گروه سیاسی: آخرین خبرها درباره تغییرات احتمالی در قوه قضاییه حاکی از آن است که بیشتر معاونان رئیس جدید قوه قضاییه انتخاب شده‌اند و البته این افراد از بین کسانی برگزیده شده‌اند که سابقه فعالیت قضایی مثبت در کارنامه خود را دارند. به گزارش مهر، شنیده‌ها حاکی از آن است که حجت‌الاسلام والمسلمینصادق لاریجانی، عضو فعلی فقهای شورای نگهبان که تا چندی دیگر به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه و جانشین آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی معرفی خواهد شد، تغییراتی را برای آغاز به کار خود در دستگاه قضایی برای مدیران فعلی قوه قضاییه در نظر گرفته است. این تغییرات که ساختار و برخی رویه‌های دستگاه قضایی را در بر خواهد گرفت نتیجه مشورت‌های گسترده تخصصی است تا تحولی جدید و موثر را در این قوه زمینه‌سازی کند.
کد خبر: ۲۶۶۴۹۳

بنا بر اطلاعات واصله، اغلب افرادی را که صادق لاریجانی به عنوان همکاران جدید خود در قوه قضاییه در نظر گرفته است، کسانی هستند که سابقه فعالیت در سیستم قضایی را در کارنامه خود دارند، البته چندین جابه‌جایی هم با آغاز به کار لاریجانی در بدنه اجرایی قوه قضاییه صورت خواهد گرفت. در عین حال افرادی از مدیران میانی دستگاه قضا را ترک گفته و برخی از مدیران جوان‌تر از حوزه‌های مختلف جذب این قوه مهم خواهند شد.

در این زمینه برخی شواهد ازاین موضوع حکایت دارد که حجت‌الاسلام دری نجف آبادی از دادستانی کل کشور خداحافظی کرده و احتمالا به عنوان یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان معرفی شود. همچنین حجت‌الاسلام علیزاده، معاون اداری و مالی قوه قضاییه از دیگر مسوولان دستگاه قضایی است که شنیده شده قصد دارد همراه با آیت‌الله هاشمی شاهرودی به مشهد مقدس عزیمت کند. از سوی دیگر سعید مرتضوی، دادستان تهران نیز در صورت رفتن از قوه قضاییه، به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت دادگستری در دولت دهم مطرح خواهد بود و حجت‌الاسلام صدیقی نیز از دیگر مسوولانی خواهد بود که از دستگاه قضایی خداحافظی می‌کند.

در این میان شنیده شده است که معاونت اولی قوه قضاییه در دوران آینده دستخوش تغییر خواهد شد و حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، معاون اول آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان دادستان کل کشور و جایگزین حجت‌الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی معرفی خواهد شد.

تاکنون اصلی‌ترین گزینه مطرح شده برای جانشینی رئیسی در سمت معاون اولی در قوه قضاییه حجت‌الاسلام نکونام، نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی است و در غیر این صورت، حجج اسلام مصطفی پورمحمدی و غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان دیگر گزینه‌ها مطرح هستند. البته مصطفی پورمحمدی در صورتی که به عنوان معاون اول انتخاب نشود، همچنان به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور مشغول به کار خواهد بود. یکی دیگر از جابه‌جایی‌هایی که در قوه قضاییه اتفاق خواهد افتاد آغاز به کار حجت‌الاسلام رازینی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور خواهد بود.

وی در حال حاضر رئیس دیوان عدالت اداری است.

در عین حال، برخی خبرها حاکی از آن است که عباسعلی کدخدایی و میر محمد صادقی، سخنگوی پیشین قوه قضاییه از دیگر افرادی هستند که در دستگاه قضایی مشغول به کار خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق لاریجانی که از چندی دیگر به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه کار خود را آغاز خواهد کرد، علاوه بر فعالیت‌های علمی و فقهی، سابقه یک دوره نمایندگی مردم استان مازندران در مجلس خبرگان را نیز در کارنامه خود دارد و همچنین از 25 تیر 1380 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان در حال فعالیت است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، صادق لاریجانی از فقهای خوشفکر، اندیشمند و صاحب ایده‌ای است که با توجه به عدم هرگونه ورود به حاشیه‌های عرصه سیاست و بهره‌مندی از چهره مستقل و علمی، از مناسب‌ترین گزینه‌های مدیریت دستگاه قضایی به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها