گزارش هیات ویژه رییس جمهوری برای رسیدگی به مسئله فوت خانم زهرا کاظمی منتشر شد.
کد خبر: ۲۶۵۹۱
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) متن کامل این گزارش که تقدیم رییس جمهور شده و نسخهای از آن به ایسنا با نمابر ارسال شده است ؛ در پی میآید:
به دنبال دستور رییس جمهوری ، کمیته پیگیری با عضویت وزرای اطلاعات ، دادگستری ، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله کار خود را آغاز کرد و در مرحله نخست از دستگاههای ذیربط خواست تا گزارشهای کارشناسی و فنی خود را به کمیته ارائه نمایند.
بر این اساس وزارتخانههای اطلاعات ، دادگستری و کشور با استفاده از همکاریهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، نیروی انتظامی و سازمان پزشکی قانونی گزارشهای مربوط را تهیه و در اختیار کمیته قرار دادند.
اعضای کمیته ویژه تحقیق رییس جمهوری و کارشناسان و مشاوران طی 7 جلسه بحث و بررسی نتایج تحقیقات خود در جلسهای که از ساعت 6:30 تا 10:30 صبح روز 28/4/82 در محل دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد ، جمع بندی کردند و آن را در چهارده صفحه به حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی ، رییس جمهور محترم تقدیم نمودند که متن آن بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

در پی انتشار خبر فوت خانم زهرا کاظمی، خبرنگار و عکاس ایرانی - مقیم کانادا - که روز شنبه 21/4/82 و به دنبال دستگیری و سپس بستری شدن وی در بیمارستان روی داد ، طی دستوری از سوی رییس جمهوری محترم به تاریخ 22/4/82 کمیتهای مرکب از آقایان احمد مسجد جامعی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ، حجهالاسلام و المسلمین موسوی لاری (وزیر کشور) ، حجهالاسلام و المسلمین یونسی (وزیر اطلاعات) و حجهالاسلام و المسلمین شوشتری (وزیر دادگستری) ، مامور رفع ابهامها و روشن ساختن قضیه و عوامل موثر در آن و اعلام به ایشان و افکار عمومی شدند.
این گزارش ، در برگیرنده دستآورد هفت جلسه متعدد هیات ویژه و کمیته کارشناسی و تیمهای پزشکی ، اطلاعاتی ، امنیتی و انتظامی و قضایی است و با نتیجهگیری ، پیشنهادها و ملاحظات پایان میپذیرد.
الف: زهرا کاظمی کیست؛
زهرا (زیبا) کاظمی ، نام پدر احمد ، به شماره شناسنامه 2116 و تبعه ایران در سال 1327 در شیراز به دنیا آمد.
وی در ایران موفق به دریافت مدرک لیسانس در رشته سینما شد و 29 سال قبل در فرانسه اقامت گزید و از دانشگاه سوربن دکترای هنر گرفت.
در فرانسه با همسر ایرانیاش ، محمد علی هاشمی ، اختلاف پیدا کرد و یکسال پس از تولد تنها فرزندش سلمان (استفان) ، از شوهر جدا شد.
خانم کاظمی به عنوان خبرنگار عکاس به طور آزاد فعالیت میکرده و با نشریاتی مانند رکتو ورسو (Recto Verso) ، گازت دوفم (Gazotto de femme) و گلوب اند میل (Globe and Mail) چاپ کانادا و نیز موسسه عکس انگلیسی کمراپرس (Camera Press) همکاری داشته است.
مشارالیها در آبان ماه 1380 ، برای نخستین بار فعالیت خبری خود را در ارتباط با ایران آغاز کرد. او در این تاریخ با معرفی روزنامه گازت دوفم و گذرنامه ایرانی جهت عزیمت به افغانستان به اداره کل مطبوعات و رسانههای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرد.
این اداره کل با هماهنگی مراجع قانونی ذیربط ، وی را در تاریخ
20/9/80 به مرز دوغارون معرفی کرد و برای بازگشت او از افغانستان در تاریخ 27/9/80 اقدام نمود. او سپس در تاریخ 21/3/81 از ایران خارج میشود و دوباره در تاریخ 1/2/82 به کشور باز میگردد.
وی در تاریخ 3/2/82 با معرفی اداره کل مطبوعات و رسانههای خارجی و هماهنگی قرارگاههای نظامی ذیربط از مرز پرویزخان عازم سلیمانیه میشود و در تاریخ 29/2/82 از همان مرز ، اما بدون اطلاع این اداره کل به کشور باز میگردد.
مشارالیها پس از بازگشت از عراق در تاریخ 27/3/82 همراه با گذرنامه ایرانی و معرفی نامهای از سوی موسسه عکس انگلیسی کمراپرس به اداره کل مطبوعات و رسانههای خارجی مراجعه میکند و درخواست تهیه عکس از زندگی روزانه مردم عادی در شهر تهران ، دانشجویان و چند دانشگاه تهران و نیز کوی دانشگاه مینماید.
در معرفی کمراپرس، هدف از فعالیت خانم کاظمی تهیه عکس از زندگی روزانه مردم عادی در شهر تهران ، قید شده بود.
در تاریخ 31/3/82 معرفی نامهای از سوی اداره کل مذکور خطاب به نیروهای انتظامی صادر میشود و چهار موضوع درخواست شده فوقالذکر در آن قید میگردد.
در این معرفینامه که رونوشت آن برای معاونت ذیربط در ناجا ارسال میشود ، از نیروهای انتظامی درخواست میگردد تا همکاریهای لازم را طبق «ضوابط و مقررات» با نامبرده از تاریخ 31/3/82 تا
7/4/82 به عمل آورند.
این معرفینامه در تاریخ 2/4/82 از سوی اداره کل مطبوعات و رسانههای خارجی به خانم کاظمی تحویل میشود و عصر همان روز مشارالیها برای تهیه عکس و گزارش از خانوادههای زندانیان ناآرامیهای اخیر تهران در برابر زندان اوین حضور مییابد و در ساعت 17:40 از سوی دادستانی بازداشت میشود.
خانم کاظمی در این اقدام، برخلاف مجوز اعطا شده به وی عمل کرده و همچنین از محلی عکس گرفته که با علامت «عکسبرداری ممنوع» مشخص بوده است.
این خبرنگار ایرانی از زمان بازداشت (ساعت 17:40 مورخ 2/4/82) تا ساعت 20 دقیقه بامداد مورخ 6/4/82 که به بیمارستان بقیهاللهالاعظم منتقل شده ، به ترتیب در اختیار دادستانی، اطلاعات ناجا و وزارت اطلاعات بوده است. وی ساعت 10:30 مورخ 6/4/82 در بیمارستان بقیهاللهالاعظم به اغمای کامل و دائم میرود و در ساعت 16:30 مورخ 19/4/82 در بیمارستان دارفانی را وداع میگوید.
ب: اهم اقدامات کمیته ویژه:
نشست مقدماتی وزرای عضو کمیته ساعت 19 روز یکشنبه مورخ 22/4/82 برگزار شد. در این نشست که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد حضور داشت ، راهکارهای ورود هیات به مسئله مورد بررسی قرار گرفت و سپس آقایان وزرا یکی از معاونین خود را به عنوان نماینده ویژه برای پیگیری موضوع تعیین کردند.
ساعت 7 بامداد روز دوشنبه 23/4/82 جلسه معاونین وزارت ارشاد، اطلاعات و دادگستری در دفتر وزیر ارشاد برگزار شد. در این نشست فرضیههای محتمل در حادثه مرگ خانم کاظمی بررسی و مقرر شد برای تکمیل کادر کمیته ویژه و شروع بررسیهای تخصصی از وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دعوت شود با کمیته همکاری کنند.
همچنین از نیروی انتظامی خواسته شد تا یکی از معاونین خود را برای پیگیری اطلاعاتی و پلیسی به کمیته معرفی نماید. به علاوه مقرر شد هر یک از دستگاههایی که در مقطعی از دوران بازداشت خانم کاظمی، مسوولیت نگهداری وی را بر عهده داشتهاند ، گزارش مستقلی را از نحوه بازجویی و نگهداری مشارالیها تهیه و تا روز چهارشنبه 25/4/82 به کمیته ارائه نمایند.
ساعت 20:30 مورخ 23/4/82 جلسه کمیته کارشناسی در دفتر وزیر ارشاد برگزار شد و در آن دکتر پزشکیان ، وزیر بهداشت ، نتیجه مشاهدات و بررسیهای تخصصی خود را همراه با نتایج گزارش سه گروه تخصصی مستقل شامل متخصصان جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی و نیز چهار تن از کارشناسان رسمی پزشکی قانونی، به اطلاع اعضا رسانید.
بر اساس گزارش وی مرگ خانم کاظمی بر اثر ضربه به جمجمه و خونریزی حاصل از آن به وقوع پیوسته و این ضربه موجب ایجاد شکستگی خطی در جمجمه شده است.
در این جلسه مقرر شد برای تکمیل بررسیهای تخصصی پزشکی ، پروندههای پزشکی متوفی در محل زندان اوین و بیمارستان بقیهاللهالاعظم - محلی که وی در آن بستری شده و سپس فوت کرده است - زیر نظر دکتر پزشکیان مورد مطالعه قرار گیرد. در این نشست تصمیم گرفته شد که به منظور بررسیهای بیشتر ، دفن جسد به تاخیر افتد و خبر آن نیز به اطلاع افکار عمومی برسد.
ساعت 14 مورخ 24/4/82 کمیته کارشناسی با حضور دکتر پزشکیان در دفتر وزیر ارشاد برگزار شد. نتایج بررسیهای پزشکی قانونی دایر بر شکستگی خطی جمجمه در قسمت چپ سر و سالم بودن سایر اندامهای متوفی قرائت شد.
در این گزارش تصریح شده است علت فوت شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی به خاطر برخورد جسم سخت به سر یا برخورد سر به جسم سخت میباشد و علائمی دال بر ضرب و جرح در آن دیده نمیشود.
در این نشست بررسیهای فنی دستگاههای ذیربط در دوره بازداشت خانم کاظمی مشتمل بر دادستانی عمومی و انقلاب تهران، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات قرائت شد و هر یک از نمایندگان دستگاهها به تشریح وقایع رخ داده در طول نگهداری مشارالیها اعم از رفتارها و روحیات وی ، رفتار قاضی ، بازجو و سایر مامورین مراقب ، اظهارات شفاهی و کتبی وی ، نحوه رفتار ماموران و محلهای نگهداری او پرداختند.
در این نشست مقرر شد: پرونده پزشکی مشارالیها در بیمارستان بقیهاللهالاعظم و بهداری اوین توسط وزارت اطلاعات تهیه و در اختیار آقای دکتر پزشکیان قرار گیرد.
گزارشهای ارائه شده دستگاهها در چهار مقطع یعنی 21 ساعت اول (در دادسرا و زندان) ، 26 ساعت بعد (در ناجا) ، 4 ساعت (در دادسرا و زندان) و 26 ساعت آخر (در اطلاعات) با ذکر جزییات دقیق با استفاده از اسناد و مدارک موجود و نیز ملاقات و مصاحبه با مامورین ، بازجوها و کلیه افرادی که به نوعی با خانم کاظمی در تماس بوده و یا حرکات وی را تحت نظر داشتهاند تهیه و بطور کتبی تقدیم وزیر ارشاد شود.
ساعت 8 بامداد روز چهارشنبه 25/4/82 جلسه وزرای عضو کمیته ویژه رییس جمهوری در محل جلسات هیات دولت و با حضور دکتر پزشکیان ، معاونان مطبوعاتی وزارت ارشاد ، وزارت ارشاد کشور و وزارت اطلاعات برگزار شد.
ابتدا دکتر پزشکیان نتایج مطالعات پروندههای بالینی و روند اقدامات پزشکی را تشریح و نتیجه آن را به این شرح اعلام کرد. مرگ بر اثر خونریزی مغزی نشای از ضربه به سر بوده و علت آن سکته نبوده است.
گزارش پزشک زندان اوین قرائت شد که آقای پزشکیان گفت: به دلیل خونریزی بینی وقوع حادثه خیلی کمتر از دو هفته میباشد و باید تازه اتفاق افتاده باشد و لازم است برای تعیین زمان تقریبی وقوع حادثه بررسی بیشتری انجام شود.
کمیته تصمیم گرفت تا اعلام رسمی علت مرگ و زمان تقریبی وقوع حادثه توسط پزشکی قانونی ، هیچ خبری اعلام نشود. با توجه به تقاضای مادر مرحومه ، جسد متوفی هر چه زودتر تحویل خانواده وی شود و چنانکه اعضای خانواده مایل به معاینه جسد توسط پزشکان معتمد خود میباشند ، تسهیلات لازم فراهم گردد.
همچنین برای مستند نمودن هر چه بیشتر بررسی، قرار شد از جسد عکس و فیلم تهیه و در سوابق سازمان پزشکی قانونی نگهداری شود.
ساعت 19 روز چهارشنبه 25/4/82 آقایان وزرا با حضور کارشناسان، گزارشهای مستند و مکتوب نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات را بررسی کردند اما گزارش مکتوب دادستانی آماده تحویل نبود ، به این جهت مقرر شد گزارش مذکور توسط وزیر دادگستری فورا تهیه و ارسال شود. در این نشست پرسشها و ابهامات اعضای کمیته مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان ، صورتجلسه کمیسیون پزشکی قانونی که با حضور آقایان دکتر پزشکیان (وزیر) و دکتر صدر (رییس سازمان پزشکی قانونی) تشکیل و به امضا دوازده تن از متخصصان مستقل رسیده بود ، قرائت شد.
در این صورتجلسه زمان ضربدیدگی جمجمه به احتمال قوی در محدوده زمانی پنجم تیرماه و حداکثر تا 24 ساعت قبل از آن برآورد شده است.
در این جلسه آقایان وزرا چارچوب گزارش نهایی را تعیین و مقرر کردند که این گزارش روز شنبه آماده تقدیم به رییس جمهوری شود.
ج - سیر وقایع دوران بازداشت:
مرحلهی نخست (21 ساعت در اختیار دادسرا و زندان)
1- ساعت 17:40 مورخ 2/4/82 خانم زهرا کاظمی در حالی که با یک عدد دوربین عکاسی در حال عکسبرداری از تجمع خانوادههای زندانیان ناآرامیهای خردادماه در مقابل زندان اوین و منطقهی با علامت «عکسبرداری ممنوع» بوده به داخل نگهبانی زندان راهنمایی شده و با حضور دو نفر از قضات از وی توضیح خواسته میشود.
نامبردگان از خانم زهرا کاظمی میخواهند معرفینامهی وزارت ارشاد ، دوربین و فیلمهای خود را جهت بازبینی تحویل دهد و زندان را ترک گوید و روز بعد برای دریافت لوازم خویش مراجعه کند.
وی از این امر سر باز میزند و اظهار میدارد که میخواهد با مسوولیت خود ، در کنار لوازم خویش در زندان باقی بماند.
سپس خانم کاظمی فیلم داخل دوربین را خارج میکند و آن را در برابر نور ، سیاه مینماید. خانم کاظمی فیلم دیگر خود را نیز به همین نحو سیاه میکند.
2- ساعت 20:30 مورخ 2/4/82 توسط یکی از پرسنل زندان اوین به بند 240 به عنوان «تحت نظر» اعزام میشود.
3- ساعت 22:25 مورخ 2/4/82 لغایت 2:30 بامداد روز 3/4/82 توسط معاون دادستان بازجویی به عمل میآید که در بخشی از بازجویی، دادستان تهران نیز حضور داشته است.
4- ساعت 2:30 تا 10:30 مورخ 3/4/82 در بند 240 استقرار داشته است.
5- ساعت 10:30 از بند تحویل گرفته میشود و توسط بازپرس شعبه 12 قرار بازداشت صادر و بدین منظور به بند نسوان زندان اوین تحویل میگردد.
6- ساعت 14:30 مورخ 3/4/82 جهت ادامهی تحقیقات و به منظور گردآوری سوابق کیفری و تحقیق دربارهی وضعیت مشارالیها تحویل اطلاعات نیروی انتظامی میشود.
مرحلهی دوم (26 ساعت در اختیار نیروی انتظامی)
1- ساعت 14:30 مورخ 3/4/82 با اخذ دستور قضایی به بند نسوان مقر110 (وابسته به اطلاعات نیروی انتظامی) تحویل میشود.
2- ساعت 18:45 مسوول مقر 110 برای صحبت با خانم کاظمی وارد بند نسوان میشود.
3- ساعت 22 بازجویان برای بازجویی متهم وارد بند نسوان شده و پس از 10 دقیقه از آن خارج میشوند.
4- ساعت 16:30 مورخ 4/4/82 متهم به همراه راهنمایانش جهت تحویل به زندان اوین از قرارگاه خارج میشود.
مشارالیها هنگامی که در اوین صدای بازجو را که به استقبال او آمده بود میشنود ، شروع به فریاد زدن و فحاشی علیه او میکند.
مرحلهی سوم (4 ساعت در اختیار دادسرا)
1- ساعت 17:20 مورخ 4/4/82 متهم در اختیار دادسرا قرار می گیرد. نمایندهی وزارت اطلاعات وی را تحویل گرفته و به بند 240 منتقل می کند و او تا ساعت 21:30 در آنجا میماند.
برای اطلاع از این مدت زمان باید گزارش وقعهS مورد بررسی قرار گیرد.
مرحلهی چهارم(26 ساعت در اختیار وزارت اطلاعات)
1- ساعت 21:40 مورخ 4/4/82 در زندان اوین در اختیار کارشناسان وزارت اطلاعات قرار میگیرد.
2- از ساعت 21:45 تا 22:15 در همان تاریخ به مدت 30 دقیقه به طور شفاهی با وی گفت و گو شده و بازجویی از وی به روز بعد موکول میشود سپس متهم برای استراحت به بند بازمی گردد.
3- ساعت 22:30 در همان تاریخ لغایت 10 صبح روز بعد (5/4/82) در بند بوده است.
4- ساعت 10 تا 14 مورخ 5/4/82 اولین مرحلهی بازجویی انجام شده. مشارالیها از پاسخ به پرسشهای مامورین طفره رفته و اظهار میدارد این پرسشها هیچ ارتباطی با حرفهی وی ندارد.
5- ساعت 14 به به بند بازگردانده میشود و تا ساعت 15:30 در آنجا میماند.
6- ساعت 15:30 مرحلهی دوم بازجویی شروع میشود و تا ساعت 16:30 ادامه مییابد.
7- ساعت 16:30 پزشک وزارت اطلاعات وی را معاینه میکند.
در گزارش وی آمده است: بیمار حال عمومی خوبی داشته ، به سوالات درمانی به خوبی پاسخ میداده و فقط کمی احساس بیحالی و ضعف داشته است. پزشک به وی توصیه می کند ضمن پرهیز از اعتصاب غذا ، دارو مصرف کند.
8- ساعت 17 تا 19 بازگشت به اطاق بازجویی و ادامه بازجویی از متهم ، در این هنگام بازجویان احساس میکنند که وی حال عادی ندارد. در این هنگام توسط پرستار به او آب قند داده میشود و او آن را میآشامد و سپس به بند بازگردانده میشود.
9- ساعت 20:40 از طرف محافظین به سرپرست بند اعلام میشود که متهم بیحال است. از بهداری (پرستار بند امنیتی) به بند مراجعه میکند و خانم کاظمی میگوید «بیحال هستم آمپول تقویتی مرا تزریق کنید».
متهم پس از ادای این جملات میخوابد و پس از 10 دقیقه مجددا گزارش ناراحتی شدید وی به مسوولان میرسد. او از بیحالی و تهوع و سردرد شکایت دارد و در همین هنگام درحال پاک کردن بینی خود متوجه خون تازه در آن میشود.
پس از چند لحظه استفراغ میکند که خون روشن در آن مشاهده میگردد. در اینجا تصمیم میگیرند وی را با ویلچر به بهداری اوین انتقال دهند.
10- ساعت 23:30 مورخ 5/4/82 بهداری اوین تصمیم میگیرد بیمار را که حالش به وخامت گذارده ، به بیمارستان بقیهالله الاعظم منتقل کنند.
در این ساعت بیمار با همراهی 3 نفر مراقب به وسیلهی آمبولانس بهداری اوین به بیمارستان بقیهالله الاعظم منتقل میگردد.
د- اقدامات پزشکی:
1- خانم زهرا کاظمی در 20 دقیقه بامداد مورخ 6/4/82 به همراه سه نفر دیگر به بیمارستان بقیهاللهالاعظم وارد میشود. در معرفینامه، علت مراجعه با ذکر جزئیات پزشکی «ناراحتی گوارشی» ذکر شده است.
2- اقدامات پزشکی در مورد بیمار بر اساس تشخیص مبتنی بر ناراحتیهای گوارشی به اجرا درمیآید که گزارش آن موجود است.
3- در ساعت 13:30 روز 6/4/82 بیمار با مرگ مغزی به بخش مراقبتهای ویژه منتقل و درمانهای مغز و اعصاب برای او آغاز میشود.
4- در ساعت 17:30 مورخ 19/4/82 بیمار فوت میکند.

1- بنا به گزارش پزشکی قانونی علت فوت خانم کاظمی «شکستگی جمجمه، خونریزی مغزی و عوارض آن در اثر اصابت جسم سخت به سر و یا برخورد سر به جسم سخت» است.
2- بنا به گزارش مورخ 25/4/82 سازمان پزشکی قانونی که نظر نهایی کمیسیون پزشکی متشکل از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان پزشکی قانونی و 13 نفر از پزشکان متخصص رشتههای مختلف را منعکس ساخته ، زمان ضربدیدگی در محدودهی پنجم تیرماه 82 و حداکثر تا 24 ساعت قبل از آن برآورده شده است.
3- به منظور بررسی دقیقتر و حصول اطمینان بیشتر به دعوت آقای دکتر پزشکیان وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجددا کمیسیون پزشکی متشکل از ایشان و هفت نفر از آقایان پزشکان متخصص رشتههای جراحی مغز و اعصاب ، رادیولوژی و پزشکی قانونی موضوع را مورد بررسی قرار داد و در صورتجلسه مورخ
27/4/82 اعلام داشت که بر اساس مندرجات پرونده بالینی بیمارستان بقیهاللهالاعظم ، ضربه به سر در فاصلهی زمانی حداکثر تا 36 ساعت قبل از ورود و بستری شدن در این بیمارستان (20 دقیقه بامداد 6/4/82) وارد آمده و به احتمال قوی همراه با بیهوشی اولیه نیز بوده است.
- نتیجهگیری:
با توجه به گزارشهای پزشکی در مورد زمان ضربدیدگی جمجمه زهرا کاظمی، دو فرضیه قابل طرح است:
الف: زمان ضربدیدگی جمجمه پنجم تیرماه و حداکثر 24 ساعت قبل از آن بوده است.
ب: زمان ضربدیدگی جمجمه ، پنجم تیرماه و حداکثر 12 ساعت قبل از آن بوده است.
بدین ترتیب ضروری است تمامی کسانی که در محدودههای زمانی فوق با نامبرده در ارتباط بودهاند شناسایی شوند و مورد تحقیق قرار گیرند.
- پیشنهادها:
کمیته با عنایت به بررسی اسناد و مدارک و دریافت گزارشهای مکتوب و شفاهی از دستگاههای ذیربط (دادسرای عمومی و انقلاب تهران ، ناجا و وزارت اطلاعات) و با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر پرونده و نظر به پرسشهای افکار عمومی داخلی و خارجی، پیشنهادهای زیر را ارایه مینماید:
الف: ارجاع پرونده به قوهی قضاییه و تعیین بازپرس ویژه و مستقل به منظور شناسایی مسوول یا مسوولان اصلی حادثه.
ب: اطلاعرسانی سریع به افکار عمومی.
ج: تدوین و به کارگیری شیوههای مناسب برای ارتقای کیفیت نگهداری متهمان بهویژه خبرنگاران در مدت بازداشت.
- ملاحظات:
1- خانم کاظمی از ابتدای بازداشت تا آخر، از خوردن غذا امتناع میورزیده و فقط آب میآشامیده است.
2- وی در مراحل مختلف بازداشت ، به سوالات ، پاسخهای نامربوط میداده و از ارایهی هرگونه پاسخ شفاف طفره میرفته است.
3- در تاریخ 15/4/82 از سوی قاضی پرونده با قید وثیقه پنج میلیون تومانی آزاد میشود و در محل همین بیمارستان در اختیار خانوادهاش قرار میگیرد.
4- رفتارهای غیرطبیعی، جسورانه و پرخاشگرانهی او در مدت بازداشت از سوی هر سه نهاد ذیربط تایید شده است.
5- هنگامی که در اختیار ناجا بوده است ، جز اظهار ناراحتی به خاطر برخوردهای تنبیهی ماموران مراقب او در شب اول اقامت در بازداشتگاه، ناراحتی دیگری گزارش نشده است.
والسلام 28/4/1382
علی یونسی ، وزیر اطلاعات
عبدالواحد موسوی لاری ، وزیر کشور
اسماعیل شوشتری ، وزیر دادگستری
احمد مسجدجامعی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
مسعود پزشکیان ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها