با قابلیت جذب سموم سیگار

فیلتر نانو در کشور ساخته شد

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات موفق به استفاده از نانوذرات پلاتینی بر روی بستر سیلیکایی و به کارگیری آن به عنوان «کاتالیست زیست سازگار» (فیلتر) شدند که می تواند 50 درصد آلاینده‌ های موجود در سیگار را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۲۶۰۹۷۱

دکتر نازنین فرهادیار ، مجری این طرح و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد ورامین ــ پیشوا در گفتگو با ایسنا ، درباره این طرح گفت: دراین کار تحقیقاتی نشان دادیم که با تشکیل نانوذرات پلاتین بر روی ترکیبات مزوپر MCM-41 می توان درصد «کارسینوژن‌های سرطانزای» موجود در دود سیگار را که شامل ترکیبات چند حلقه ای آروماتیک PAHs توده ای هستند به طور فاحشی کاهش داد.

به گفته وی ، موادی که از سیگار مشتعل خارج می شود سرطانزا بوده و این فیلتر برای حذف آلاینده‌های موجود در سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرهادیار با بیان این که حدود 400 نوع ماده سمی در سیگار وجود دارد ، اظهار کرد: وقتی سیگار روشن و شروع به سوختن می‌کند و تا دمای تقریبا 800 درجه سانتی گراد گرم می‌شود ، فیلتری که با استفاده از نانو ذرات پلاتینی بر روی سطوح ترکیبات «متخلخل سیلیکایی» ساخته شده شروع به کار کردن کرده و آلاینده‌هایی که در درون سیگار است ، را از بین می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: این فیلتر کارایی بالایی داشته و می‌تواند 50 درصد آلایندگی ها را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ورامین - پیشوا به مزیت استفاده و به کارگیری این‌نوع فیلترها اشاره کرد و افزود: این گونه فیلترها به دلیل آن که از مواد «سیلیکایی» تهیه شده‌اند ، آسیبی به محیط زیست وارد نمی آورند یعنی در واقع زیست سازگار بوده و می‌توانند چند بار استفاده شوند و چون دارای مواد «سیلیکایی» هستند که در طبیعت وجود دارد به طبیعت نیز بازمی‌گردند و علیرغم این ‌ها فیلترهایی که در بازار هم اکنون وجود دارد معمولا پلیمری و برای طبیعت مضر هستند.

فرهادیار تصریح کرد: «کاتالیست نانویی» ساخته شده علاوه بر کاربرد در سیگار می تواند در موارد دیگر چون تصفیه آب - البته با نانو ذرات مختلف نه با پلاتین - نیز به کار برده شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها