زندگی سالم

از شادی تا مرگ

شاید تا به حال نام اکستاسی را شنیده باشید. اکستاسی، که به نام قرص اکس یا قرص شادی نیز معروف است، در ایران به این نام شناخته می‌شود. از دسته آمفتامین‌های جایگزین است. این ماده محرک و توهم‌زاست. این ماده سال‌هاست که به علت اثرات نامطلوب خود از رده داروها خارج شده است. مصرف آن عوارض غیرقابل برگشتی بر سیستم عصبی حیوانات می‌گذارد. امروزه هیچ مورد مصرف درمانی برای آن وجود ندارد.
کد خبر: ۲۵۱۸۳۹

اکس در بدن چه می‌کند

آثار اکستاسی معمولا بعد از 60 ‌ 30 دقیقه از مصرف شروع می‌شود و در عرض 4  2 ساعت به حداکثر می‌رسد و برای چند ساعت باقی می‌ماند. آثار ناشی از آن به میزان ماده مصرفی، خلق مصرف‌کننده در زمان مصرف و شرایطی که در آن ماده مصرف شده است بستگی دارد. بعد از مصرف، رانندگی و کار با ماشین‌آلات خطرناک است.

آثار جسمی: تعریق، خشکی دهان، قفل شدن چانه، افزایش فشارخون، افزایش درجه حرارت بدن و ضربان قلب، افزایش انرژی و کاهش اشتها و در بعضی مصرف‌کنندگان علائم عدم ثبات روانی،  بیقراری، ‌تهوع و استفراغ امکان بروز دارد.

آثار روانی: احساس شادی و آرامش کاذب، ‌اضطراب، افسردگی، تحریک‌پذیری، اختلال حافظه، احساس نزدیکی و صمیمیت با دیگران،‌ ترس، بیخوابی و جنون. در مصارف ممتد و  طولانی توهم و دوره‌های بازگشت توهم امکان بروز دارد. اکستاسی به لحاظ روانی، وابستگی و اعتیاد به وجود می‌آورد. به دنبال مصرف طولانی فرد مرتبا مقادیر بیشتری ماده را برای دست یافتن به سرخوشی نیاز دارد.

10 خطر اکس

عوارض اکستاسی محدود به زمان استفاده از آن نیست بلکه می‌تواند زندگی فرد را کاملا تحت تاثیر خود درآورد. آنچه در ذیل آمده تنها بخشی از عوارض بی‌شمار این ماده خطرناک است. ضمن این‌که توجه داشته باشید این خطرات مربوط به وقتی است که اکستاسی خالص و مرغوب باشد. آنچه در بازار وجود دارد معمولا ناخالصی‌های زیادی دارد که عوارض را بسیار بسیار خطرناکتر می‌کند.

1- مصرف اکستاسی، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. بخصوص در افرادی که مشکلات قلبی وعروقی دارند.

2- مصرف اکستاسی موجب پریشانی، افسردگی، اضطراب، رفتارهای پرخاشگرانه سوءظن، در طی دوران مصرف و حتی هفته‌ها پس از مصرف را باعث می‌شود.

3- مصرف اکتساسی موجب گرفتگی عضلات، تهوع، تاری دید، حرکات سریع چشم و تغییرات شدید حرارتی در بدن می‌شود. به دنبال افزایش دمای بدن، بی‌آب شدن بدن پیش می‌آید و گاه به مرگ منجر می‌شود (خصوصاً زمانی که فرد به فعالیت بدنی طولانی مدت بپردازد.)

4-‌ اکستاسی، مرگ‌های نابهنگام را به همراه دارد.

5- مصرف اکستاسی موجب آسیب مغز می‌شود. یکی از قسمت‌هایی که به طور خاص تحت تأثیر اکستاسی قرار می‌گیرد قسمت پیشین مغز است که تفکر در آن قسمت انجام می‌شود. به همین علت مصرف اکستاسی، بر تفکر تأثیر سوء دارد. همچنین هیپوکامپوس نیز آسیب می‌بیند. هیپوکامپوس قسمتی در مغز است که به حافظه کمک می‌کند.

6- مصرف اکستاسی باعث تخریب بافت کبد می‌شود.

7- مصرف اکستاسی باعث ظهور جوش‌هایی مثل آکنه در فرد می‌شود.

8- مصرف اکستاسی باعث تخریب کلیه می‌شود که زندگی فرد را با خطر مرگ روبه‌رو می‌کند.

9- مصرف اکستاسی ناهماهنگی حرکتی و لرزش شدید در اعضا بدن و چشم ایجاد می‌کند.

10- آسم، دیابت و صرع از جمله مشکلاتی است که به دنبال مصرف اکستاسی امکان بروز دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها