سالمند و سلا‌متی

بیماری خاموش

کد خبر: ۲۵۰۹۰۸

کم بودن تراکم استخوانی و فشار به اسکلت دراثر ضربه یا فعالیت روزانه دیر یا زود این مشکل را بر ملا می‌کند. شایع‌ترین سقوط یا زمین خوردن بیش از چیز‌های دیگر مبتلایان به این بیماری را تهدید می‌کند. ریسک سالانه سقوط در زنان 85 سال به بالا 50 درصد ودر مردان سالمند 33 درصد است.50 درصدموارد سقوط به علت اختلال عملکرد اعضا مانند بی حسی اندام‌های تحتانی، اختلال در راه رفتن، کاهش کنترل وضعیت، ضعف عضلات، کاهش رفلکس‌ها وکاهش دید است.

بیماری‌های مزمن مانندمشکلات عصبی، قلبی، حوادث عروقی مغز، بی اختیاری ادرار، افسردگی، اختلالات شناختی ومصرف داروهای آرامبخش و ضد افسردگی نیز خطر سقوط را افزایش می‌دهند. مسائل محیطی مانند نورکم و سطوح لغزنده نیز در افزایش خطر زمین خوردن موثر هستند. احتمال شکستگی به جهت و نوع زمین خوردن، نرم یا سفت بودن محل وتراکم استخوان بستگی دارد. همچنین بدون توجه به سن، میزان شکستگی در زنان پس از یائسگی3 برابر مردان است به نحوی که خطرشکستگی در طول عمر یک زن سفید پوست 15درصد می‌باشد.

شایع‌ترین محل‌های شکستگی، لگن، مهره‌ها وساعد هستند. جدی ترین، کشنده‌ترین، پرعارضه‌ترین و پرهزینه‌ترین آنها شکستگی لگن است که معمولا ناشی از تروما بوده وگاه خود به خود رخ می‌دهد. سن متوسط رخداد آن در کشورهای پیشرفته 80 سالگی و در کشورهای در حال توسعه کمتر است. شکستگی لگن به طور متوسط نیاز به 30 روز بستری دارد.20 درصد بیماران در سال اول شکستگی عمدتا در اثر بیماری زمینه‌ای قبلی فوت کرده،20 درصد نیاز به بستری طولانی در آسایشگاه پیدا کرده وتنها یک سوم بازماندگان به حد اولیه توانمندی خود می‌رسند. شکستگی مهره در زنان بخصوص در سن بالاتر بیشتررخ می‌دهد. بر اساس بررسی‌های رادیولوژیک 26 19 درصد زنان سفید پوست پس از یائسگی تغییر شکل مهره‌ها بخصوص در وسط فقرات پشتی یا محل اتصال مهره‌های توراسیک به کمری دارند. بر خلاف شکستگی هیپ، میزان مرگ دراین افراد زیاد نیست ولی کیفیت زندگی شدیدا مختل می‌شود. علاوه براستئوپروز در شکستگی ستون فقرات بخصوص در مردان، فشارهای شغلی، ضربه‌ها و تصادفات را باید در نظر گرفت. شکستگی ساعد معمولا در اثر زمین خوردن رخ می‌دهد. میزان آن در زنان5 سال پس از یائسگی بالارفته و حداکثر آن در 70 60 سالگی است و پس از آن مجددا کاهش پیدا می‌کند. مرگ ومیر نادر ولی این نوع شکستگی دردناک است و به 6 4 هفته ماندن در گچ وگاه جراحی نیاز دارد.

با ورزش خون خود را تصفیه کنید

یکی از عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی؛ چاقی و افزایش میزان چربی‌های خون می‌باشد. فعالیت بدنی و ورزش موجب بهبود میزان چربی‌های خون و کاهش درصد چربی بدن می‌شود.

پژوهشی که در مورد بررسی میزان چربی‌های خون و درصدچربی بدن و تعیین رابطه بین آنها در سالمندان فعال و غیرفعال برای مقایسه، تاثیر فعالیت بدنی و ورزش در این سنین صورت می‌گیرد، موید این موضوع است.

در این پژوهش 40 سالمند مرد، در قالب دو گروه 20 نفره به صورت داوطلبانه از سالمندانی که جهت ورزش و گذراندن اوقات فراغت در پارک ملت تهران حضور پیدا می‌کردند انتخاب شدند و خون آنها در حالت ناشتا و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه فعالیت بدنی آزمایش شد و برای محاسبه درصد چربی بدن، به وسیله کالیپر ضخامت چربی زیرپوستی سه ناحیه از بدن(سینه، شکم، ران) اندازه‌گیری شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که درصد چربی بدن سالمندان فعال به طور معنی‌داری کمتر از سالمندان غیرفعال بود؛ همچنین میزان تری گلیسیرید وانواع لیپو پروتئین و کلسترول خون سالمندان فعال به طور معنی‌داری کمتر از سالمندان غیر فعال بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها