هر دو در پرسپولیس سال خوبی را پشت سر بگذاریم. بالاخره مجتبی برای من یک کاری بکند و توپ‌ها را بفرستد جلو تا بلکه بتوانم خودی نشان بدهم (با خنده)‌.

در مورد سقوط برق هم صحبت کنیم. خیلی‌ها می‌گفتند از وقتی مهدی شیری مصدوم شد برق ضعیف شد و در نهایت هم نتوانست از سقوط، رهایی پیدا کند؛ برقی که ابتدای مسابقه‌ها خیلی خوب ظاهر شد و حتی چند هفته صدرنشین بود؟

نمی‌شود گفت چون من خوب بودم یا نبودم برق سقوط کرد. وقتی صدرنشین بودیم و پیروز می‌شدیم همه در این پیروزی‌ها شریک بودیم، وقتی هم مصدوم بودم من هم در شکست‌ها سهیم بودم، اما بعضی افراد به دنبال این بودند که تمام تقصیرها را گردن یک نفر بیندازند که این درست نیست. همان‌طور که نمی‌گوییم هیات مدیره و کادر مدیریتی مقصرند، آنها هم نباید بازیکنان را مقصر صددرصد بدانند و حتی جریمه کنند. ما همه مقصر بودیم.

علت افت برق چه بود؟

به نظر من برق از یک نیمکت قوی برخوردار نبود. وقتی بازیکنی به هر دلیلی از فهرست خارج می‌شد بازیکن مطمئنی جایگزینش نمی‌شد. حمید جعفری، محسن نیکخواه و مهدی کریمیان که مصدوم می‌شدند کسی نبود جای آنها را پر کند. ضمن این که حمایت‌های استانی هم در حد فصل پیش بود. ما با بودجه لیگ هفتم، ششم شدیم و در لیگ هشتم با همان بودجه سقوط کردیم. به هر حال باید تیم را در هر فصل تقویت کرد.

موضوع پیوستن به النصر عربستان و منتفی شدن آن چه بود؟

در قرارداد با برق شیراز آمده بود که در صورت پیشنهاد خارجی با پرداخت 100 میلیون تومان یکطرفه بازیکن آزاد می‌شدم. وقتی النصر پیشنهاد کرد من با باشگاه صحبت کردم، این 100میلیون را پرداختم و اجازه گرفتم، آنها هم ویزا را به سفارت فرستادند و مشکلی نبود تا این که به دلیل مسائل سیاسی غزه دولت عربستان اعلام کرد ویزا نداده است، در حالی که مدارک در فیفا رسما موجود بود که حتی تست پزشکی هم انجام داده بودم. به هر حال چون آنها قرارداد را فسخ کرده بودند و طبق قرارداد نمی‌توانستند این کار را انجام دهند محکوم شدند. من هم وکیل گرفتم که با پیگیری ایشان از فیفا موفق شدیم نامه بگیریم که طبق آن هر جا بخواهم بتوانم بازی کنم؛‌ البته باشگاه النصر عربستان باید غرامتی را هم پرداخت کند که هنوز این کار را نکرده است. این کل ماجرای پیوستن من به النصر بود.

پس برای لژیونر شدن خیلی خوش‌شانس نبودید؟

از این مسائل در فوتبال پیش می‌آید. همان زمان از الشعب امارات هم پیشنهاد داشتم که النصر را ترجیح دادم. برای لژیونر شدن در پرسپولیس شانس بیشتری دارم. همین که با پرسپولیس قرارداد بستم از یکی از تیم‌های اماراتی پیشنهاد شد که ترجیح دادم اصلا به آن فکر نکنم، چون دوست دارم در پرسپولیس بازی کنم و اگر پیشنهادی بود بعد تصمیم بگیرم.

آرزوی‌ حال حاضرت در فوتبال؟

برای من همین که با پرسپولیس قهرمان ایران شوم و به تیم ملی برسم هدف فعلی است و اگر محقق شود می‌توانم به اهداف بزرگتری فکر کنم.

سارا احمدیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها