معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی:

پیش بینی زلزله در کشور امکانپذیر شد

محمد رضا قاسمی معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی با تاکید بر اینکه میان پیش نشانگرهای الکترومغناطیسی زمین و وقوع زلزله ارتباط وجود دارد گفت: محققان کشور موفق به ساخت دستگاه ثبت پیش نشانگرهای زلزله شدند که این دستگاه به صورت آزمایشی راه اندازی شده است.
کد خبر: ۲۵۹۲۸۱

به گزارش مهر ، معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی دستگاه پیش نشانگر را دستگاهی دانست که با ثبت ناهنجاری های زمین بشر را قادر می سازد تا زلزله را پیش بینی کند و گفت: با توجه به پیچیدگی های زمین لرزه عملا پیش بینی زلزله ممکن نیست ولی با بررسی هایی که انجام گرفت مشخص شد که میان پیش نشانگرهای الکترومغناطیسی زمین و وقوع زلزله ارتباط وجود دارد.

وی به موفقیت این سازمان در زمینه دستیابی به دانش فنی ساخت دستگاه پیش نشانگر الکترومغناطیسی اشاره کرد و افزود: این دستگاه شامل«بوبین» ساده الکترو مغناطیسی است که قادر است امواج الکترومغناطیسی درون زمین را ثبت و اندازه گیری کند.

قاسمی با تاکید بر اینکه این دستگاه در عمق زمین نصب می شود، اظهار داشت: به منظور دور بودن از امواج الکترومغناطیس موجود در سطح زمین، نمونه هایی از دستگاه ساخته شده به طور آزمایشی در اطراف تهران در نزدیکی گسله های شمال تهران و امامزاده داود در چاههایی به عمق 30 متر تعبیه شد.

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی به نتایج به دست آمده از این دستگاهها اشاره کرد و اضافه کرد: با راه اندازی آزمایشی این دستگاه و ثبت پیش نشانگرها و ناهنجاریهای زمین توانستیم از دو تا سه روز قبل زلزله های کوچک و متوسط را پیش بینی کنیم.

وی پیش بینی زمین لرزه بزرگ پاکستان و زلزله قم را از نمونه زلزله هایی ذکر کرد که با استفاده از ثبت امواج الکترومغناطیسی زمین موفق به پیش بینی آنها شدند.

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی با ابراز امیدواری از اینکه با موفقیت این طرح می توانیم با گسترش شبکه، زلزله هایی در بازه های زمانی کوتاه مدت و میان مدت را پیش بینی کنیم ، اضافه کرد: در این زمینه پژوهشگاه زلزله نیز اقداماتی انجام داده است و ما نیز در سازمان زمین شناسی تحقیقاتی را در این حوزه آغاز کردیم که در حال حاضر در فاز مطالعاتی است.

قاسمی به تجربیات کشورهای ژاپن، آمریکا و چین در زمینه ساخت دستگاه پیش نشانگر اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگیهای زمین شناختی کشور می توانیم با آزمایش و تحقیقات بیشتر به ایجاد شبکه پیش بینی زلزله امیدوار باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها