رئیس جمهور با حضور در منزل آیت الله محمدی گیلانی نشان درجه یک عدالت را به وی اعطا کرد.این نشان به پاس سالها تلاش و مجاهدت آیت الله محمدی گیلانی در عرصه های مختلف قضا به وی اهدا شد.
کد خبر: ۲۶۲۳۴۹

به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمود احمدی نژاد در مراسم اعطای این نشان گفت: این جلسه نمادی از ارادت ملت ایران به عالمان مجاهد و متقی است.

وی افزود: آیت الله محمدی گیلانی مدال افتخاری بر سینه ملت ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به سوابق درخشان آیت الله محمدی گیلانی در اقامه عدالت گفت: خدا را سپاس که آیت الله محمدی گیلانی عدالت را از خود آغاز کرد و سپس منشأ خدمات بزرگی در جمهوری اسلامی ایران شد.

احمدی نژاد اضافه کرد: اگر ایشان عدالت را از خود آغاز نمی کرد محال بود گروهک های خبیثی که در سال‌های آغازین انقلاب کمر به دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران بسته بودند از بین بروند.

رئیس جمهور گفت: ایستادگی علمای خودساخته و عادل از جمله آیت الله محمدی گیلانی بود که به ریشه کنی گروهک های معاند با جمهوری اسلامی ایران منجر شد.

آقای احمدی نژاد افزود: امروز فراوانند خدمتگزاران قوه قضاییه که از روش و منش آیت الله محمدی گیلانی پیروی می کنند و خادمان ارزنده ای برای نظام هستند.

رئیس جمهور ادامه داد: در تاریخ اسلام اگر چیزی به دست ما از مفاهیم عالی دین رسیده حاصل مجاهدت علمای عامل، فرهیخته و خودساخته بوده است.

در این مراسم علاوه بر جمعی از پیشکسوتان عرصه قضا، آیت الله مفید رئیس دیوان عالی کشور و حجج اسلام محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و دری نجف آبادی دادستان کل کشور نیز حضور داشتند.

فعالیت‌های‌ سیاسی‌ آیت الله محمدی گیلانی:

آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ از فعالان‌ سیاسی‌ در پیش‌ از انقلاب‌ و پس‌ از آن‌ بوده‌ است‌.

وی با حضور در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین‌ و امضای‌ اعلامیه‌ها و نامه‌های‌ آن‌ و نیز سخنرانی ها و افشاگری ها سهم‌ بسزایی‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ داشته‌ است‌.

پس‌ از انقلاب‌ نیز به‌ دستور امام‌ خمینی (ره) تشکیل‌ دادگاه‌ انقلاب‌ را بر عهده‌ گرفت‌ و پس‌ از تشکیل‌ شورای‌ عالی‌ قضایی‌ به‌ عضویت‌ این‌ شورا‌ درآمد.

برخی‌ از مسئولیت های‌ آیت الله محمدی گیلانی پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ این شرح‌ است‌:

ـ حاکم‌ شرع‌ و رئیس‌ دادگاه های‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ امر رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی‌.

ـ عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌.

ـ نماینده‌ حضرت‌ امام‌ (ره‌) در دانشگاه‌ها و رئیس‌ شورای‌ مرکزی‌ نمایندگان‌ حضرت‌ امام‌ (ره‌) در دانشگاه ها.

ـ رئیس‌ هیئت‌ عفو حضرت‌ امام ‌(ره‌).

ـ عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌.

ـ عضو شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌.

ـ نماینده‌ مردم‌ تهران‌ در سه‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌.

ـ رئیس‌ دیوان‌ عالی‌ کشور.


زندگینامه آیت الله محمدی گیلانی

آیت الله محمد محمدی گیلانی یک فقیه، عارف و فیلسوف اسلامی 81 ساله است که سالها در مقام رییس دیوان عالی قضایی کشور فعالیت کرده است.

او فارغ التحصیل مدارس علمیه حجتیه و فیضیه و استاد مدارس حقانی، خان و فیضیه است

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله گیلانی در معرفی وی نوشته است:".... عارفی که تهذیب و سلوک از او انسان کاملی ساخته که کمالات او در تمام زمینه ها بروز و ظهور دارد. در فقه و اصول مهارتی ویژه دارد. در تدریس اسفار ملاصدرا و شفای بوعلی سینا متکی به کتاب نیست بلکه از خود مطالب بسیاری دارد و به لطایف و ظرایف عالی می پردازد. و آن گاه که به منبر می رود تا برای عموم مردم سخن گوید آن قدر ساده و صمیمی و بی پیرایه بیان می کند که هر شنونده ای را مجذوب خویش می گرداند. در معاشرت و هم نشینی اثرگذار است و عشق و شوق و محبت خدا را که می رود تا  در  گرد و  غبار روز مرگی ها و عصیان ها به فراموشی سپرده شود، دوباره در دلها زنده می کند و دیگر بار خدا را در صحنه   زندگی ها پررنگ می کند.

با این همه می توان گفت: بیش از این که فیلسوفی متقی باشد، بیش از اینکه فقیهی فهیم باشد، بیش از اینکه عالمی کامل باشد، بیش از آن که مدبّری دلسوز باشد، بیش از آن که مبارزی شجاع و سیاستمداری با شهامت باشد، بیش از آن که متهجدی وارسته و دانائی متخلق به اخلاق الله باشد و بیش از آن که عارفی کامل ، و مجتهدی مسلم باشد... عارفی است مکتوم و درّی است مکنون که ردپایی از خود بر جای نگذاشته است. 
«احوالاتش بر زمینیان مجهول و برای آسمانیان معروف است.»

  تولد

حضرت آیت الله محّمدی گیلانی در سال 1307 ه.ش. در روستای دعوی سرای شهرستان رودسر از توابع شرق استان گیلان چشم به جهان گشود.پدر وی مرحوم محمد جعفر دعوی سرایی از مردان خوشنام، متّدین و پرهیزگار محل بود که به کار کشاورزی اشتغال داشت و از کشته خویش می دروید و زندگانی را می گذرانید.

تحصیلات

پدر در سن 6 سالگی محمد را به مکتب خانه محل فرستاد و او قرآن مجید و کتابهای فارسی معمول آن زمان را در آنجا فرا گرفت و سپس در دبستان دولتی محل مقطع ابتدائی را سپری کرد و پس از آن چندین سال در معّیت پدر به کار کشاورزی پرداخت.وی در سال 1323 ه.ش. هنگامی که شانزده سال بیشتر نداشت؛ به قصد فرا گرفتن دروس نظام حوزوی راهی مدرسه ی علمّیه شهرستان رودسر شد.این مدرسه در آن زمان توسط مرحوم حجّت الاسلام حاج سیّد محمد هادی روحانی (ره) که مؤسس آن بود، اداره می شد.حضرت آیت الله گیلانی پس از خواندن و اتمام جامع المقّدمات در سال 1325 ه.ش. جهت ادامه ی تحصیلات رهسپار شهر قم گردید.

با سکونت در مدارس علمّیه حجّتیه و فیضّیه به ادامه فراگیری مقدمات صرف و نحو، معانی و بیان، منطق، سطح و فقه و اصول پرداخت و به سطوح عالیه ی خارج فقه و اصول راه یافت.دوره های عالی فقه و اصول را نزد آیات عظام حضرت آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی رحمه ا... علیهم فرا گرفت و در محضر پر فیض و برکت مرحوم علامه طباطبائی «قدس سره» حکمت متعالیه را به مدت هفت سال آموخت و به مقام منیع اجتهاد نایل آمد.

تدریس

در این هنگام در مدارس حقانی، خان و فیضّیه به تدریس دروس سطح فقه و اصول و فلسفه پرداخت. بسیاری از اساتید حوزه و دانشگاه از دانش آموختگان محضر او هستند و همین طور تعدادی از صاحبان پست های حساس در جمهوری اسلامی از زمره شاگردان او به حساب می آیند.

محضر حضرت آیت الله گیلانی به دلیل برخورداری و آگاهی درست و عمیق از تفسیر،فلسفه و عرفان و اخلاص در بیان، دارای جاذبه های معنوی فراوان است. به همین خاطر منابر وعظ و خطابه ی آن حضرت در مساجد و محافل در قبل از انقلاب زبانزد خاص و عام بود و بر شنوندگان بسیار اثر داشت.

محضر آن بزرگوار همیشه پناهگاهی برای پژوهشگران و محققان در مسایل فلسفی، علمی و تفسیری بوده است.تخلّق، تهّذب، تواضع و متانت آیت الله محمدی گیلانی که حاصل حضور در محاضر گرم روحانی بزرگانی چون آیات عظام، امام خمینی، بروجردی، بهجت و علامه طباطبائی است ، در گفتار و رفتار، او را سرآمد اقران خویش و مشارٌ بالبنان در حوزه گردانیده است به طوری که از جایگاه ویژه ای در محضر علمای اعلام و مراجع عظام برخوردار بوده وحضرت امام خمینی (ره) گاهی شهادت واحد ایشان را به جای دو نفر می پذیرفتند.

فعالیت و مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی

آیت الله گیلانی از آغاز نهضت 15 خرداد 1342 که به رهبری امام راحل صورت گرفت، همواره از یاران صدیق امام بوده و از مبارزان پیشگام محسوب می شود. از این رو بعد از انقلاب 1357 بنابر فرمان امام جهت تشکیل دادگاه انقلاب به تهران آمده و با درایت و توجه به مصلحت نظام، به سر و سامان دادن به نظام قضائی آن دوران پرداخت و مانع بسیاری از تندرویهایی که با روح اسلام سازگاری نداشت، گردید.در همین سال ها از طرف حضرت امام (ره) به عضویت در شورای نگهبان، شرکت در شورایعالی قضایی و نماینده رهبری در دانشگاهها و بازنگری در قانون اساسی منصوب گردید، و نیز از طرف مردم تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و تا چند سال پیش به عنوان رئیس دیوانعالی کشور حضوری چشمگیر در عرصه قضا داشت. 

 آثار

آیت الله محمدی گیلانی صاحب 17 کتاب و اثر فقهی و مذهبی است که آنها را در خلال سالهای تدریس و مسئولیت به نگارش درآورده است.

عنوان آثار فقهی، فلسفی، کلامی و عرفانی وی چنین است: 

1
-     المعاد فی الکتاب و السنه
2-     قضا و قضاوت در اسلام
3-     تکمله الشوارق
4-     الوجیزات
5-     ترجمه شفای بوعلی سینا
6-     در سایه حکمت
7-    شرح مناجات شعبانیه
8-     شرح زیارت امین الله
9-     قرآن و سنن الهی در اجتماع بشر
10-     سروش قلم
11-     قصص المنافقین فی القرآن
12-     عقاید الاسلامیه
13-     شرح زیارت وارث
14-     شرح طلب و اراده امام راحل
15-     اخلاق اسلامی
16-     حقوق کیفری در اسلام
17-     شرح اسم مستأثر در وصیت نامه سیاسی الهی امام (ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها