یک هفته با محیط‌زیست

نشت نفت در میدان نفتی ابوذر

براساس تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات رسیده از مرکز همکاری‌های متقابل فوریت‌های دریایی (MEMAC) ، آلودگی نفتی گزارش شده از شمال میدان نفتی ابوذر آغاز شده و تا جنوب آن امتداد یافته است و بدین ترتیب طول آلودگی به 28 کیلومتر رسیده است. مسوولان اعلام کرده‌اند حجم آلودگی هنوز مشخص نشده است و هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط زیست به همراه سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت، در حال بررسی منطقه و رفع آلودگی هستند.
کد خبر: ۲۵۲۰۶۷

از سوی دیگر با گسترش تخلفات زیست‌محیطی و تاثیرات جبران‌ناپذیر آن رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: رئیس‌جمهور آینده باید ضمن اعطای نقش محوری به شورای عالی محیط زیست، نسبت به تشکیل دادگاه ویژه محیط زیست اقدام کند.

وی با اشاره به این که رئیس‌جمهور آینده باید نسبت به تدوین طرح جامع توسعه پایدار با تاکید بر مسائل زیست‌محیطی اقدام کند، گفت: بیان خواسته‌ها، مطالبات، برنامه‌ریزی و پیگیری برای اجرای مطالبات و خواسته‌ها می‌تواند رئیس‌جمهور آینده را به اقدام اساسی وادار کند.

وی تدوین استانداردها، قوانین و ضوابط و دستورالعمل‌هایی کارآمد و منطبق با نیازهای روز را از دیگر انتظارات از رئیس‌جمهور دانست و گفت: رئیس‌جمهور آینده باید برای اجرای کامل اصل 50 قانون اساسی تلاش کند.

از سوی دیگر، دکتر ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز خواستار اعلام برنامه‌های زیست محیطی کاندیداهای ریاست جمهوری شد و تاکید کرد: افرادی که برای تصدی کرسی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور وارد میدان می‌شوند، باید نظر کارشناسان، متخصصان و جامعه مدنی را در زمینه محیط زیست بدانند و این نظرات را در برنامه‌ها و سیاست‌های خود لحاظ کنند.

حفاظت از حیات وحش و نگهداری از گونه‌های با ارزش در برخی باغ وحش‌های بزرگ دنیا انجام می‌شود و گاهی اخبار تعجب برانگیزی از این بخش دریافت می‌شود، مقامات باغ وحش «آتلانتا» در آمریکا اعلام کردند یک ببر سوماترایی که کهن‌سال‌ترین ببر جهان بود، در 21 سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس «دنیس کلی»، رئیس باغ‌وحش آتلانتا گفت: این ببر سوماترایی در نهایت در 21 سالگی در این باغ‌وحش درگذشت.

سخنگوی باغ‌وحش آتلانتا نیز در این باره گفت: سکایو، این ببر سوماترایی پیش از آن‌که در سال 1993 میلادی به باغ‌وحش آتلانتا منتقل شود، مدتی را در باغ‌وحش «فونیکس» زندگی کرده بود. این ببر ماده در سال 1987 میلادی در باغ‌وحش «سن دیگو» به دنیا آمده بود.

این در حالی است که در باغ‌وحش آتلانتا دو ببر سوماترایی دیگر نیز زندگی می‌کنند. همچنین براساس اعلام اتحادیه جهانی حفاظت محیط زیست  IUCN‌ ‌ ببرهای سوماترایی جزو گونه‌های در معرض انقراض بوده و بر اساس آمارها کمتر از 400 قلاده ببر سوماترایی در حیات‌وحش زندگی می‌کنند.

از این‌رو، این گربه‌سانان نیمه غول‌پیکر تحت نظارت این اتحادیه قرار دارند و در صورت شکار و به دام انداختن این گونه جانور، فرد یا افراد متخلف بشدت جریمه می‌شوند.

خبر دیگر این‌که گرم شدن تنها دلیل آفتاب گرفتن مارمولک‌ها و دیگر جانوران خونسرد نیست.‌ دانشمندان در یک تحقیق جالب و حیرت انگیز مشاهده کردند مارمولک‌ها برای تامین نیازشان به ویتامینD آفتاب می‌گیرند.

مجله «جانورشناسی فیزیولوژیک و بیوشیمی»‌ در مقاله‌ای منتشر کرد: آفتاب پرست‌ها رفتارهای خود را در زمینه آفتاب‌گرفتن و استراحت کردن در زیر نور خورشید با توجه به نیازشان به ویتامین D تغییر می‌دهند.

البته هنوز مکانیسم این عملکرد در بدن جانور نامشخص است.

حمیده سادات هاشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها