دکتر سید مسعود نبوی ، عضو انجمن علوم اعصاب ایران با اشاره به شیوع رو به افزایش آلزایمر و با بیان این که هر پنج سال خطر بروز این بیماری دو برابر می‌شود، گفت: مصرف منظم و طولانی‌مدت میوه و سبزیجات تازه، ماهی و روغن زیتون پیشرفت آلزایمر را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۲۵۵۱۷۵

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شاهد و فلوشیپ ام.اس و نوروایمونولوژی در گفتگو با ایسنا، بروز بیماری آلزایمر را رو به افزایش عنوان کرد و گفت: آلزایمر بیماری افراد مسن است ؛ به این ترتیب شیوع آلزایمر به مرور زمان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد ؛ به طوری که هر پنج سال شیوع این بیماری دو برابر می‌شود. آمارها در برخی جوامع حاکی از آن است که آلزایمر در50 درصد 90 ساله‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین در تمام دنیا با افزایش امید به زندگی و پیشروی جمعیت مسن، طبیعتا تعداد آلزایمری‌ها نیز بیشتر می‌شود. در ایران هم که امید به زندگی از 64 سال به 74 سال رسیده، طبیعتا هر سال با افزایش جمعیت مسن، تعداد مبتلایان به آلزایمر نیز افزایش می‌یابد.

دکتر نبوی با بیان این که بروز آلزایمر میان زنان و مردان در آمارهای مختلف، متفاوت است اما تقریبا برابر گزارش می‌شود ، ادامه داد: اختلال حافظه از علایم بارز آلزایمر است که معمولا در آغاز بیماری ابتدا حافظه نزدیک را درگیر کرده و به تدریج پیشرفت می‌کند؛ به طوری که حافظه دور فرد هم تخریب می‌شود. این در حالی است که ممکن است تا حدی اختلال حافظه را در افراد مسن داشته باشیم اما همه آنها آلزایمر ندارند.

وی با بیان این که علاوه بر اختلال حافظه باید اختلالات دیگری هم وجود داشته باشد تا بتوان گفت که فرد مبتلا به آلزایمر است، ادامه داد: اختلالات در دیگر دامنه‌های شناختی مانند تکلم، قوه قضاوت، استدلال و شناخت از دیگر علایم بروز آلزایمر هستند. در اختلالات شناختی، بیمار بتدریج خصوصیات ذاتی خود را از دست داده و در شناخت افراد و اشیاء دچار اشکال می‌شود. همچنین به تدریج کارهایی که در طول سالیان گذشته آموخته را نیز از دست می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها