هشدار معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد:

برخی عطاری‌ها به جای دارو، موادمخدر توزیع می‌کنند

گروه جامعه: معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: برخی عطاری‌ها به جای داروی ترک اعتیاد، موادمخدر توزیع می‌کنند که غیرقانونی است و باید هرچه زودتر با آنها برخورد شود. آذرخش مکری در گفتگو با فارس افزود: داروهایی که به عنوان داروی ترک اعتیاد در عطاری‌ها توزیع می‌شود، عمدتا به دو دسته بزرگ تقسیم‌بندی می‌شود؛ یک دسته داروهایی هستند که هیچ ماده مخدری ندارند و معمولا یک‌سری ترکیبات گیاهی‌اند که آرام‌بخش، ضداضطراب و مسکن هستند و به نظر می‌رسد از دو راه عمل می‌کنند؛ اول خاصیت آرام‌بخش بودن آنهاست و دوم اثر تلقینی داروست.
کد خبر: ۲۶۱۲۶۴

وی گفت: برخی از این داروها احساس خستگی را از بین می‌برند یا میل جنسی را افزایش می‌دهند، این داروها که موادمخدر ندارند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. اگرچه مجوز ندارند؛ اما فروش آنها غیرقانونی نیست و یک‌سری گیاهان آرام‌بخش هستند که خیلی توزیع آنها نگرانی ایجاد نمی‌کند.

مکری افزود: دسته دوم این مواد که به عنوان داروهای ترک اعتیاد در برخی از عطاری‌ها به فروش می‌رسد، حاوی موادمخدر هستند. دقیقا نمی‌دانیم چه ترکیباتی از موادمخدر در این مواد وجود دارد؛ اما به احتمال زیاد این مواد شامل سوخته تریاک، شیره تریاک و عصاره گیاه خشخاش هستند که به صورت شربت و کپسول در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: عطاری‌ها با توزیع این مواد درواقع موادمخدر توزیع می‌کنند. مشخصه این مواد نیز این است که فرد مصرف‌کننده بعد از مصرف احساس می‌کند که تمام علائم بیماری او برطرف شده و بلافاصله سرحال می‌شود؛ اما مساله این است که بعد از قطع مصرف این مواد، علائم نشئگی و خماری به وجود می‌آید و فرد به مصرف مجدد آن تمایل پیدا می‌کند.

مکری گفت: این مواد درواقع همان موادمخدر افیونی و از ریشه خشخاش هستند که خطرناک و اعتیاد آورند و البته به علت ترکیبات نامشخص آن عوارض جانبی دیگری هم دارند و متاسفانه با وجود این‌که در تعداد قابل توجهی از عطاری‌ها این مواد غیرقانونی توزیع می‌شود، هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد.

وی افزود: وزارت بهداشت در طرحی که برای نظارت بر عطاری‌ها دارد، حتما باید نظارت بر این مواد خطرناک را در اولویت قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها